‘La Vanguardia’ i Rac1, els mitjans més subvencionats per la Generalitat

  • Sergi Picazo i Roger Palà
  • dimecres, 3 juny 2015

Les ajudes a la premsa en català continuen augmentant per segon any consecutiu, però són encara lluny de les xifres d'abans de les retallades

Edifici del Grup Godó, a Barcelona / ELECTRO07

Edifici del Grup Godó, a Barcelona / ELECTRO07

El Govern de la Generalitat ha augmentat les subvencions als principals mitjans de comunicació en català en els últims dos anys. Les dades de l’any 2014, fetes públiques pel Departament de Presidència al DOGC, mostren novament que el grup mediàtic més subvencionat és el Grup Godó —editor de ‘La Vanguardia’ i propietari de Rac1—, que s’emporta enguany poc més d’1 milió d’euros i augmenta en 30.000 euros el que va rebre l’any 2013. El diari amb una millor subvenció estructural continua sent ‘La Vanguardia’, amb 850.000 euros, i l’emissora de ràdio privada amb més diners públics és Rac1, amb prop de 120.000 euros anuals. La Generalitat dóna cada any una ajuda estructural als diaris, a les ràdios i a les televisions que publiquen o emeten en català. Tanmateix, les xifres actuals encara són lluny dels 22 milions d’euros que s’atorgaven l’any 2010, ja que ara només es donen ajudes directament relacionades amb el foment del català.

Per darrere hi apareixen Hermes —si sumem, tot i ser empreses diferents ‘El Punt Avui’ i ‘L’Esportiu’—, el diari Ara’ —al qual se sumen les ajudes a l’Ara Balears’— i, després, tot i ser el segon diari més llegit sumant les edicions catalana i castellana, El Periódico de Catalunya’. Posteriorment ja apareixen els diaris comarcals —Diari de Girona’, ‘Segre’, ‘Regió 7’, ‘El 9 Nou’— i els mitjans digitals líders en català —Nació Digital’ i ‘Vilaweb’. La revista amb més ajudes és aquest any la cultural Time Out’, seguida d’El Temps’ i, després, les diferents publicacions del Grup Sàpiens.

1r. Grup Godó: 1.008.000 euros

La Vanguardia Ediciones, SL s’emporta com a subvenció estructural 856.831 euros i Radiocat XXI aconsegueix 34.000 euros per l’emissora de ràdio RAC105 i 117.472 euros per Rac1. La xifra global d’un milió d’euros augmenta lleugerament respecte al 2013, ja que aleshores Godó va rebre 835.436 euros pel diari escrit i 141.00 euros per les emissores; en total, 977.288 euros. Tanmateix, encara és lluny de la xifra obtinguda l’any 2012, quan va rebre un total d’1,45 milions en subvencions. A més, entre l’any 2011 i el 2013, la Generalitat va anar pagant una subvenció de 5,5 milions d’euros a Cre-a Impresiones de Catalunya, SL, la rotativa del Grup Godó, on s’imprimeixen ‘La Vanguardia’ i ‘Mundo Deportivo’ entre d’altres.

2n. ‘El Punt Avui’ i ‘L’Esportiu’: 713.000 euros

Hermes Comunicacions, editora propietat del diari ‘El Punt Avui’, va rebre 584.000 euros en subvencions pel diari i per la web. Però, tot i ser empreses independents, Hermes manté un vincle amb l’empresa editora de ‘L’Esportiu’, que va rebre l’any passat 424.000 euros. Per a la publicació d”El Punt Avui’, es van rebre 472.603 euros pel diari en paper i 112.128 euros per a la web. L’empresa que edita ‘L’Esportiu’, anomenada Comercialitzadora i Editora de la Coordinadora de Mitjans, va rebre 129.000 euros com a ajuda estructural. Repeteixen així com a segon any com el segon grup d’empreses que reben globalment més subvencions. L’any 2013 van sumar, entre Hermes i Comercialitzadora i Editora de la Coordinadora de Mitjans, una mica més que la xifra d’enguany —721.345 euros—, tot i que, el 2012, havien arribat als 1,2 milions d’euros.

3r. ‘Ara’: 598.000 euros

Edició de Premsa Periòdica Ara va rebre 322.562 euros per fer el diari i 216.000 per a la web. A més, tot i ser empreses diferents, caldria sumar-hi l’ajuda per fer la publicació ‘Ara Balears’ d’un total de 59.779 euros. L”Ara’ augmenta lleugerament les ajudes rebudes respecte al 2013, quan va rebre 526.553 euros.

4t. ‘El Periódico de Catalunya’: 591.000 euros

L’empresa Ediciones Primera Plana, que publica ‘El Periódico de Catalunya’, va rebre 495.813 euros pel diari i 96.040 euros per l’edició en català de la seva web. Fins a l’any passat, Ediciones Primera Plana se situava en tercer lloc del rànquing, amb 540.000 euros. Ha aconseguit augmentar les seves ajudes, però se situa per sota dels grups d”El Punt Avui’ i de l”Ara’. Tot i això, el 2012 el Grup Zeta, editor d”El Periódico’, de l”Sport’ i de diferents revistes, va arribar a rebre en ajudes directes o per projectes 1,09 milions d’euros.

5è. Premsa comarcal com ‘Diari de Girona’, ‘Segre’ i ‘Regió’ 7: 180.000 euros

‘Diari de Girona’, ‘Segre’ i ‘Regió 7’ reben tots una xifra idèntica —149.979 euros—, però a aquesta partida s’han de sumar les diferents ajudes que reben per fer les seves webs, que van dels 30.000 euros fins als 43.000 euros.

A més, aquí cal sumar les diferents subvencions que rep El 9 Nou’, tant per la seva edició d’Osona i la del Vallès Oriental com per la web: aproximadament, 150.000 euros en total.

6è. Grup Sàpiens: 137.000 euros

El grup Sàpiens ha rebut un total de 137.000 euros per les seves quatre publicacions i per tres webs. Les revistes en paper sumen 107.000 euros: ‘Súpers’ (22.309 euros), ‘Descobrir’ (26.984 euros), ‘Cuina’ (27.479 euros) i ‘Sàpiens’ (30.911 euros). A més, rep un total de 30.900 euros per les webs de Descobrir.cat, Cuina.cat i Sapiens.cat.

7è. ‘Vilaweb’ i ‘Nació Digital’: 130.000 euros

‘Vilaweb’, que en rep un pèl més, amb 134.258 euros, i ‘Nació Digital’, que en rep 132.325 euros, són els dos mitjans digitals amb majors subvencions de la Generalitat. Tots dos han millorat bastant les ajudes que reben, ja que l’any passat es quedaven entre els 100.000 euros de ‘Vilaweb’ i els 80.000 del ‘Nació’.

8è. ‘Time Out’: 112.000 euros

La revista cultural i d’oci ‘Time Out’, editada per 80 més 4 Publicacions, va rebre 80.894 euros de subvenció pel paper i 31.700 per la web.

9è. Flaix FM: 102.000 euros

El grup d’emissores musicals format per Flaix FM i Ràdio Flaixbac rep 53.702 i 48.501 euros respectivament. És, doncs, el segon grup privat radiofònic català que més diners rep de la Generalitat.

10è. ‘El Temps’: 88.000 euros

L’empresa Edicions del País Valencià, que publica ‘El Temps’, rep 88.864 euros.

A més, cal destacar els casos dels digitals E-Notícies’ (53.500 euros) i El Singular’ (26.000 euros) i de la revista infantil Cavall Fort’ (48.000 euros). El Grup Enderrock ha rebut un total de 41.871 euros: 22.710 per ‘Enderrock‘ i 10.710 euros per  ‘440 Clàssica‘, a més de 8.461 euros per Enderrock.cat. Destaca, però, que la Fundació Catalunya Cristiana per a l’Evangelització, que publica Catalunya Cristiana’, apareix entre les revistes més subvencionades pel Departament de Presidència amb 46.000 euros d’ajudes.

2 comentaris
  • Subscriptor Ramon Salvat Guarque 3 de juny de 2015 - 13:29

    Queda clara una cosa: al pas que aneu dificilment “elcritic” sortirà en aquesta llista de “la tómbola mediàtica”…… o sigui: ens toca mutiplicar-nos

  • Subscriptor Guillem Galera i Léger 5 de juny de 2015 - 6:03

    850.000 € per què els empleats canins del Conde et vagin clavant hòsties a través de columnes “d’opinió” (pregunta: un subdirector d’un diari, estil Joaquín Luna, té columna d’opinió o és un editorial més disfressat?) per la teva implicació amb el procés és una barreja de masoquisme i amenaça ben compresa: “Si bwana, no aniré més enllà si tu no m’ho permets”

Deixa el teu comentari