Un any negre per a l’aviació o una nova ‘serp d’estiu’?

  • Roger Palà
  • dimecres, 13 agost 2014

Serà difícil que el 2014 se situï entre els anys més negres dels accidents d'avió.

Boeing 777 de Malaysia Airlines

Boeing 777 de Malaysia Airlines

L’accident d’un avió de la companyia Sepahan Airlines a Teheran el passat 10 d’agost, amb un balanç d’un mínim de quaranta morts, és el darrer d’una sèrie de sinistres aeris que els últims mesos han ocupat grans titulars. Semblaria que el 2014 és un any especialment tràgic pel que fa a avions estavellats: l’accident d’Air Algérie a Mali (24 de juliol), el de TransAsia Airways a Taiwan (23 de juliol), el Boeing 777 suposadament abatut a Ucraïna per rebels prorussos (17 de juliol) o el Boeing 777 de Malaysia Airlines perdut a l’oceà Índic (8 de març) són alguns dels exemples que vindrien a demostrar que som en un any negre. L’avió accidentat a l’Iran el passat cap de setmana ha tornat a posar sobre la taula el tema. Tanmateix… És certa aquesta percepció? O ens trobem davant d’una nova serp d’estiu?

Aviation Safety Network és un web dirigit per Harro Ranter, un investigador holandès que des del 1996 s’ha dedicat a recopilar dades d’accidents d’aviació. El projecte, que rep el suport de la Flight Safety Foundation, anualment publica un detallat informe sobre accidents i manté actualitzada una ingent base de dades. Segons la informació recopilada per aquesta entitat, el 2013 va ser l’any de la història en què van morir menys persones en accidents aeris: un total de 265 en 29 accidents. Aquestes dades inclouen tan sols els accidents de vols no militars (ja siguin de passatgers o mercants) en avions de més de 14 passatgers. No inclou sinistres aeris derivats d’actes de guerra o de terrorisme.

I com anem aquest 2014? Doncs tampoc gaire malament si tenim en compte les dades de l’última dècada i ens atenem al mètode de càlcul d’Aviation Safety Network. Del començament de l’any ençà hi ha hagut 11 accidents aeris que reuneixin les característiques anteriorment esmentades. L’any 2013, en aquest període, ja n’hi havia hagut 12. Això sí: enguany ja s’ha registrat el doble de víctimes que l’any passat (511). Això és degut bàsicament al fet que hi ha hagut dos accidents especialment mortífers: el de Malaysia Airlines a l’Índic (239 morts) i el d’Air Algérie a Mali (116 morts). En canvi, l’any passat, l’accident més greu va ser el d’un avió de passatgers que va causar 50 morts en estavellar-se el mes de novembre a l’aeroport de Kazan (Tatarstan, Rússia). Cal tenir en compte també que si a aquestes dades hi afegíssim les víctimes conseqüència d’operacions militars o terroristes (incloent-hi l’atac contra un Boeing 777 de Malaysia Airlines a Ucraïna en què van morir 298 persones), la xifra de víctimes superaria les 800.

Tot i la gravetat dels sinistres registrats fins ara, serà difícil que el 2014 se situï entre els anys més negres de l’última dècada pel que fa als accidents d’avió. Dels últims deu anys, el més greu ha estat el 2005, amb 40 accidents, que van causar la mort de 1.074 persones. El 2006 hi va haver 33 accidents i 905 morts, i el 2010, 32 accidents i 943 morts. Si bé hi ha anys en què hi ha més accidents i d’altres que menys, una perspectiva global demostra que la xifra de víctimes tendeix a reduir-se progressivament: durant els anys noranta, només hi va haver dos anys en què hi va haver menys de 1.000 morts en accidents aeris (el 1990, amb 701 morts, i el 1999, amb 696). En canvi, durant la dècada dels 2000, només en una ocasió s’ha superat el miler de morts. I això que el nombre de vols comercials s’ha incrementat: l’any 2000 hi va haver 22 milions de vols comercials, pels 28 milions de 2010.

Els accidents d’avió són molt espectaculars i generen grans titulars, però viatjar per l’aire segueix sent de llarg la forma més segura de fer-ho. Ni punt de comparació, per exemple, amb l’accidentalitat viària. Segons un recent estudi de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), cada any moren 1,24 milions de persones al món en accidents de trànsit. Es tracta de la primera causa de mort entre la gent de 15 a 29 anys. Si bé als països occidentals aquesta plaga sembla controlada i en remissió, no es pot dir el mateix dels països empobrits. Al continent africà hi ha 24,1 morts per accident de trànsit per cada mil habitants, mentre que a Europa només n’hi ha 10,3. Segons l’OMS, aquests països tenen la meitat dels vehicles existents al món, però concentren un 80% dels morts en accidents de trànsit. La mescla d’infraestructures inadequades, cotxes vells i falta d’educació viària i de lleis està en l’origen d’aquestes xifres.

Deixa el teu comentari