Crític Cerca
Transparència

Així fem possible CRÍTIC: us presentem els números de la cooperativa en el seu segon aniversari

El nostre somni no seria possible sense l’aportació dels subscriptors i subscriptoreS

30/09/2016 | 13:07

D’esquerra a dreta, Marc Font, Joan Vila, Roger Palà, Sergi Picazo i Anna Gris, les cinc persones que treballem actualment a CRÍTIC.

Aquest setembre CRÍTIC ha fet dos anys. Sembla que fos ahir que vam llançar la campanya de Verkami que va fer possible el llançament del projecte. Han estat dos anys bojos en els quals hem començat a fer realitat un petit somni. Un somni que no seria possible sense una peça fonamental: l’aportació dels subscriptors i subscriptores de CRÍTIC. Sou vosaltres qui feu possible un periodisme que no depengui ni de grans anunciants ni de subvencions. Sense vosaltres, CRÍTIC no existiria. I no és broma: els 30 o 52 euros que hi invertiu a l’any són molt importants, encara que pugui semblar una xifra petita si la comparem amb el compte de resultats d’un gran mitjà de comunicació. Avui us ho explicarem de manera pràctica, fent públic, com fem regularment, l’estat de comptes de la nostra cooperativa.

Cap a l’estabilitat: invertim en periodisme!

Com ja us vam explicar a principi d’any, en l’àmbit de pressupostos, CRÍTIC va ingressar durant l’any 2015 un total de 87.236 euros, i va tenir unes despeses de 95.763 euros. Vam tancar el nostre primer exercici complet amb unes pèrdues de 8.527 euros, que van ser eixugades amb fons propis. Això va situar-nos en una situació de certa consolidació: segons el pla de negoci inicial, l’estabilitat pressupostària de CRÍTIC s’havia d’assolir a partir del quart any, i resulta que la realitat ens havia desmentit: amb només un any i mig d’activitat estàvem a punt de ser sostenibles.

Davant d’aquesta situació, vam decidir replantejar de nou tot el projecte econòmic, invertint a millorar l’estructura humana per poder fer més i millor periodisme i fixant un nou horitzó d’estabilitat a quatre anys vista. Així, en Joan Vila va passar assumir completament l’àrea de gestió de la comunitat ampliant l’horari fins a pràcticament jornada completa. En Marc Font, que estava fent mitja jornada de redacció, va passar a ser col·laborador a jornada completa, i vam ampliar la dedicació de l’Anna Gris, que assumeix l’àrea de gestió econòmica. Tot això, sumat a la feina a jornada completa que seguim fent en Sergi i en Roger. També vam preveure més pressupost per tenir millors col·laboracions i col·laboradors, perfeccionar el web i explorar nous projectes.

Per tot plegat, a gener de 2016 el pressupost de CRÍTIC va ampliar-se fins als 126.820 euros de despesa, amb uns ingressos que en aquell moment prevèiem que serien de 104.357 euros. Feia una mica de vertigen, tenint en compte que els primers pressupostos que vam fer –quan el projecte era del tot embrionari– no superaven els 75.000 euros anuals! Amb aquests números, la previsió de pèrdues del 2016 se situava a 1 de gener en 22.462 euros, que podrien ser assumits sense problema pels fons propis i pel capital social de la cooperativa. I, segons el pla d’empresa, el 2019 li havíem de donar la volta, producte de l’increment sostingut i constant de subscriptors. Es tractava d’una inversió ambiciosa, però al mateix temps conservadora, si tenim en compte quina ha estat la progressió de CRÍTIC fins a data d’avui.

I quina és la situació actual? Doncs que vuit mesos després les coses han anat de nou força millor del que havíem previst. A 30 d’agost de 2016, CRÍTIC havia ingressat 48.620 euros i ha tingut una despesa de 75.734 euros. Per contextualitzar la xifra d’ingressos, cal tenir en compte que el gruix de les renovacions de subscriptors de CRÍTIC es realitzen el mes de setembre, i aquestes no estan comptabilitzades encara en aquest balanç. Fins al passat dilluns, de fet, ja havíem ingressat 11.310 euros en concepte de subscripcions –renovacions i noves altes–. Estem orgullosos de poder dir que més de la meitat dels ingressos que hem fet durant els vuit primers mesos de l’any provenen dels subscriptors i les subscriptores. En aquest gràfic podeu veure com es distribueixen.

En aquests moments, les pèrdues previstes a final d’any són de 13.787 euros. Això vol dir que en els vuit primers mesos de l’any hem aconseguit reduir 8.675 euros la previsió de pèrdues.Però probablement acabin sent menys, perquè seguim creixent a un ritme més sòlid del previst en tots els nostres pilars de finançament: subscriptors, publicitat i projectes. Això ens fa preveure que molt probablement no haurem d’arribar a 2019 perquè CRÍTIC assoleixi el seu punt d’equilibri. És possible que això passi molt abans. Seria una gran notícia, i alhora l’inici de nous reptes, sempre en la mateixa direcció: periodisme, periodisme, periodisme.

En què ens gastem els vostres diners?

Doncs bàsicament en periodisme. Dels 75.734 euros que CRÍTIC ha gastat els primers mesos de l’any, 59.320 han anat destinats a satisfer els sous de les persones que fan possible el dia a dia de CRÍTIC. Aquesta xifra inclou tant el cost dels autònoms d’en Roger, en Sergi, en Joan, l’Anna i en Marc, com els seus respectius salaris: 1.200 euros bruts en el cas d’en Roger, en Sergi i en Marc, que desenvolupen la seva tasca a jornada completa, 1.000 euros en el cas d’en Joan, que fa una jornada quasi completa, que combina amb les classes a la universitat, i 600 euros en el cas de l’Anna, que fa l’equivalent a una mitja jornada. Així doncs, gairebé el 70% de la despesa ha estat destinada a salaris. Cal dir que aquest percentatge probablement es reduirà lleugerament a finals d’any, perquè encara no hem comptabilitzat una despesa important: la revista DOSSIER CRÍTIC, que implica molts encàrrecs externs de disseny, redacció o impressió.

A més a més d’això, CRÍTIC ha gastat 10.722 euros en col·laboradors (fotografia, correcció d’estil, il·lustració, redacció…), 11.718 euros en infraestructura (lloguer del local a ECOS, assegurances, gestoria, despeses diverses), i 3.975 euros en despeses derivades dels projectes que hem assumit (la ‘Radiografia Crítica del Canvi’ i altres encàrrecs de disseny editorial).

Seguim creixent en subscriptors: 303 persones s’han sumat a CRÍTIC de gener a agost

A data 31 d’agost, CRÍTIC tenia 1.285 subscriptors i subscriptores. Els subscriptors són la principal font de finançament. No hi ha cap altra partida d’ingressos que s’hi apropi, ni de lluny. Durant els primers vuit mesos de l’any, s’han subscrit a CRÍTIC 303 persones, i moltes més han renovat la seva subscripció. Tot plegat ha suposat una injecció de 24.867 euros, el 51% total de l’ingrés efectiu. De gener a agost CRÍTIC ha tingut una mitjana de 37 subscriptors nous cada mes. El creixement és moderat (no som De Correspondent, que aconsegueix 1.000 nous subscriptors cada mes), però sostingut.

Com és obvi, també registrem baixes. L’índex de renovació, però, és alt: el 85% dels subscriptors tornen a fer confiança en CRÍTIC. És obvi, però, que necessitem més subscriptors si volem garantir la viabilitat i independència del projecte. Per això, si no ho heu fet encara, us animem a sumar-vos a la nostra comunitat, i a fer de ‘propagandistes crítics’ per aconseguir més subscriptors. La subscripció no només inclou l’accés prioritari a continguts, sinó també actes i esdeveniments especials, promocions de cultura crítica, llibres, entrades de cinema o concerts, i, per descomptat, la revista en paper, el nostre estimat DOSSIER CRÍTIC, màxim emblema del periodisme lent que ens agrada fer (surt un cop a l’any!). Ja n’estem preparant la tercera edició i aviat us n’explicarem els detalls.

Una cooperativa de periodistes amb 67 socis col·laboradors: la nostra ‘caixa de resistència’

Una de les claus del projecte CRÍTIC és la seva aposta pel model cooperatiu. Des del primer moment vam tenir clar que si volíem fer un periodisme diferent, havíem de fer-ho a partir de models empresarials diferents, més horitzontals i gestionats pels mateixos periodistes. Els tres socis fundadors de la cooperativa CRÍTIC –en Roger, en Joan i en Sergi– som periodistes. Som els socis de treball de CRÍTIC: vam aportar el capital inicial (3.000 modestos euros) i hi aportem, cada dia, el nostre treball. Com a socis de treball, tenim el 60% dels vots en l’assemblea general de la cooperativa. L’altre 40% està en mans de 67 socis col·laboradors que han aportat petits capitals amb l’objectiu de dotar de solidesa financera el projecte. Així doncs, a diferència del que passa en la majoria de mitjans, en la presa de decisions sempre tenen la darrera paraula els periodistes, que són els qui gestionen el dia a dia de l’empresa.

En aquests moments, CRÍTIC compta amb 67 socis col·laboradors que han aportat un capital per valor de 70.500 euros. Això representa un increment d’onze socis respecte als 56 amb què comptàvem al gener del 2015. Aquest any hem fet ja cinc nous socis col·laboradors: Isabel Melèndez, Edu Palomares, Josep Maria Montseny, Xavi Valls i Maria José Olivé. Des de l’inici del projecte i sent fidels a una política de transparència total, tots els socis col·laboradors de CRÍTIC són públics i consten amb noms i cognoms al web, en aquest enllaç.

Això és la nostra ‘caixa de resistència’. Aquests diners ens serviran de coixí per afrontar possibles pèrdues sense recórrer al crèdit. La majoria han fet inversions de 1.000 euros (el mínim de capital per formar part de la cooperativa), i la inversió màxima ha estat de 6.000 euros. I una cosa molt important: seguim oberts a la recerca de nous socis que aportin solidesa financera a la cooperativa. Molts dels nous socis col·laboradors van ser primer subscriptors i després socis. Si esteu interessats en esdevenir socis de CRÍTICno dubteu en fer-nos un correu i us explicarem de què va la cosa.

La publicitat suposa un 18% dels ingressos

En concepte de publicitat, CRÍTIC ha ingressat els vuit primers mesos de l’any 2016 un total de 8.720 euros, la qual cosa suposa el 18% dels ingressos totals d’aquest període. Considerem la publicitat una via d’ingressos bàsica per a fer sostenible el projecte i treballarem durant els pròxims temps per fer la plataforma de CRÍTIC més útil per a més anunciants. Entre els projectes, iniciatives i empreses que han confiat en CRÍTIC per anunciar-s’hi hi ha esdeveniments culturals de referència com el Barnasants, el festival Docs Barcelona, els festivals Literaldia o Zinemaldia, el Col·lectiu Ronda, la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, l’Espai Contrabandos i algunes de les editorials que en prenen part, l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès…. També hem tingut publicitat institucional, tant de la Generalitat de Catalunya com de l’Ajuntament de Barcelona.

CRÍTIC no té publicitat de partits polítics (així ho van decidir els subscriptors en una ajustada consulta), ni tampoc d’empreses condemnades per frau o de les grans empreses cotitzades de l’ÍBEX35. Estem treballant també en l’elaboració d’un codi ètic publicitari per acabar de definir cap on ens volem dirigir en aquest àmbit.

El patrocini, una via d’ingrés per finançar contingut de qualitat

CRÍTIC també incorpora continguts amb patrocini. La primera meitat d’aquest 2016 aquesta partida ha suposat 6.706 euros, un 14% del total. És una font d’ingressos rellevant i en creixement, que ens permet elaborar més i millors continguts de qualitat. Els continguts amb patrocini que treballem s’ajusten al criteri ètic publicitari de CRÍTIC, són elaborats per nosaltres mateixos d’acord amb estàndards i criteris periodístics i sempre estan degudament identificats. No publiquem publireportatges d’encàrrec elaborats per tercers i només treballem aquesta mena de continguts si tenen coherència i significat per a la nostra comunitat en el marc general dels continguts de CRÍTIC.

Entre els continguts que hem pogut realitzar gràcies al patrocini de còmplices diversos hi trobem el projecte La pitjor epidèmia, sobre dret a la salut, finançat per les ONG Medicus Mundi i Farmamundi. També el blog En legítima defensa, a partir d’idees i experiències del col·lectiu Ronda, el blog Cooperactives, en col·laboració amb la Federació de Coooperatives de Treball de Catalunya, l’espai Emprenedoria Crítica, que fem amb les companyes de LabCoop i l’Apòstrof per donar visibilitat a formes diferents d’entendre l’emprenedoria, o el blog Llibres de Contraban, en col·laboració amb l’Espai Contrabandos, on ens fem ressò del més interessant que es produeix en el món de l’edició independent.

Projectes propis, encàrrecs i docència: en aquesta casa fem de tot!

En aquesta casa fem de tot per fer viable el projecte de CRÍTIC. Per això durant aquests vuit mesos també hem ingressat 8.327 euros producte de projectes propis, encàrrecs de tercers i docència-formació. En aquesta partida s’hi inclou, per exemple, l’aportació realitzada per la Universitat Pompeu Fabra en el marc del projecte Radiografia Crítica del Canvi, un encàrrec de guió per un documental de pròxima aparició o els ingressos derivats del curs Com fer periodisme d’investigació avui’ que oferim amb l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès (per cert, queden places per a la segona edició!). I també d’altres intervencions en seminaris, cursos, conferències i xerrades, així com encàrrecs per a tercers en diversos àmbits, des del disseny editorial fins a la redacció de continguts. Aquesta via d’ingressos cada cop és més rellevant per CRÍTIC, i per això us diem: si creieu que la nostra experiència, habilitats o idees poden ser interessant per algun projecte que estigueu desenvolupant, no dubteu a contactar amb nosaltres!

Audiència: base consolidada, fugint del ‘click’ fàcil

CRÍTIC no busca l’audiència per l’audiència. Preferim fer periodisme reposat, anar al fons de la qüestió i tractar temes que no apareixen a la resta de mitjans de comunicació abans de fer una gran quantitat de continguts, caure en el sensacionalisme o buscar només el click fàcil. No ens obsessiona que ens llegeixi molta gent: el que volem és arribar a aquella gent per a qui CRÍTIC pot ser una eina eficaç per entendre millor el món. La nostra finalitat no és assolir més audiència, sinó consolidar una comunitat còmplice que aposti pel projecte i el faci més fort. Creiem que aquest és el millor camí per enfortir el projecte i, de retruc, fer-lo arribar encara a més gent.

CRÍTIC va assolir el setembre passat, durant la campanya electoral del 27S, el seu rècord d’audiència amb 114.000 usuaris únics i 268.000 pàgines vistes en un mes. Tenim clar, però, que el 2016 les audiències seran més modestes. La mitjana anual es troba entorn dels 70.000 usuaris únics al mes, entre els 81.000 que vam registrar el mes de gener i els 48.000 del mes d’agost.

Aquesta moderació de l’audiència pot ser deguda a diversos factors. Un d’important a l’hora de contextualitzar les xifres de CRÍTIC és que només fem un contingut al dia. La majoria de mitjans en produeixen desenes, i això equival a més ‘clicks’.  Però enguany n’hi ha un altre que no podem obviar: aquest any hem decidit fer més continguts amb accés prioritari per subscriptors i deixar-los més temps tancats. Els reportatges i entrevistes de CRÍTIC solen estar dos dies tancats, en alguns casos, quan es tracta de reportatges que han requerit un treball molt intens, encara més temps. Creiem que el periodisme té un preu i en el cas de CRÍTIC aquest preu el paga la gent. Per tant, és lògic que siguin els nostres subscriptors qui puguin gaudir en primícia d’allò que generem.

Això té una implicació directa en el descens d’audiència. Un contingut tancat es difon amb menys intensitat en xarxes socials que no pas un d’obert. A CRÍTIC, un 60% dels lectors hi arriben a través de les xarxes socials. D’ells, un 52% per Twitter, i un 47% per Facebook. Creiem, però, que cal començar a mesurar l’audiència també amb termes més qualitatius, com per exemple el temps de lectura (en el nostre cas, força elevat: hi ha articles que arriben a tenir mitjanes de 8 o 9 minuts de temps de lectura)

Si els pica... Que es rasquin!

Suma't al periodisme contra el poder

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Temps' i la pròxima que publiquem (juny 2024)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies