El teu vot: els resultats del web d’ubicació del votant de les eleccions catalanes

  • Jaume Rios (ETP) i Ricard Espelt (a4c)
  • divendres, 30 octubre 2015
  • Comenta
  • General

vot i urnaEl teu vot és una aplicació d’orientació del vot, és a dir, una eina que permet ubicar als usuaris dins d’un escenari polític determinat. La primera de les experiències d’ús s’ha realitzat en el context de les eleccions al Parlament de Catalunya del 27 de setembre de 2015. ‘El teu vot’ ha aconseguit la participació de més de 40.000 usuaris de tot Catalunya.

Un dels resultats més interessants, sobretot veient com van anar les eleccions catalanes i creuant les dades de la nostra enquesta, el podem trobar a la primera taula (pregunta 6), on s’afirma “Si les llistes que es presenten a favor de la independència de Catalunya aconseguissin majoria absoluta, s’hauria d’iniciar un procés per separar-se de l’Estat espanyol”; es comprova la concordança entre la preferència “totalment d’acord” (tda) i “d’acord” (da) de la majoria de candidatures a favor del full de ruta sobiranista: gran part dels usuaris que tenien la intenció de votar la CUP o Junts Pel Sí van optar per les opcions favorables a l’afirmació que se’ls presentava.

taula 1

Es va creure pertinent creuar les dades entre la intenció de vot dels usuaris (dades opcionals) i les seves preferències en preguntes per a nosaltres clau dins del qüestionari de ‘El teu Vot’.

En la taula següent podem veure l’autoubicació nacional (10 = estat propi per a Catalunya, 5 = manteniment status quo, 0 = estat centralitzat). En aquesta ocasió també veiem concordança entre la intenció de vot i l’autoubicació en l’eix.

 

taula 2

En el cas de la ubicació ideològica (0 = extrema esquerra, 10 = extrema dreta) també ens trobem en correlacions lògiques i que donen certa coherència a les dades, com podem comprovar en els usuaris que tenen intenció de votar a la CUP o a Catalunya Sí que es Pot.

 

taula 3

Anàlisi de les respostes

Per tal d’entendre aquests resultats, hem de contextualitzar que han estat presos de la plataforma ‘El teu vot’ (elteuvot.cat) des del 31 d’agost de 2015 fins al 27 de setembre de 2015.

Les dades acumulades responen a un perfil molt concret d’usuari, que en cap cas es pot generalitzar i, per tant, podem dir que cap de les dades que presentarem a continuació són representatives ni significatives; simplement descriuen l’usuari que ha respost al qüestionari proposat pel portal de ‘El teu vot’.

També cal recordar que no hi ha hagut un control en les possibles repeticions del qüestionari per part dels usuaris, per tant no podem garantir que cadascuna de les mostres sigui d’un usuari diferent.

La mostra és d’un total de 40.574 usuàries i usuaris de www.elteuvot.cat.

El perfil de l’usuari de ‘El teu vot’

Com podem comprovar amb els gràfics següents, l’usuari predominant de ‘El teu vot’ han estat homes, catalanoparlants, majoritàriament entre 18 i 34 anys i amb títol universitari o d’estudis superiors.

Si volem desgranar aquest perfil, veiem com a grans trets s’adequa amb el perfil majoritari dins de les xarxes socials de masses: si fem cas de les dades de la plataforma DoubleClick, dedicada a la publicitat a la xarxa i potenciada per Google, més del 67% dels usuaris de xarxes socials al món tenen entre 18 i 34 anys. En canvi, trobem un fort biaix de gènere que no pot estar explicat pel mateix raonament, ja que ens trobem que en la majoria de xarxes socials són predominants les usuàries: al 70% de xarxes socials al món hi ha més dones que homes.

Per tant, podem justificar les edats dels usuaris pel fet que haguem promogut la iniciativa mitjançant xarxes socials, però no podem explicar altres dades com el gènere.

grafic 1

grafic 2

Quan ens fixem en altres dades, com ara la llengua d’ús habitual, veiem una majoria de catalanoparlants, seguida pels qui es consideren bilingües o que utilitzen ambdues llengües per igual. Com ja hem vist abans, amb certes xifres d’intenció de vot (pregunta 6, Intenció de vot), podem veure que es manté la tendència de majoria catalanoparlant amb la majoria d’usuaris que tenien intenció de votar partits sobiranistes o lligats al corrent del catalanisme clàssic.

grafic 3

Per últim trobem el nivell educatiu dels usuaris: veiem com la majoria de persones que han utilitzat l’eina d’ubicació del vot han superat estudis superiors o de postgrau. Aquest fet el podem considerar lligat a la correlació clàssica en la participació política de “com més estudis, més participes en política”. També trobem coherència entre aquells usuaris amb educació secundària i el grup d’edat de menors d’edat que ―tot i no tenir dret a vot― van utilitzar aquesta eina per tal d’ubicar-se dins de l’escenari polític català.

grafic 4

Conclusions inicials

Amb la comprovació de la metodologia, i havent arribat a més de 40.000 persones durant les setmanes de la última campanya electoral, podem dir que ‘El teu vot’ ha estat la primera eina d’ubicació del vot que ha tingut un impacte real durant els dies previs a les eleccions. Cal recordar, però, que aquestes eines mai volen “aconsellar” o determinar el vot de ningú, sinó que volen oferir una font d’informació addicional i una drecera als votants per tal d’ubicar-los entre les posicions de les diferents candidatures. Tenint en compte que el percentatge de votants que es llegeixen tots els programes electorals és escàs (tendint a zero), aquest tipus d’eina facilita una informació directa i fidedigna als usuaris i, amb això, pot arribar a fomentar la participació electoral.

Amb aquesta experiència s’evidencien certs fets: primer de tot, que els programes electorals dels partits estan avui en dia més fiscalitzats que mai, per la facilitat d’informació i pel procés de desafecció dels últims anys. En segon lloc, aquestes eines poden ajudar a promocionar el conegut com a vot retrospectiu: el fet d’aglutinar les dades de la passada legislatura del Parlament com una variable més per ubicar la candidatura fa que no només es tingui en compte l’hemeroteca i el que puguin prometre les diferents candidatures, sinó el que realment han fet els últims anys en seu parlamentària.

Per últim, també podem concloure que cada cop existeix un públic més nombrós i actiu interessat en aquest tipus d’eines, no només per l’aspecte atractiu del seu caràcter “lúdic” sinó per la reducció del cost (i la facilitació del procés de presa de decisió) del propi vot.

Per què ha tingut èxit?

Els portals d’ubicació del vot són plataformes que generen informació útil i precisa als usuaris, al mateix temps que fomenten la participació: el fet que pugui situar l’usuari en l’escenari configurat per les principals opcions electorals fa que el que era una activitat amb massa costos i pocs beneficis, com llegir-se tots els programes electorals, pugui quedar reduïda a un qüestionari de menys de 30 preguntes i que aquest, automàticament, doni una informació útil de la ubicació de l’usuari respecte, no només els programes de les diferents candidatures, sinó també respecte a la seva activitat parlamentària i el que aquestes han dit en diferents mitjans de comunicació (hemeroteca). El fet que els costos d’informar-se del que proposen les diferents candidatures es redueixin dràsticament és un fet rellevant per entendre el fet que aquestes eines puguin arribar a fomentar la participació.

El primer element clau de ‘El teu vot’ ha estat la forta aposta per una metodologia precisa i amb múltiples variables que argumentessin la posició de les diferents candidatures en tots els eixos i en cada pregunta del qüestionari. Combinant els elements esmentats anteriorment (programes electorals, autoubicació de les candidatures, hemeroteca i dades de l’activitat parlamentària) es varen establir les preferències de cada llista en una matriu de dades per a cada pregunta: cada resposta (categoria de la variable) tenia un valor de la pregunta (X) en relació a cada candidatura (Y).

La segona clau de ‘El teu vot’ ha estat crear una plataforma amb un disseny intuïtiu i generar uns gràfics visualment atractius per tal que no només els més interessats en política fessin el qüestionari, sinó que també pogués atraure al públic general. El fet que poguessin compartir tots els resultats com a imatges ha facilitat la seva divulgació a través de les xarxes socials i altres mitjans o canals.

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Canal d'opinió dels col·laboradors de Crític. Un espai col·lectiu de reflexió i anàlisi sobre l'actualitat política, econòmica i social catalana.

Cerca al blog