Arriba la 21a edició de l’EH Sona, el festival de música basca de Barcelona

  • Noel Eduardo (amb el suport de l'Euskal Etxea - Centre Cultural)
  • dilluns, 29 octubre 2018
  • Comenta
  • General

Cartell de l’edició d’enguany de l’EH Sona, que porta la signatura d’Igotz Ziarreta / EUSKAL ETXEA

Amb el lema ‘Hem de fer ballar aquest poble!’, extret d’una de les cançons del grup tolosarra Glaukoma, es posa en marxa un cop més a la tardor aquest festival, organitzat per l’Euskal Etxea, el Centre Cultural basc de Barcelona. Euskal Herria Sona (EH Sona) se celebrarà del 9 de novembre al 14 de desembre en diferents espais de la capital catalana, des del mateix Centre Cultural, al cor de Ciutat Vella, fins a espais públics com ara el passeig del Born, passant per diferents entitats amb qui l’Euskal Etxea porta teixint complicitats des del 1997. “Per a l’Euskal Etxea és tot un orgull que la música basca s’hagi difós i arribat a tants racons al llarg de 21 anys”, explica una portaveu de l’entitat. “També és un repte poder continuar treballant perquè la cultura d’Euskal Herria segueixi ben present en territori català. La satisfacció és especialment gran tenint en compte que som una entitat sense ànim de lucre”

“Volem deixar ben clar que aquí hem vingut a mantenir viva la cultura”, afirmen fonts de la organització de la mostra que, com en anteriors edicions, es tradueix no només en concerts, sinó també en tallers i altres activitats per als més petits. El tret de sortida del festival tindrà lloc divendres 9 de novembre amb el concert (gratuït) de Zizel al passeig del Born. Zizel era inicialment un projecte creat en solitari el 2015 per Alberto Martínez (Azkoitia, 1990), on va abocar totes les seves idees creant composicions sense límits combinant bases folklòriques basques, electròniques i de rock. Durant dos anys va composar els temes que formen el disc ‘Serendipia’. Aquest 2018 s’hi ha unit el teclista Mikel Iraeta (de la banda guipuscoana Ro) amb els teclats, els sintetitzadors i les bases electròniques. Actualment la banda està assentada a Barcelona.

La rapera bilbaina Aneguria / Foto: SARAH FERNÁNDEZ DEUTSCH

L’endemà, dissabte 10 de novembre, serà el del concert d’Aneguria + Lilit i Dionís a l’Ateneu l’Harmonia, l’equipament social i cultural que ocupa un dels edificis rehabilitats del recinte fabril de Fabra i Coats, al barri de Sant Andreu. Component de les bandes Lapiko Klika i La DOLCE Rima, Aneguria (Bilbao, 1984) és una de les fundadores d’Eskina Feminista. El 2015 col·labora en el disc de la rapera La Basu a la cançó ‘Trakamatraka’. El 2017 autoedita el seu primer disc ‘Orxata de xufla’. Va al Japó al festival Fuyi Rock i al novembre d’aquest mateix any guanya l’edició Banden Lehia 2017, organitzat per Azkue Fundazioa. Enguany ha tret un nou disc autoeditat, amb el títol de ‘Franbuesas y palomitas’. De la seva banda, Lilit i Dionís és un grup amb més 10 anys de trajectòria que neix el 2006 a Pego, a la Marina Alta (País Valencià). El grup es caracteritza per tenir un caràcter propi molt marcat i des dels seus inicis aposta per la mescla d’estils: des del rock i la música tradicional s’endinsa en sonoritats de tot el món. Canten a l’alegria de viure, a la dignitat de la terra i els pobles, a la cultura valenciana i a l’agricultura i la sobirania alimentària com a camí d’independència.

Fa 30 anys que Su Ta Gar va actuar per primera vegada al Gaztetxe d’Ondarroa. El grup ha aconseguit durant tot aquest temps que el heavy metal també es canti en euskara. Aquesta particularitat, el nivell musical i els missatges de les lletres van propiciar l’èxit del grup des del començament, i és la raó per la qual Su Ta Gar és, per a Euskal Herria, molt més que un grup de música. Després d’onze treballs d’estudi i més de 1.000 concerts, Su Ta Gar torna a Barcelona amb la gira del 30è aniversari. Tocaran a l’’Apolo La’ 2 el dijous 15 de novembre.

Ja a l’Euskal Etxea (divendres 16 de novembre), els donostiarras Liher presentaran el seu segon treball: “Tenpluak erre”. Amb el primer, “Hauts”, van fer una llarga i productiva gira de 14 mesos. El seu segon disc porta el mateix camí. “Tenpluak erre” és un projecte autogestionat que apunta cap a un “Liher 2.0” amb onze cançons que respiren un aire ‘stoner’ i que fa una crida a soterrar les estructures que sostenen el sistema.

Willis Drummond i Smoking Souls, col·laboració musical inèdita

Els Willis Drummond, grup d’Iparralde (País Basc del nord) format el 2005, presenten nou disc, un treball que promet ser ben potent. I Barcelona, concretament a l’EH Sona, serà un dels primers llocs on sonarà. Sis àlbums, centenars de concerts, presentacions en festivals com l’Azkena Rock Festival, BIG festival, Sonorama, Hatortxu rock, Monkey Week, EHZ al costat de Placebo, Mars Volta o Black Sabbath, gires europees a França, Espanya, Alemanya, Bèlgica i al Japó… aquesta és la seva carta de presentació. Willis Drummond és una de les bandes més actives i reconegudes en l’escena basca actual.

De la seva banda, els valencians Smoking Souls fan un pas de gegant amb melodies que apunten a les emocions, guitarres que trenquen els murs de la desil·lusió i lletres que reconstrueixen l’èpica del dia a dia. Protagonitzen un disc, ‘Cendra i or’, amb el qual demostren per què són el que ja són. El creixement d’Smoking Souls sorprèn, però té unes arrels profundes. Són representants d’una generació de joves que des de menuts han explorat els territoris ocults de la música, joves crescuts als temps de la incertesa però que l’han après a guanyar-la a cop de cançó. Tanquen la gira del darrer treball a l’EH Sona. Willis Drummond i Smoking Souls tocaran a la sala ‘La Salamandra’ de L’Hospitalet el divendres 23 de novembre.

Kepa Junkera, amb el seu inconfusible acordió / Foto: EUSKAL ETXEA

Kepa Junkera (Bilbao, 1965), estrella internacional i còmplice de figures com The Chieftains, Béla Fleck o Dulce Pontes, es presta a oferir al CLUB Circuit i a l’EH Sona uns concerts/masterclass íntims i interactius en els quals, entre peça i peça, explicarà la seva experiència professional, el seu mètode, la seva inspiració i l’ús que fa de les improvisacions. El seu projecte sempre ha estat obert al món, sense complexos i amb la il·lusió i la curiositat de qui estima el que fa. El seu últim disc, ‘Fok’, dedicat a la música tradicional de l’àmbit catalanoparlant, és una meravellosa prova d’això. Se’l podrà veure, sentir i gaurdir el dissabte 24 de novembre a l’Euskal Etxea.

La mítica sala Bóveda del barri de Poblenou de Barcelona acollirà el concert de Glaukoma el dissabte 1 de desembre, on els guipuscoans presentaran ‘Kalima’, el seu tercer treball. “No és suau i edulcorat com és habitual actualment”, afirmen des del propi grup. I afegeixen: “Kalima no el produeix la fàbrica Disney, sinó Bonberenea, i el disc és tan sec com enganxós a la vegada, com pot ser només la sorra”. A Kalima es pot apreciar l’estil Glaukoma però amb més profunditat, més directe, més sec. Com ho són, també, les seves afirmacions: “La maduresa i els dies que vivim cremen la joventut. El mar tampoc és el de la infància, ja que és el mar de l’oblit i la mort”.

Els components del grup Doctor Deseo / Foto: ANDER CANALES

També al Poblenou, però en aquest cas a la sala ‘La Nau’, serà el concert de Doctor Deseo, el grup biscaí de rock format el 1986 amb el qual es tancarà l’EH Sona 2018. A ‘La fuerza de la fragilidad. Palabras ante el espejo’, publicat l’abril de 2018, utilitzen en les seves lletres el verb ballar i ho fan constantment. En totes les cançons canyeres del disc hi ha elements del ‘garage music’ i del ‘dance’, compaginats amb matisos del rock guitarrer intens i canyer que poden evocar al garatge australià, al ‘grunge’ americà.

Dues dècades fomentant la complicitat entre la música basca i la catalana

En paral·lel, l’EH Sona programa també l’anomenat Alter EH Sona, on ofereix activitats relacionades amb la música, com ara tallers a càrrec de reconeguts fotògrafs per tal d’aprendre a cobrir concerts amb una càmera. Com a professors hi haurà, entre d’altres professionals, l’Igotz Ziarreta, que també és el dissenyador dels apreciats cartells de l’Euskal Etxea. A més, el divendres 23 de novembre l’Auditori de l’Escola Oficial d’Idiomes acollirà l’espectacle infantil ‘Les 2 princeses barbudes’.

L’EH Sona és el festival més important d’aquestes característiques que es fa més enllà de les fronteres d’Euskal Herria. Aquest any supera la barrera dels 20 anys i es manté fidel a la seva voluntat de buscar, de cara al futur, més complicitats. “Enfortir els lligams i les complicitats entre les cultures basca i catalana és una de les premisses de l’Euskal Etxea de Barcelona”, explica una portaveu del centre. “En els 21 anys d’EH Sona hem fet noves “amistats”, hem après un munt de coses d’altres entitats i espais, hem teixit tot un seguit de vincles amb moltes d’elles i hem fet un intercanvi cultural molt enriquidor en tots els sentits”. CRÍTIC oferirà ens els pròxims dies, als seus subscriptors i subscriptores, la possibilitat de participar en un sorteig d’entrades dobles per a alguns dels principals concerts del festival. Estigueu atentes!

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Espai Crític és una secció on CRÍTIC produeix continguts amb fonts de tercers. Aquestes fonts d'ingressos ens permeten reforçar el projecte i explorar temes d'interès per a la nostra comunitat. La presentació del contingut deixa clar com s'ha encarregat i produït, i també qui l'ha finançat, especificant-ho al costat de la signatura i al peu de l'article.

Tots els continguts publicats a 'Espai Crític' són produïts per la redacció de CRÍTIC a partir de criteris periodístics i s'adequen als criteris del codi ètic comercial de la cooperativa.

A Espai Crític hi trobareu recomanacions i continguts d'interès per a la 'comunitat crítica'. És un espai obert a propostes, idees i reflexions, amb el suport de 'partners' i col·laboradors que contribueixen a fer possible el projecte de CRÍTIC.

Cerca al blog