Ferrocarrils de la Generalitat, com va fer TMB, es nega a revelar els sous dels seus directius

Enric Ticó, president de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya / SALVADOR MIRET – ACN

La Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) ha admès a tràmit el recurs presentat per CRÍTIC contra la resposta negativa de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a la petició del nostre mitjà de tenir accés als sous dels seus directius. FGC només ha volgut revelar els sous del president de la companyia, Enric Ticó, i del director general, Pere Calvet, tots dos per damunt del topall que preveu la llei per a alts càrrecs de l’Administració, tal com CRÍTIC ja va publicar fa dos mesos. La portaveu d’FGC al·lega que cap dels altres membres del Comitè de Direcció, format per 10 persones segons la web corporativa, “té la consideració de personal directiu”, tot i tenir la majoria d’elles la paraula ‘director/a’ en la definició del seu càrrec.

CRÍTIC va presentar el 10 de maig de 2017 a FGC una sol·licitud d’exercici del dret a la informació pública per reclamar les remuneracions econòmiques de tot l’equip directiu de l’empresa operadora ferroviària de la Generalitat de Catalunya. La petició demanava poder disposar de les dades del període 2007-2017, és a dir, dels últims 10 anys, per saber com havien evolucionat els sous dels directius en plena crisi econòmica. La resposta va arribar en forma de carta —i no de resolució, com és habitual en aquesta mena de peticions— el 7 de juny de 2017. La signava Juliana Vilert i Bernet, com a directora d’FGC Direcció Social Corporativa, precisament una de les 10 persones que formen el Comitè de Direcció de l’empresa.

En la carta, Vilert comença esmentant un suposat “principi d’irretroactivitat” per limitar la informació a després de l’entrada en vigor de la Llei de transparència, que és del 2014. En el recurs presentat per CRÍTIC a la GAIP, es posen diversos exemples de resolucions recents d’aquest organisme on queda clar que la data d’entrada en vigor de la Llei no ha de ser cap impediment per facilitar informació anterior, si es disposa d’aquesta informació, per part dels organismes públics (i FGC ho és).

Pel que fa al debat sobre què cal entendre per “càrrecs directius”, CRÍTIC creu que la portaveu de Ferrocarrils aplica un criteri més restrictiu que la mateixa web de la companyia, en la qual hi ha una pestanya titulada precisament “Òrgans directius”, que es divideix en dues subpestanyes, “Consell d’Administració” i “Comitè de Direcció”, a més d’una tercera, anomenada “Perfils professionals”. “Es fa difícil entendre que el ‘Comitè de Direcció’, considerat un ‘òrgan directiu’ per la mateixa empresa, sigui format per persones considerades ‘no-directives’”, afirma CRÍTIC en el recurs presentat a la GAIP. I en la definició de les tasques de les quals hi figuren expressions com “dissenya i dirigeix”, “estableix les polítiques”, “defineix i fixa”, etc.

El recurs de CRÍTIC afirma que “no sembla acceptable que es denegui la informació sol·licitada per manifestar que, com a mostra d’una voluntat de transparència, s’indica la forquilla en què es mouen els sous dels membres del Comitè de Direcció en l’actualitat, és a dir, no s’individualitzen i concreten les retribucions per a cada directiu present actual, no es facilita ni la identitat ni les retribucions dels qui en varen ser anteriorment, ni es permet accés al detall de dietes i/o altres retribucions o indemnitzacions”.

La negativa d’FGC és una de la desena de sol·licituds d’informació pública relacionades amb l’activitat de la Generalitat fetes per CRÍTIC i denegades per la institució catalana. Vam explicar-ne les més rellevants en aquest article del passat 17 de maig. Com no pot ser de cap altra manera, des de CRÍTIC continuarem fent recursos a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) per tal que se’ns reconegui el dret d’informar de totes aquelles qüestions que incomoden determinats sectors de l’Administració pública.

3 comentaris
  • plltiz 18 de juliol de 2017 - 11:31

    Felicitats, Crític, per dur a terme aquesta incòmoda tasca!

  • Rebost 19 de juliol de 2017 - 19:22

    M’agrada conèixer i analitzar les dades que publiqueu. Ara només necessito que aprofundiu una mica més en la quotidianitat d’aquesta subscriptora discapacitada visual i d’aquesta empresa “pública” i m’expliqueu per què, en horari escolar, fan servir una part dels seus trens públics per al transport privat dels escolars d’escoles privades de la part alta de Barcelona. Si comets l’error de mirar de pujar a un dels cotxes públics del tren públic carregat d’escolars d’escola privada de la zona alta de Barcelona, ets empès i rebutjat pels monitors que els acompanyen.
    També m’agradaria saber per què FGC afirma que un elevat percentatge de les seves estacions són accessibles quan no n’hi ha cap que disposi d’encaminaments ni franges de seguretat. M’agradaria que féssiu una mica menys de despatx i una mica més de camp.

  • Josep Blanch 25 de juliol de 2017 - 0:58

    Es molt Positiu saber Sous dels Directius d’Empreses,principalment Públiques i No està malament les Privades.
    Ara ,no es segueix el curs que en aquesta Directives hi persones en comú amb Sous Animals i En canvi gent preparada es al atur i sense Ingressos.Aixo tenim que Batallar !!!!

Deixa el teu comentari