Turisme

Cinc lluites contra el turisme extractiu al sud d’Europa

  • Text: Albert Forns / Foto: Xavier Pi
  • dilluns, 9 juliol 2018

El turisme és un negoci multimilionari d'abast planetari, que cada any desplaça més de 1.200 milions de persones. Com a fenomen global de conseqüències locals, les ciutats del sud d'Europa són especialment fràgils enfront del turisme i de la gentrificació, tant pels seus atractius innegables –platges, cultura i preus baixos– com pel baix nivell de renda dels seus habitants, que no poden competir amb la capacitat adquisitiva dels seus veïns nòrdics.

Més informació

Bojos pel turisme amb el caos a les portes

  • Joan Buades / @adrar09
  • dilluns, 31 juliol 2017

El turisme i el canvi climàtic van de la mà i canviaran per sempre la geografia humana, política, econòmica del nostre país i del Mediterrani. El 2015, 3 de cada 10 turistes internacionals, uns 350 milions, van elegir la Mediterrània per fer-hi vacances. Es tracta d'una qüestió colossal en el marc de la geopolítica mundial que farà empal·lidir l’actual crisi de refugiats i les guerres periòdiques al Llevant. Corre pressa: arremolinem-nos-hi.

Més informació

El Consorci de Turisme: la marca Barcelona en mans privades

  • Text: Laura Aznar / Roger Palà. Foto: ACN
  • diumenge, 16 juliol 2017

El Consorci de Turisme és un actor clau en la promoció de la marca Barcelona. Aquest organisme té participació de l’Ajuntament, però és el sector privat –a través de la Cambra de Comerç i de la Fundació Barcelona Promoció– qui té majoria en els òrgans de govern. El 90% dels ingressos del Consorci provenen de la venda de serveis turístics. Però també rep recursos públics: el 2017, el consistori té previst aportar-hi més de 5 milions d'euros, la majoria dels quals provenen de la taxa turística, i la Diputació, 320.000 euros més. Els col·lectius veïnals es mostren crítics amb el fet que aquest impost es destini a promocionar una ciutat “que ja no pot assumir més turistes”.

Més informació

10 gràfics per entendre què hi ha darrere d’Airbnb

  • Ariadna Trillas / @atrillas
  • diumenge, 2 juliol 2017

Airbnb, la plataforma digital de lloguer de pisos particulars a turistes, està triomfant. Al mercat té un valor de 30.000 milions de dòlars i a Barcelona va generar un impacte de 1.027 milions d'euros el 2016, segons les seves pròpies dades. Però la implantació d’Airbnb a la capital catalana ha tingut conseqüències més enllà del turisme: ha contribuït a disparar el preu del lloguer i ha canviat la fisonomia dels barris. CRÍTIC desgrana en 10 gràfics què hi ha darrere el complex fenomen d’Airbnb.

Més informació

Veïns expulsats de Barcelona: turisme, fons d’inversió i lloguers impagables

  • Laura Aznar / @LauraAzLlu
  • dimecres, 28 juny 2017

Barcelona està arribant a un punt de saturació davant del turisme massiu. El 'boom' turístic, que s’havia produït al centre de la ciutat, fa uns quants anys que ha començat a escampar-se cap a barris populars, de rendes modestes i vida al carrer, com el Poblenou, Sant Antoni i el Poble-sec. Veïns dels barris afectats per la nova onada turística denuncien greus problemes d'habitatge per la pressió immobiliària i l'augment dels lloguers.

Més informació

Alfred Bosch: “El gest més revolucionari que pot fer Ada Colau a Barcelona és obrir els col·legis per votar en el referèndum”

  • Text: Sergi Picazo / Foto: Jordi Borràs
  • dimarts, 23 maig 2017

Alfred Bosch (Barcelona, 1961) és ara mateix l'aposta d'ERC per conquerir l'any 2019 l'alcaldia de Barcelona davant Ada Colau. L'historiador i líder barceloní d'ERC fa un balanç crític dels dos anys de govern de Barcelona en Comú, però també fa autocrítica del moviment independentista. Abans i després de la seva època de professor d'història i novel·lista, la política sempre l'ha acompanyat. Als anys vuitanta va treballar com a alt càrrec del COOB'92 preparant els Jocs Olímpics. Després, va ser portaveu de la consulta independentista de Barcelona i diputat d'ERC al Congrés.

Més informació