Cooperar per créixer

  • Joan Vila i Triadú
  • dimecres, 9 juliol 2014
  • General
Il·lustració: Jordi Borràs

Il·lustració: Jordi Borràs

CRÍTIC és, com sabeu, el nom del mitjà de comunicació que hem escollit per al nostre projecte. Però alhora CRÍTIC, amb l’afegit de la sigla SCCL, és el nom de l’empresa cooperativa de treball associat que acabem de constituir per fer possible aquest producte periodístic i, més endavant, qui sap si altres productes comunicatius en la mateixa línia.

Per què una cooperativa i no una SL? Doncs perquè la fórmula jurídica de la cooperativa ens permet una gestió més democràtica de l’empresa, una participació econòmica equitativa dels socis fundadors, aconseguir el màxim d’independència respecte a grups inversors o a altres empreses més potents i, finalment, cooperar –valgui la redundància– amb altres entitats ja existents de diferents àmbits socials. I encara hi ha una altra raó important: perquè ens permet incorporar socis col·laboradors, és a dir, persones que creuen en aquesta iniciativa i volen ajudar-nos financerament.

D’entrada, la cooperativa l’hem constituït davant de notari aquesta mateixa setmana els tres periodistes que impulsem el projecte, en Roger Palà, en Sergi Picazo i jo mateix. La Llei de cooperatives de Catalunya exigeix un mínim de tres socis fundadors i un de capital social de com a mínim 3.000 euros, a parts iguals. Han estat dies de tràmits burocràtics, com ara la sol·licitud del nom al Registre de Cooperatives de la Generalitat i l’obertura del compte corrent a nom de la cooperativa en procés de constitució. Finalment, hem celebrant l’assemblea constituent, durant la qual hem aprovat els estatuts que ens han de regir internament.

En uns quants dies, Crític Societat Cooperativa Catalana Limitada ja estarà operativa i llesta per tirar endavant el projecte. Aleshores, iniciarem el període d’incorporació de la seixantena de persones i entitats amb qui hem estat parlant en els darrers mesos i que ens han manifestat la seva intenció de fer-se sòcies col·laboradores. Aquesta figura, regulada per la llei, fa possible que, sense efectuar l’activitat cooperativitzada principal, hi hagi persones físiques o jurídiques que col·laborin en la consecució de l’objecte social de la cooperativa.

En els estatuts de què ens hem dotat, s’estableix que cada persona o entitat que vulgui ser sòcia col·laboradora de Crític haurà de subscriure un mínim de dos títols nominatius de 500 euros cadascun. No hi ha cap data límit per incorporar socis col·laboradors; per això tenim pensat d’allargar aquest procés com a mínim durant els pròxims tres mesos, perquè sabem que l’estiu no és la millor època de l’any per fer una trobada personalitzada, signar documents i establir un sistema concret de pagament. Aprofito per agrair, en nom de tots tres socis fundadors, l’entusiasme i la confiança que tots ells han mostrat cap al nostre projecte i que ha estat una de les raons definitives per tirar-lo endavant.

Què suposa ser soci col·laborador de CRÍTIC? D’entrada, participar en l’assemblea general de la cooperativa, on tenen dret de vot en un percentatge conjunt del 40%, essent l’altre 60% per als tres socis treballadors. També tenen accés a tota la informació econòmica de l’empresa, poden elegir dos representants en el Consell Rector i, en cas que CRÍTIC generi beneficis, poden rebre’n la part proporcional al capital desemborsat –fins a un 40 %–, si l’assemblea així ho decideix. A més d’una participació preferent en tots els actes socials organitzats per CRÍTIC, els socis col·laboradors tenen l’opció, si ho volen, de prendre part en el seu Consell Editorial, que es reunirà un cop el trimestre i marcarà les prioritats periodístiques del mitjà de comunicació, a partir de les propostes de l’equip coordinador.

En definitiva, mentre llançàvem la campanya de micromecenatge a Verkami i començàvem les tasques periodístiques prèvies a la sortida del mitjà digital a partir del setembre, també hem anat fent totes les passes legals de creació de la cooperativa que ha d’assegurar que el projecte comunicatiu tingui una base empresarial i econòmica sòlida. Perquè, no ho oblidem, si volem que el producte tingui continuïtat, cal que tingui qualitat, que un bon nombre de lectors se’l faci seu i, sobretot, que sigui plantejat amb criteris empresarials fiables i realistes. Estem segurs que la cooperativa que acabem de crear n’és l’eina adequada.

Sobre aquest blog

Canal d'opinió dels col·laboradors de Crític. Un espai col·lectiu de reflexió i anàlisi sobre l'actualitat política, econòmica i social catalana.

Cerca al blog