Pedagogies i emancipació, objecte d’un seminari internacional al MACBA

  • Joan Vila i Triadú, amb el suport de MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona
  • diumenge, 5 novembre 2017
  • Comenta
  • General

Marina Garcés hi farà una conferència titulada ‘Crítica i educació’ / IVAN GIMÉNEZ

La filòsofa catalana Marina Garcés, l’escriptora feminista argentina valeria flores, la sociòloga xilena María Berríos, l’artista visual mexicana Sofía Olascoaga o la investigadora britànica Janna Graham són algunes de les participants en el seminari ‘Aprendre a imaginar-se. Sobre pedagogies i emancipació’, que es farà del 14 al 18 de novembre al MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Aquest seminari forma part del Programa d’Estudis Independents (PEI) del MACBA, un sistema d’aprenentatge que té com a principal objectiu mobilitzar el pensament crític des de la trobada entre pràctiques artístiques, ciències socials i intervencions políticoinstitucionals.

Els tres primers dies, de dimarts 14 a dijous 16 de novembre, es dediquen a tres tallers simultanis amb la participació d’alumnes del PEI i d’educadors de museus, educadors socials, mestres i professors de secundària. En els tallers s’hi abordarà l’escriptura com a forma d’elaboració poètica a l’aula, amb valeria flores; el treball amb el cos i la imatge, amb María Berríos; i la reactivació de la memòria a partir de les aportacions d’Ivan Illich als anys setanta, amb Sofía Olascoaga. Per participar en aquests tallers, calia una inscripció prèvia, que es va tancar el passat 3 de novembre.

Veus diverses amb experiències concretes

Un fotograma del documental ‘Pirámides’, dirigit per Pili Álvarez i Merche Álvarez Espáriz (2017), que es projectarà divendres 17

Divendres 17 i dissabte 18 de novembre es farà el Seminari internacional, obert al públic en general, que començarà el 17 a la tarda amb la conferència de Marina Garcés titulada “Crítica i educació”. La professora de Filosofia de la Universitat de Saragossa intentarà respondre a la pregunta de com abordar les dues cares de la relació entre crítica i educació, la que diu que l’educació ha de fomentar el pensament crític i la que estableix que la crítica de l’educació és un punt bàsic d’aquest pensament crític. En la mateixa sessió de divendres, hi haurà una xerrada de l’artista valeria flores (‘Activacions poètiques de la dissidència ‘) i es farà una projecció i posterior debat amb les autores del documental ‘Pirámides’, Pili Álvarez i Merche Álvarez Espariz. Aquest treball audiovisual es basa en les sessions de treball del col·lectiu d’artistes ‘El banquete’ amb dues classes de 6è de Primària i interroga sobre la capacitat del cinema per donar fe i participar de processos educatius i així ramificar les maneres en què es poden seguir, compartir i explorar pràctiques que operen a nivell relacional.

La sessió de dissabte serà més llarga, ja que durarà tot el dia. Començarà amb una conferència de la sociòloga xilena María Berríos sobre la pedagogia radical de la petita Escola d’Arquitectura de Valparaíso, inicida fa mig segle. Continuarà amb una sessió del ‘Collectif Micro-sillons’, que lidera una investigació sobre la presència del pedagog brasiler Paula Freire a Ginebra, on va viure exiliat als anys setanta. Hi haurà també una conferència de l’artista mexicana Sofia Olascoaga, titulada ‘Entre utopia i desencant. Una genealogia afectiva’. I continuarà a la tarda amb una xerrada de Janna Graham, titulada ‘Tècniques per viure d’una altra manera. Lliçons de vida del postcapitalisme en els arxius de l’educació emancipatòria’. El seminari es tancarà amb una taula rodona sobre ‘L’educació com a camp de batalla’, en el qual hi participaran Concha Fernández Martorell, doctora en Filosofia i directora d’un institut de Batxillerat, i Jaume Carbonell, pedagog, periodista i sociòleg, moderats per Jordi Solé Blanch, pedagog i professor de la UOC.

El PEI, un espai consolidat d’experimentació i intercanvi

Durant l’última dècada, el Programa d’Estudis Independents (PEI) del MACBA s’ha consolidat com un programa d’experimentació sobre les noves formes de producció de coneixement. També és un lloc on es poden crear espais en els quals el pensament resisteixi i superi l’espectacularització incessant de la cultura en el context del desenvolupament del turisme global i el capitalisme cognitiu. L’actualització de la seva filosofia trenca amb la idea preconcebuda del que és un espai d’”alta formació” i mira de defugir qualsevol indici de programa d’adquisició de competències o professionalització: el PEI entén l’organització del saber com un espai polític, on els continguts es vinculen a la tradició de la pedagogia radical, feminista i experimental, no només com a matèries d’estudi, sinó també com a pràctiques vives capaces de configurar nous espais per al coneixement.

En la seva trajectòria, el PEI ha acollit estudiants de més de 27 països –especialment del context llatinoamericà i de formació i orientació professional acadèmica i social molt diverses–, que, reunits al voltant d’un equip docent internacional, han treballat entorn d’una visió política del museu i d’una concepció de l’educació com a espai d’experimentació. La direcció acadèmica del bienni 2017-2018 va a càrrec d’un claustre col·legiat format per Lucía Egaña, Marcelo Expósito, Marina Garcés, Dora García, Pablo Martínez, Emilio Santiago Muíño i Jaime Vindel.

Nota: Per inscripcions al seminari ”Aprendre a imaginar-se. Sobre pedagogies i emancipació’, que es farà al MACBA els dies 17 i 18 de novembre, cal clicar aquí.

 

Deixa el teu comentari