La Generalitat subvenciona Vueling, el RACC, la Federació Espanyola de Golf i Codorniu per al foment del turisme

  • Jordi Pascual / @jordipasmol
  • dimecres, 6 abril 2016

L'any 2014, l'Agència Catalana de Turisme va donar 75.000 euros a la Fundació Privada Barcelona Comerç per subvencionar la pista de gel de la plaça de Catalunya de Barcelona

tourists_ThomasGartz

Turistes contempant Barcelona des del Palau Nacional de Montjuïc / Thomas Gartz

L’Agència Catalana de Turisme ha atorgat aquest 2015 subvencions per valor de 2,8 milions d’euros a empreses i entitats privades per al foment del turisme. Els més beneficiats d’aquest any per aquestes ajudes públiques han estat l’aerolínia Vueling, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), la Reial Federació Espanyola de Golf, l’empresa Codorniu o l’associació Red de Ciudades AVE. L’agència turística pública també ha signat acords i convenis que en principi no impliquen despesa econòmica a l’Administració amb empreses com Port Aventura o hotels de la Costa Brava i amb altres administracions públiques. Tota aquesta informació, a la qual ha pogut accedir CRÍTIC, va aparèixer publicada al DOGC la setmana passada.

Subvenció per a les rutes aèries

La segona i tercera subvencions més grans de l’Agència Catalana de Turisme estan adreçades a fomentar les connexions aèries de Catalunya —bàsicament, de l’aeroport del Prat— amb el món. La partida més gran se la va repartir un grup format per Aeroports Públics de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona i Aena, que s’han repartit 510.529 euros per a l’organització del World Route Development Forum, que es farà el 2017 a Barcelona. Es tracta d’una trobada de directius per reflexionar i decidir les noves rutes de les aerolínies. Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, hi acudiran 3.500 participants de 125 països i, a més, s’hi sumarà el Port de Barcelona.

L’aerolínia Vueling ha rebut 500.000 euros de subvenció directa tot i que en la relació publicada per la Generalitat al DOGC no hi apareix cap referència a un esdeveniment concret. L’objecte és “la promoció turística a través de la millora del posicionament de Catalunya com a destinació en mercats estatals i internacionals”. Això, en principi, hauria de permetre afavorir més intercanvis econòmics i augmentar el trànsit aeri cap als aeroports catalans. No és el primer any que Vueling signa un conveni d’aquesta mena amb la Generalitat. L’any 2012 ja ho va fer però amb una inversió econòmica pròpia de 100.000 euros a canvi de beneficis com ser ‘partner’ de l’Agència Catalana de Turisme o tenir espai a les cotxeres del Palau Robert i al Centre Cultural Blanquerna a Madrid, un intercanvi habitual en altres ocasions com en el conveni del mateix any amb la Roca Village. L’esforç econòmic de l’Administració era equivalent al de l’empresa. El mateix any es va signar un conveni amb les mateixes condicions econòmiques amb Iberia, empresa del grup IAG on també està inclosa Vueling.

L’Agència Catalana de Turisme explica, en declaracions a CRÍTIC, que les aportacions econòmiques són beneficioses per a la Generalitat, ja que impliquen que l’empresa també inverteixi per fer accions: “Fem campanyes finançades conjuntament a canvi que l’empresa sigui el nostre ‘partner’”. En el cas de Vueling, l’aerolínia posa la mateixa quantitat que l’Administració i, a més, s’encarrega dels viatges de l’agència sense cap cost per a aquesta.

De fet, les subvencions de Vueling ja han aparegut als mitjans en alguna ocasió. La companyia aèria va deixar d’operar a l’aeroport d’Alguaire (Lleida) per la retirada de les subvencions. L’aleshores delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, va reconèixer que la marxa de Vueling respon a la voluntat de la Generalitat de reduir les subvencions atorgades a les aerolínies que operen a Alguaire.

“Tots els convenis tenen la seva justificació; en essència fem que empreses que es beneficien del turisme contribueixin”, expliquen fonts oficials de l’Agència Catalana de Turisme. D’aquesta manera també s’inclouen empreses que no reben cap aportació econòmica i l’acord es basa en intercanvi d’espècies. Damm, per exemple, és ‘partner’ a canvi d’oferir begudes gratuïtes en actes i el Futbol Club Barcelona permet que representants de l’agència viatgin amb ells a les gires asiàtiques i incloguin publicitat de Catalunya en estadis sense cap cost per a l’Administració.

ACCIÓ, l’agència pública per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat, va ser la més subvencionada del 2015, amb 528.152 euros. La justificació esgrimida és fomentar la col·laboració entre la xarxa de Centres de Promoció de Negocis dependent d’ACCIÓ i els Centres de Promoció Turística de l’Agència Catalana de Turisme. També s’indica la possibilitat d’incloure empreses contractades per a la promoció turística. És una aportació que ha tendit a l’alça els darrers anys. El 2013 se li van atorgar 255.636 euros, i el 2014, 274.408 euros.

Grans esdeveniments esportius

Torneig de la Ryder Cup celebrat a Estats Units, l'any 2008 / DAN PERRY

Torneig de la Ryder Cup celebrat als Estats Units, l’any 2008 / DAN PERRY

La Reial Federació Espanyola de Golf, que s’emporta enguany 300.000 euros, tanca el ‘top 5’ empatada amb el Reial Automòbil Club de Catalunya. En el primer cas, la subvenció té la mirada fixada a aconseguir fer a Catalunya la Ryder Cup del 2022, un important enfrontament de jugadors de golf dels Estats Units i d’Europa. L’objecte del conveni és la “col·laboració per a la realització de les activitats relatives a la presentació de la candidatura de Catalunya-Barcelona”.

El RACC va rebre els seus 300.000 euros per un esdeveniment ja celebrat durant el 2015: el Ral·li de Catalunya – Costa Daurada, que es fa cada any, com a forma de promoció de les comarques tarragonines.

A aquesta quantitat, cal sumar-hi els convenis de cooperació educativa amb instituts, universitats i centres d’estudis que ascendeixen a 77.432 euros i altres subvencions a empreses que es desprenen de convenis.

De Codorniu a ‘Joc de Trons’

Després hi ha partides menors a empreses i entitats privades com Codorniu (25.000 euros, per a la promoció turística del producte enoturisme de Catalunya a l’exterior), la Red de Ciudades AVE (20.000 euros), la Fundació Escola de Restauració i Hostalatge de Barcelona (35.000 euros per a la promoció turística del producte Gastronomia de Catalunya durant el sopar de gala de l’acte de Lliurament de Guardons de Turisme 2015) o, en clau eclesiàstica, el Bisbat de Vic i la Conferència Episcopal Tarraconense (25.000 euros per a la promoció del turisme religiós mitjançant el suport al projecte Catalonia Sacra).

Una curiositat és que la filmació de ‘Joc de Trons’ a Girona li va costar a l’Agència Catalana de Turisme uns 12.800 euros. Aquests diners es van pagar a la Fundació Privada Fira de Girona per “contribuir a la promoció turística de Girona atès que en aquesta ciutat tindrà lloc el rodatge de la sisena temporada de la sèrie televisiva ‘Joc de Trons'”.

Un model de subvencions en creixement

En total, l’Agència Catalana de Turisme va repartir el 2015 prop de 2.790.000 euros. Les subvencions de l’agència han crescut els darrers anys. El 2012, el DOGC només feia públics els acords sense cost; el 2013, la xifra per promoure el turisme a Catalunya ascendia a 360.904 euros; i ja el 2014, les xifres de subvencions eren de 815.231 euros.

En aquest temps es pot veure com hi ha entitats que apareixen un any i es queden de forma continuada com el RACC i ACCIÓ, o d’altres que apareixen amb certa freqüència però no necessàriament en cada curs. També hi ha empreses, consorcis, fundacions o entitats que apareixen només un sol cop.

Entre els acords més destacats d’altres anys, hi figura una subvenció de l’any 2014 de 75.000 euros a la Fundació Privada Barcelona Comerç per patrocinar la pista de gel ubicada a plaça de Catalunya de la ciutat de Barcelona des del novembre del 2014 fins al gener del 2015. A més, aquell any la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals també va ingressar 42.005 euros per la cessió d’imatges televisives.

L’Agència Catalana de Turisme valora molt positivament els acords perquè permeten exportar la marca de Catalunya al món de la mà d’empreses amb reconeixement global. Fonts de l’organisme asseguren a CRÍTIC que hi ha altres tipus d’acords per dividir accions entre l’Administració i entitats, com en el cas de la Red de Ciudades AVE. Al llarg de l’any, l’Agència també tanca convenis que no tenen relació directa amb la promoció turística com ara les beques a estudiants per a una millor formació en el sector turístic.

2 comentaris
  • Subscriptor Roger Caballe 7 d'abril de 2016 - 17:02

    De la mateixa forma que ens volen explicar que aquests “ajuts” son inversions que reverteixen després a Catalunya, hi ha forma de saber com es el retorn (guanys, se suposa) i sobre tot a quí i on van a parar?

  • SUTTREE 7 d'abril de 2016 - 19:56

    El cas de DAMM és llamatiu. Present a molts esdeveniments culturals són un grans defraudadors fiscals. Perdò, hauria de dir presumptes….el judici s’havia de celebrar al gener però es va suspendre per l’enfermetat d’uns dels dos acusats. I les xifres feien esgarrifar….I avui tambè surten als papers de Panamà, com no !!!

Deixa el teu comentari