Santa Cecília, un monestir als peus de Montserrat, restaurat i dedicat a l’art contemporani

  • Joan Vila i Triadú (amb el suport de la Diputació de Barcelona)
  • dijous, 22 març 2018
  • Comenta
  • General

El monestir de Santa Cecília de Montserrat, després de l’última restauració / Foto: Diputació de Barcelona

La rehabilitació del monestir de Santa Cecília, una antiga abadia benedictina situada al municipal de Marganell, als peus de la muntanya de Montserrat, i la seva dedicació a l’art contemporani, mitjançant l’Espai d’Art Sean Scully, és un bon exemple de com les institucions públiques poden comprometre’s amb la cultura i el territori. Aquesta intervenció de la Diputació de Barcelona ha quedat ara perfectament explicada en el llibre ‘Santa Cecília de Montserrat. Del segle X a Sean Scully’, editat per Publicacions de l’Abadia de Montserrat i la Diputació barcelonina i presentat públicament fa tan sols uns dies.

L’obra proposa una mirada àmplia a la transformació de Santa Cecília, que des del juny de 2015, acull, a l’interior de l’església, el nou Espai d’Art Sean Scully, artista referent de l’art contemporani. Justament el darrer capítol del llibre és un text de l’eminent crític d’art Daniel Giralt-Miracle, que qualifica aquest espai d’obra emblemàtica a escala internacional en la conjunció entre romànic i art contemporani. Giralt-Miracle el compara a referents en aquest sentit com ara la Capella del Rosaire de Matisse a Vence (França) o la Rothko Chapel a Houston (Estats Units).

Restaurat en diversos moments històrics

Abans de parlar de la situació actual, el llibre ‘Santa Cecília de Montserrat. Del segle X a Sean Scully’ dedica tres capítols a posar-ne en context la seva importància arquitectònica. El primer és la transcripció d’un article del pare Francesc Xavier Altés i Aguiló, que detalla les diverses restauracions que l’edifici ha tingut al llarg de la història  fins a la gran intervenció dirigida per Josep Puig i Cadafalch a final dels anys vint del segle passat. El segon, signat per Eduard Sánchez, explica la investigació arqueològica realitzada en el monestir. Conclou que el temple de Santa Cecília va ser dissenyat en planta de creu llatina i bastit entre la segona meitat del segle X i la primeria del segle XI, abraça tradicions constructives diferents i es considera un edifici protoromànic o de transició.

El tercer àmbit del llibre és el més extens i és el que l’arquitecte Xavier Guitart Tarrés dedica a la intervenció al conjunt, com a director tècnic de la restauració recent del monestir, un projecte en el qual va començar a treballar l’any 2010. El capítol, com tot el llibre, incorpora nombroses fotografies, plànols i gràfics que permeten comprovar l’evolució dels treballs.

L’Espai d’Art Sean Scully ocupa l’interior de l’església de Santa Cecília / Foto: Espai d’Art Sean Scully

El quart i cinquè capítols estan dedicats pròpiament a l’Espai d’Art Sean Scully. L’historiador de l’art Albert Mercadé, que va treballar amb l’equip tècnic del Museu de Montserrat en la gestació del centre, narra la trajectòria de Sean Scully a nivell internacional i el significat profund de cadascuna de les peces que integren la seva intervenció fins a completar un conjunt compacte i inseparable de l’església. Sean Scully és un artista nord-americà d’origen irlandès (nascut a Dublín el 1945), l’obra del qual es conserva a alguns dels museus més importants del món, com ara el Museu Metropolità d’Art, el Museu d’Art Modern de Nova York  i el Solomon R. Guggenheim Museum de Nova York. Va ser nominat pel Premi Turner el 1989 i el 1993. Ha exposat àmpliament per tota Europa i els Estats Units. Actualment viu i treballa entre Nova York, Barcelona i Munich, d’on va ser professor a l’Acadèmia de Belles Arts.

L’Espai d’Art Sean Scully

La primera de les obres que Scully va elaborar per a Santa Cecília és ‘Holly’, una interpretació personal de les catorze estacions del viacrucis, en memòria de la seva mare. L’obra actual, amb el nou nom de ‘Holly-Stationes’, és una variació de la primera sèrie, que Scully va exposar l’any 2004 a la Kuntsverein d’Aichach (Alemanya). El 2010, va pintar ‘Cecília’, dedicada a la santa titular de l’església, obra que va ser presentada l’estiu del 2014 a l’església de Santa Maria de Cadaqués. El 2015, Scully realitza una segona Cecília (‘Landline Cecilia’), amb uns colors i tons més afins a l’atmosfera jovial mediterrània, en un esperit pictòric que s’estén a les tres obres de petit format que porten per nom ‘Untitled’. L’imponent tríptic Doric Nyx, en canvi, emplaçat a l’entrada del temple, es distingeix per l’austeritat intensa i profunda del seu cromatisme. Scully ha volgut accentuar amb la gravetat dels tons la dimensió tràgica de la condició humana. Per això, aquesta obra de la sèrie Doric porta el nom de Nyx, que és la deessa grega de la nit.

Sean Scully treballant en una de les seves obres a l’interior del temple / Foto: Espai d’Art Sean Scully

El conjunt artístic es complementa amb una pintura a l’oli, la més tendra i dolça de les que Scully ha escollit per a Santa Cecília, que pertany a la sèrie ‘Wall of light’ (‘Barcelona Wall of Light Pink’). La intervenció s’enriqueix amb vuit vidrieres de colors diversos (vermell de color vi, ocre de color or, blau de color mar) que tanquen les vuit espitlleres de l’església. Són tres colors molt habituals a la pintura de Sean Scully. L’artista ha dissenyat vitralls i ha comprovat amb plena satisfacció l’efecte dels seus colors preferits quan són travessats per la llum natural i obtenen espontàniament unes irisacions que la pintura no pot aconseguir; és com si amb la llum variant en el transcurs del dia cobressin vida pròpia.

L’altra gran novetat que ofereix Santa Cecília de Montserrat són les tres petites pintures al fresc, amb què el pintor ha volgut connectar personalment amb els orígens medievals del temple. És el primer cop que Scully finta al fresc, seguint fidelíssimament aquesta tècnica mil·lenària. Són composicions d’estrats i barres –molt de l’estil Scully–, intervencions de dimensions petites que aporten calidesa i contrasten amb les peces de grans dimensions que omplen les parets del temple. Finalment, Scully ha aportat tres precioses creus de vidre per a l’altar i els murs laterals, a més d’un reraltar de vidres de colors i quatre canelobres. Tot plegat és una simfonia artística que meravellarà tots els que vsitin la ‘nova’ església de Santa Cecília.

El volum ‘Santa Cecília de Montserrat. Del segle X a Sean Scully’ incorpora traduccions a l’espanyol i l’anglès de l’original català i també un apèndix amb dos codis QR, que condueixen a enllaços audiovisuals: una àmplia entrevista a Sean Scully on el propi artista explica la seva intervenció i també una sèrie d’imatges de 360° de l’interior i l’exterior de l’església. L’abat de Montserrat, Josep Maria Soler, va explicar en la presentació del llibre que “s’ha creat un espai de diàleg entre la fe i la cultura, un viatge des del segle X fins al segle XXI, a través del Monestir de Santa Cecília i tot el que representa”.

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

A Espai Crític hi trobareu recomanacions i continguts d'interès per a la 'comunitat crítica'. És un espai obert a propostes, idees i reflexions, amb el suport de 'partners' i col·laboradors que contribueixen a fer possible el projecte de CRÍTIC.

Cerca al blog