El turisme, percebut com a positiu pels ciutadans de l’entorn de Barcelona

  • Redacció (amb el suport de la Diputació de Barcelona)
  • dimarts, 26 desembre 2017
  • Comenta
  • General

Sitges és un dels atractius turístics més citats en l’enquesta / DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Nou de cada deu habitants de les comarques barcelonines (excepte el Barcelonès), consideren que el turisme és beneficiós i un 60% creuen que fa una aportació positiva a l’economia del seu entorn. Aquesta és la principal conclusió d’un estudi fet per la Diputació de Barcelona sobre la percepció que els ciutadans de la demarcació barcelonina tenen sobre el turisme a les seves comarques, que es va fer en dues onades, primavera i tardor de 2017.

El turisme és el segon sector més citat, quan es demana quina activitat aporta més riquesa a la seva comarca. D’aquesta manera, una de cada cinc persones enquestades cita el turisme com el sector o activitat econòmica que aporta més riquesa a la seva comarca, només per darrere de la indústria. A continuació, se situen altres sectors econòmics com els serveis, l’agricultura, la pagesia, la ramaderia i la mineria i el comerç, tots ells citats per menys d’un 10% dels entrevistats. Els que més citen el turisme són, òbviament, els que tenen alguna relació amb el turisme dins del món laboral, els menors de 45 anys i els que viuen a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Aportació econòmica i intercanvi cultural, aspectes més positius

Preguntats sobre el que consideren més positiu al voltant del turisme, la majoria (60%) cita l’aportació econòmica, l’intercanvi cultural (11,6%) i la creació de llocs de treball (8,6%) com els aspectes més positius. Pel que fa al més negatiu, es reparteixen entre diversos aspectes de la convivència: aglomeracions (23,3%), el turisme de borratxera/de festa (14%), l’incivisme (9,7%), el turisme de mala qualitat (8,4%), el vandalisme (4,7%)… Els joves són els que més parlen de l’intercanvi cultural que suposa el turisme com a aspecte positiu i els que menys destaquen algun aspecte negatiu del turisme.

D’altra banda, entre els enquestats hi ha un consens sobre la necessitat de continuar fomentant el turisme. Dos terços pensen que no limita les activitats i l’espai públic dels residents i que no s’està arribant al límit. Tot i això, tres de cada deu diuen que la seva comarca no hauria d’atraure més turistes o que s’està arribant al límit de la capacitat per poder absorbir més turisme al seu entorn comarcal. En general, si s’analitzen les dades territorialment, s’observa que les crítiques al turisme augmenten quan més a prop de la ciutat de Barcelona es viu, tot i que el consens sobre el fet que s’ha de continuar fomentant el turisme es manté a tots els segments de població analitzats.

Preguntats sobre com valora la gestió que es fa del turisme a la seva comarca, més de la meitat en té una opinió favorable i només un 10% la critica. Les valoracions positives superen les negatives en tots els segments de població analitzats. Així mateix, els joves i els més grans, els estrangers, i els que han tingut un contacte amb el turisme dins del món laboral en el darrer any són qui millor valoren la gestió del turisme a la seva comarca. Els qui es mostren menys favorables són els de nivells d’estudis alt i les persones de 30 a 44 anys.

Montserrat i Sitges, indrets més citats

Per últim i com a fet més anecdòtic, Montserrat (18,7%) i Sitges (16%) tornen a ser els indrets turístics de les comarques de Barcelona més citats fora de la capital catalana. Les respostes es distribueixen de forma molt heterogènia entre la resta d’indrets. Un 4,2% cita Calella, el Montseny (3,2%), Castelldefels (3,1%) i la Colònia Güell (2,9%). La Diputació de Barcelona, a través del Laboratori de Turisme (LABturisme), ha fet aquesta enquesta tipus Òmnibus, amb l’objectiu de fer un seguiment de la percepció que els ciutadans de l’entorn de Barcelona tenen sobre el turisme a les seves comarques.

L’objectiu de la Diputació de Barcelona en matèria de turisme és promoure, a través de la seva marca ‘Barcelona és molt més’, el desenvolupament social i econòmic dels municipis de la província de Barcelona a través del sector turístic, vetllant per mantenir un equilibri harmònic entre aquest desenvolupament i els entorns socio-culturals i ambientals en els quals es desenvolupa.

Deixa el teu comentari