El transport públic no només és important per a Barcelona i rodalies

  • Núria Vidal de Llobatera, subscriptora
  • dissabte, 17 gener 2015
  • Comenta
  • General
Un tren de rodalies a l'altura de Mollet del Vallès / Foto: JT Curses

Un tren de rodalies a l’altura de Mollet del Vallès / Foto: JT Curses

Aquesta setmana, arran de la convocatòria d’un Congrés en defensa del Transport Públic, vaig fer una reflexió als organitzadors, que m’agradaria fer extensiva a tota la gent de comarques en general i de comarques gironines en particular, perquè d’aquesta part de Catalunya vinc. La reflexió enllaça amb aquest apunt de Lluc Salellas sobre el TAV.

Pel que veig, aquest Congrés està només pensat per a Barcelona i rodalies. És una llàstima, perquè a la resta de Catalunya el transport públic esta molt pitjor que a la capital i, encara que naturalment hi ha menys habitants, les dificultats per anar a la feina, a l’institut, al metge, etc., són molt més grans i obliguen a les famílies, en molts casos, a tenir més d’un cotxe. Us féu càrrec del que això comporta de despesa i submissió a un artefacte que, a més de car, és contaminant i ens fa dependents del petroli, amb tot el que implica per al canvi climàtic, accidents, assegurances…?

Aquest també és el motiu pel qual molta gent deixa els pobles petits, que queden només habitats per turistes o forasters de caps de setmana, i concentra la gent entorn de les grans ciutats, tot desequilibrant molt el territori. Finalment els que viuen i treballen en llocs diferents sovint han de fer un peregrinatge llarg d’hores, costós de diners i amb molt poca comoditat, ja que els autobusos sovint són vehicles poc adaptats a la gent amb poca mobilitat o que porta cotxets amb nadons o que va amb cadires de rodes o que carrega el cistell de la compra. Els horaris d’aquests autobusos rarament coincideixen amb l’altre autobús o el tren amb el qual han d’enllaçar i un llarg etcètera d’incomoditats.

Embús de trànsit en una carretera / Foto: Jim Champion

Embús de trànsit en una carretera / Foto: Jim Champion

Transport públic que està igual o pitjor que fa un segle

Mentre els TAV s’emporten gran part del pressupost destinat a transport ferroviari, els trens de mitjana distància no només no han millorat des de fa dècades, sinó que en molts casos han empitjorat, a part del fet que altres transports com els trenets o carrilets que connectaven petits pobles han estat suprimits. Es fan autovies, es desdoblen carreteres, es destrueixen espais agrícoles, es malmet la biodiversitat, es fan enormes despeses que ens endeuten a tots per augmentar l’ús del cotxe, mentre el transport públic a comarques gironines, tarragonines o lleidatanes segueix sent igual o pitjor que fa un segle.

Si la gent de comarques ha de fer servir el cotxe, tant si vol com si no vol, en el seu dia a dia, no és d’estranyar que quan vénen a l’àrea metropolitana de Barcelona a treballar, estudiar o fer qualsevol gestió també el facin servir, es creen hàbits i els hàbits creen embussos i aquests embussos provoquen contaminació i accidents i finalment més saturació… a la ciutat de Barcelona!

En fi potser algun dia ampliarem el context a la resta de Catalunya pel que fa a transport públic, altrament la gent de comarques quedem relegats i subordinats a la capital. Pensem-hi: també aquí hi ha centralisme.

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Canal dedicat a les aportacions, reflexions, idees, propostes i comentaris dels subscriptors.
Per proposar articles o temes de reflexió, cal que envieu un mail a [email protected]

Cerca al blog