Crític Cerca
Notícies

Els tràmits de la consulta que el Govern ja hauria d’haver fet efectius i encara no ha realitzat

La setmana que comença demà serà clau per determinar si finalment hi ha consulta o no el 9 de novembre i, en cas que n’hi hagi, quin format tindrà. Mentre van passant els dies, es constata que hi ha una sèrie de passos previstos en la Llei de consultes i en el decret de convocatòria que el Govern no ha realitzat, ha prorrogat o ha posposat 'sine die'. En aquest article els sistematitzem.

12/10/2014 | 21:00

Signatura del decret de convocatòria de la consulta del 9N.
Signatura del decret de convocatòria de la consulta del 9-N.

La suspensió per part del Tribunal Constitucional de la Llei de consultes i del decret de convocatòria va suposar que el Govern deixés en stand by tots els preparatius per fer efectiu el 9-N. Els acords entre els partits sobiranistes en la cimera del divendres 3 d’octubre van servir per reactivar parcialment els preparatius, prioritzant l’ús d’estratègies legals que evitessin que la Generalitat hagués d’aplicar la desobediència de forma explícita.

Tanmateix, a mesura que van passant els dies es constata que hi ha una sèrie de passos previstos en la Llei de consultes i en el decret de convocatòria que el Govern no ha realitzat, ha prorrogat o ha posposat sine die. En alguns casos és lògic tenint en compte la situació excepcional del procés, amb la llei suspesa pel Constitucional. La setmana que comença demà serà clau per determinar si finalment hi ha consulta o no i, en cas que n’hi hagi, quin format tindrà. En aquest article detallem els tràmits més rellevants que s’haurien d’haver realitzat i no s’han fet efectius i sistematitzem les diferents dead lines del Govern amb la consulta del 9-N.

1Publicació del registre de participants en la consulta

Òrgan responsable: Govern

El registre de participants –a la pràctica, el cens electoral de la consulta– és una de les qüestions més delicades del procés. Segons el decret de convocatòria, el Govern hauria d’haver fet pública la llista provisional de votants el 10 d’octubre, però no ha estat així. La llista definitiva s’hauria de fer pública el 16 d’octubre, és a dir, dijous vinent. Entremig, hi hauria d’haver un període d’al·legacions per a possibles incidències entre els dies 10 i 13 d’octubre.

El cens s’havia d’elaborar amb la informació de l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT); però, segons publicava ahir El Punt Avui, les dades –que en teoria s’actualitzen cada sis mesos– són incompletes i és difícil que es puguin fer servir. Aquesta eventualitat, segons assenyalen fonts dels partits de l’oposició, s’hauria constatat amb posterioritat a la convocatòria, fet que ha irritat ERC, ICV-EUiA i la CUP, que tenien coll avall que la qüestió del cens “estava resolta” perquè des del Govern sempre s’havia dit que no suposaria “cap problema”.

Fonts coneixedores del procés afirmen que és possible que s’acabi recorrent a una altra via: l’anomenat vot rogat, el mecanisme que empren la majoria de països anglosaxons i que suposa que el votant el registri prèviament per fer efectiu el seu sufragi, una gestió que podria realitzar-se el mateix dia de la consulta. El mètode no té cap precedent històric a l’Estat espanyol. “És un mecanisme que fan servir països amb 300 anys d’història democràtica, que té totes les garanties i que podríem fer servir perfectament”, afirmen fonts jurídiques pròximes al bloc sobiranista. Per a alguns partits implicats, però, aquesta és una mala solució. “No hi ha tradició de registrar-se per votar a Catalunya i caldria una campanya institucional molt forta per explicar-ho que, en aquests moments, no s’està fent”, explica una font d’aquestes organitzacions. En tot cas, aquesta és una de les qüestions centrals i s’haurà de clarificar necessàriament aquesta setmana.

1Comunicació i publicació de les meses de la consulta

Òrgan responsable: ajuntaments i Govern

Fins al 10 d’octubre els ajuntaments tenien temps per proposar a la Generalitat els locals de votació i les meses de la consulta. El dia 12, el Govern havia de publicar la proposta de locals i meses, però aquest darrer tràmit no s’ha realitzat ni hi ha cap previsió respecte a això.

2Sol·licitud de vot per dipòsit

Òrgan responsable: comissions de control i seguiment

El vot per dipòsit és l’equivalent al vot per correu en la consulta, limitat pel decret de convocatòria a uns determinats col·lectius: per exemple, els catalans a l’estranger, les persones preses o els treballadors públics com policies i bombers que el 9 de novembre no puguin votar presencialment. El termini d’admissió de sol·licituds de vot per dipòsit acabava el dia 7 (tot i que a la pràctica s’han seguit recollint sol·licituds), i el dia 8 les comissions de control i seguiment havien de comunicar als interessats l’admissió o no de les seves peticions. No consta que aquesta gestió s’hagi realitzat.

2Sol·licitud de vot per estrangers residents a Catalunya

Òrgan responsable: comissions de seguiment

El 7 d’octubre també acabava el termini de sol·licitud del vot per estrangers. Aquest tràmit, així com la resta de gestions que suposin recepció de documentació per part de l’Administració, han quedat prorrogats sine die amb una argúcia legal: qualsevol administració, segons la Llei de règim jurídic de les administracions públiques, està obligada a registrar qualsevol documentació que li faci arribar un ciutadà. Tanmateix, no hi ha constància que les dades que s’estan recollint estiguin sent sistematitzades en el registre general de votants que el Govern hauria d’haver publicat el passat 10 d’octubre.

3Designació dels funcionaris coordinadors municipals

Òrgan responsable: ajuntaments

El 6 d’octubre era la data límit perquè els ajuntaments catalans designessin la persona funcionària que realitzarà les funcions de coordinador municipal de la consulta. El Govern no ha fet pública oficialment la xifra d’ajuntaments que han realitzat la gestió, però fonts dels partits que donen suport al 9-N afirmen que vorejaria com a màxim els 300 consistoris d’un total de 947. Tanmateix, aquestes fonts també apunten que gairebé la meitat dels ajuntaments que haurien designat una persona funcionària haurien condicionat el seu nomenament a l’aixecament de la suspensió de la consulta per part del Tribunal Constitucional.

3Campanya de difusió institucional

Òrgan responsable: Govern

El període de difusió institucional dura des de la convocatòria de la consulta (és a dir, el passat 26 de setembre) fins a la realització d’aquesta. El Govern va iniciar la campanya institucional amb un vídeo que instava a la participació, però la va suspendre a instàncies del Constitucional. El dissabte 4 d’octubre, després de la reunió del bloc sobiranista del divendres 3, la campanya es va reiniciar en un format diferent en què no informa de la consulta, sinó de la seva suspensió. En aquests moments s’està emetent per TV3. Tot i això, la campanya no s’ha desplegat en la seva plenitud, i el nou format tampoc no fomenta un debat sobre les diferents opcions davant de la consulta del dia 9.

4Designació de les comissions de control i seguiment

Òrgan responsable: president

El nomenament de la Comissió de Control i les comissions de seguiment de la consulta són els dos únics tràmits que el Govern ha realitzat i que podrien ser considerats, segons fonts jurídiques, “desobediència de facto”. El decret de nomenament de la Comissió de Control, que compliria les funcions de junta electoral per a la consulta, va ser publicat al DOGC el 3 d’octubre. El decret amb el nomenament dels membres de les comissions de seguiment va ser publicat el dia 7 (inicialment era previst que es realitzés el 30 de setembre). Els dos decrets estan sotmesos “a efectes de la vigència corresponent”. “És una argúcia jurídica per mirar de driblar la suspensió del Constitucional, però a la pràctica es podria considerar desobediència”, afirmen fonts jurídiques. “El que és rellevant i indicatiu és que la Fiscalia no ho ha impugnat. Entenem que això hauria de ser tingut en compte pel Govern de cara a pròxims passos en aquesta línia”.

El que no ha fet el Govern, però, és dotar les comissions d’un seguit de funcionaris i tècnics que serien imprescindibles perquè aquestes puguin desenvolupar la seva activitat en plenes condicions. Això s’hauria de fer efectiu mitjançant una resolució del Govern que fins ara no s’ha esdevingut.

Quins són els pròxims passos?

Designació de les organitzacions interessades a prendre part en la consulta

Data límit: 19 d’octubre

El dilluns 13 d’octubre acaba el termini perquè les organitzacions interessades a prendre part en el procés electoral i designar interventors presentin la seva sol·licitud davant del Govern. Cal preveure que la campanya “Ara és l’hora” seguirà el que dicta la Llei de consultes i presentarà la documentació pertinent, que hauria de ser registrada per l’Administració com qualsevol altre document. El Govern té temps fins al 19 d’octubre per designar oficialment quines seran les organitzacions interessades, que també tindran dret a emprar espais públics per fer campanya, emetre publicitat als mitjans públics i designar interventors.

Publicació d’espais públics disponibles per a actes i cartelleria

Data límit: 24 d’octubre

Entre el 19 i el 24 d’octubre, els ajuntaments haurien de fer pública la relació d’espais que posaran a la disposició dels partits i de les organitzacions per realitzar actes de campanya de cara al 9-N. Durant el mateix període, els municipis també han de fer constar la relació d’espais en la via pública disponibles per a cartelleria electoral. “Som dins del termini, però tindrem poc marge per sol·licitar els espais”.

Sorteig per designar els membres de meses

Data límit: 24 d’octubre

El 24 d’octubre s’ha de fer efectiu el sorteig per escollir els membres de cada mesa, que disposen de cinc dies per renunciar-hi si és que no volen formar-ne part.

Inici del vot anticipat per dipòsit

Data límit: 25 d’octubre

El decret de convocatòria preveu que els qui hagin sol·licitat vot per dipòsit i la seva petició hagi estat admesa podran votar entre els dies 20 i 25 d’octubre. De moment, la llista de sol·licituds admeses no s’ha fet pública. El que no diu és on exercir aquest vot, ja que no es farà ús de Correus. Pel que fa als catalans a l’estranger, la Generalitat ha fet públic un llistat d’espais habilitats per realitzar el vot per dipòsit, bàsicament delegacions d’ACCI10 o de la mateixa Generalitat a l’estranger. A Catalunya, però, el Govern no ha comunicat cap llista d’espais.

Si els pica... Que es rasquin!

Suma't al periodisme contra el poder

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Temps' i la pròxima que publiquem (juny 2024)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies