María Martínez i Maite Redondo: “Konexiona integra en el màrqueting els valors de l’economia social i solidària”

  • Guillem González / @cesena1970
  • dimecres, 1 març 2017
  • Comenta
  • General
maite_maria_01

Maite Redondo i María Martínez, dues de les tres sòcies de Konexiona / GUILLEM GONZÁLEZ

María Martínez, Maite Redondo i Yolanda Muñoz estaven acostumades al món empresarial de les grans multinacionals, fins que van decidir fer un gir radical i fundar Konexiona. S’han establert a Montgat i es tracta de la primera cooperativa catalana especialitzada en màrqueting, assessoria i organització d’esdeveniments. Konexiona ajuda les empreses a desenvolupar la identitat de marca i a organitzar actes corporatius, sempre des d’una òptica social i amb uns valors que no estan disposades a deixar de banda. Ens trobem amb la María i la Maite, que acaben de tenir una reunió amb una altra cooperativa. Se’ls nota la vitalitat i les ganes de tirar endavant un projecte que complirà el primer any de vida d’aquí a un parell de mesos. Parlen de Konexiona amb la il·lusió de qui es dedica a allò que li agrada de veritat.

Com va sorgir el projecte?

María Martínez (MM): Vinga, Maite. [Més tímida, li passa la pilota a la seva companya.]
Maite Redondo (MR): Ens vam conèixer en un programa d’emprenedoria que s’organitzava a Montgat, on vivim la Maria i jo. La Yolanda és de Tiana i totes tres teníem la intenció de llançar un projecte. A través del programa, on vam realitzar la formació i la presentació d’un projecte, va sorgir la idea de llançar Konexiona.
MM: Sí, vam estar treballant durant un any fent l’estudi de mercat i el pla d’empresa, per tal de madurar el projecte. La primera idea era una mica diferent del que finalment ha estat, però per a això serveix precisament l’estudi previ.
MR: Vam decidir oferir l’experiència que teníem a nivell de màrqueting, de comunicació i comercial sota un paraigua amb uns valors diferents. Totes tres veníem d’un entorn de multinacionals amb altres filosofies de treball basades en estructures piramidals. Coincidíem en el fet que buscàvem basar-nos en una estructura horitzontal on el poder de decisió fos més equitatiu. El nostre és un sector molt competitiu i ens volíem desmarcar d’aquest tipus de mercat per tal d’aportar un concepte de treball més flexible, amb un altre ritme, adaptat al client i col·laborant amb entitats que comparteixen la nostra visió.

Per què heu apostat per fer una cooperativa i no un altre tipus d’empresa com una SL, per exemple? És una aposta conscient o és casual?

MR: Vam estar mirant les diverses formes jurídiques i aquesta va ser la forma amb la qual ens vam sentir més identificades. Pel format, per tenir una part dels recursos que es destinen a formació, una altra a conceptes socials… També pel fet de ser un format democràtic, participatiu i autogestionable. Tot ens encaixava amb els nostres valors i la nostra manera d’entendre la filosofia d’empresa.

Màrqueting i assessoria és un concepte molt genèric… Què feu exactament a Konexiona?

MM: La idea és ser com el departament de màrqueting extern d’una empresa. Ens contracten puntualment per a serveis tant de màrqueting com de comunicació, d’assessoria o esdeveniments. Tot el que té a veure amb la marca i la seva comunicació.
MR: Des de crear un logotip fins a treballar la identitat de marca, però sempre pensat des d’una perspectiva global. Quan fem l’estudi de la marca del client, la nostra visió no es queda només en allò que ens demanen, sinó en com es pot aplicar al conjunt en un sentit complet.

La vostra seu no és a Barcelona, sinó a Montgat. Fins a quin punt pot ser això un avantatge o un inconvenient dins el vostre sector?

MR: Per a nosaltres és un avantatge, perquè cobrim tota la comarca del Maresme, on no hi ha gaires empreses que es dediquin al màrqueting i la comunicació. Alhora, som a un pas de Barcelona, i això ens permet cobrir també aquesta zona.

maite_01

FOTO: GUILLEM GONZÁLEZ

Maite Redondo: “El nostre valor diferencial respecte a una agència tradicional és la visió social que tenim”

Què us diferencia de la resta d’empreses relacionades amb el màrqueting? És important per al client la vostra filosofia d’empresa?

MR: El nostre valor diferencial respecte a una agència tradicional és la visió social que tenim. Crec que som l’única cooperativa de màrqueting dins la Federació de Cooperatives de Catalunya.
MM: Volem que la responsabilitat social sigui un punt fort dins la nostra filosofia d’empresa. Intentem també treballar amb altres cooperatives i amb empreses que treballen amb persones en risc d’exclusió social. Aquest és el nostre punt diferencial de cara al client, que veu que pensem més enllà de realitzar el simple servei. La gent valora que siguem una cooperativa i s’interessa a conèixer com funcionem.
MR: Últimament es parla molt del màrqueting de valors. Al cap i a la fi, les empreses les formem persones, i això convé no oblidar-ho. A l’hora de treballar una marca, és molt important anar una mica més enllà de si el client vol un logotip verd o blau. Hem de tenir la capacitat de captar tota l’essència d’una marca i els seus valors per tal de traslladar-ho al resultat final.

[La María i la Maite es van alternant en les respostes de manera totalment natural. Es nota que tenen la mateixa idea del que ha de ser Konexiona i sembla que entrevistem una sola persona.]

Quin balanç feu del trajecte recorregut fins ara?

MM: Encara portem poquet, des del maig passat. Tot just engegant, però contentes. Tenim bona resposta i funciona molt el boca-orella. Els clients estan contents amb els resultats i ens recomanen. Anem creixent exponencialment, i això ens motiva a continuar.

Com plantegeu el futur de Konexiona? Com us veieu d’aquí a 10 anys?

MM: Ui, 10 anys? [Riuen totes dues.]
MR: Esperem que totalment consolidades. La nostra intenció és crear una nova tendència dins el mercat del màrqueting. Sembla que en el model capitalista només es dóna importància als resultats i als beneficis. Tot això està molt bé, però volem contribuir a fer que, a part dels números, hi hagi una valoració qualitativa del treball. La satisfacció del client amb la materialització dels resultats ha d’anar sempre lligada a la percepció que la feina té un sentit global.
MM: D’aquí a 10 anys voldríem tenir una xarxa consolidada de contactes, proveïdors i col·laboradors que comparteixin els mateixos valors.
MR: Ara que anem cap al consum responsable, volem ser una referència dins el sector del màrqueting i dels serveis en aquest sentit.

Quin seria el vostre consell a qui vulgui emprendre el seu camí en el món del cooperativisme?

MR: El més important va ser l’assessorament, sobretot al principi. S’ha de trobar un bon professional que t’acompanyi en el procés de constitució de la cooperativa i t’ajudi en tots els dubtes que van sorgint. Crear una empresa té una certa complexitat burocràtica i a nosaltres les àrees de promoció econòmica dels nostres municipis ens han ajudat molt.

maria_01

FOTO: GUILLEM GONZÁLEZ

María Martínez: “La Federació ens va donar molt de suport. És important deixar-te assessorar per tècnics i professionals”

Quina ajuda heu trobat dins la Federació de Cooperatives de Catalunya a l’hora d’arrencar el vostre projecte?

MM: La Federació ens va donar molt de suport pel que fa a documentació, dubtes i estatuts. Deixar-te assessorar per tècnics i professionals és molt important. Tu tens tota la il·lusió, però cal que algú t’ajudi amb les parts més complexes del procés.

Teniu relació amb altres cooperatives?

MM: Sí, i tant! De fet, quan ens surt una feina i hi ha aspectes que no podem assumir, el primer que busquem és altres cooperatives amb les quals col·laborar. Hem treballat amb cooperatives de càtering i relacionades amb l’alimentació de quilòmetre zero i n’estem molt satisfetes.

MR: De fet, ara mateix estem treballant en un projecte relacionat amb el món del cooperativisme. Ens encarreguem de la comunicació de la 4a Jornada Internacional de Finances Cooperatives. Tindrà lloc el 5 de maig a Barcelona i des d’aquí animem les empreses de l’economia social i cooperativa a participar-hi perquè és una gran oportunitat d’aconseguir finançament per als seus projectes.

Quin creieu que és el moment que viu l’economia social i solidària a Catalunya?
MR: Ara mateix es troba en una tendència totalment ascendent. Cada cop hi ha més organismes de l’Administració que destinen recursos al foment d’aquestes iniciatives. És un moment excel·lent perquè algú que estigui pensant a tirar endavant un projecte d’aquest estil s’animi a fer-ho.

les-tres

María Martínez, Yolanda Muñoz i Maite Redondo, les tres sòcies de Konexiona / FOTO: NÚRIA MILLÀS

 

Com compagineu la vida personal amb la professional?

MM: Ho tenim tot molt consensuat. Algunes tenim fills i és important tenir temps per destinar a la família. Com que només som tres, és fàcil organitzar-nos; no ens suposa cap problema.

Passeu temps juntes fora de l’entorn laboral?

MR: Ho intentem, tot i que ara mateix busquem consolidar-nos i falta que la roda giri per ella mateixa. De totes maneres, setmanalment busquem un espai per compartir la nostra situació personal i tot allò que ens preocupa.

Compartiu alguna afició?

MR: A tots tres ens agrada el ball!
MM: Sí, algun cop hi hem anat juntes. També ens agrada molt caminar per la platja de Montgat, que ho tenim fàcil. Després cadascuna té les seves aficions: una fa ioga, l’altra pilates… Cadascuna busca el seu espai i els seus moments.

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Elaborat conjuntament per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya i CRÍTIC, aquest blog ens presenta experiències personals del món cooperatiu. Són entrevistes o reportatges breus amb persones que, amb el seu esforç, tiren endavant iniciatives empresarials molt diverses, però amb un denominador comú: l'aposta per un model econòmic més just i equitatiu. Són les qui anomenem les 'cooperactives'.

Cerca al blog

Comentaris recents