Posem-nos a mil

graciesLa setmana passada vam viure 78 hores que recordarem durant molts anys. Quan dimarts a les 9:30 vam engegar la campanya de micromecenatge de CRÍTIC poc podíem imaginar-nos que assoliríem el repte tan ràpidament. Aquells 25.000 euros que durant la preparació del Verkami ens semblaven una xifra inabastable s’havien materialitzat en tan sols quatre dies. El mèrit no és nostre. És col·lectiu i comunitari. Una nova demostració que el periodisme -si és crític, rigorós, d’investigació: en resum, si és periodisme– interessa.

Normalment, les campanyes de micromecenatge que superen el seu objectiu amb rapidesa es plantegen objectius extra per sumar més diners. Des de divendres molta gent ens ha preguntat quin repte ens volíem marcar. 30.000 euros? 35.000? 40.000? Hi hem estat donant voltes. Al final, hem arribat a la conclusió que el millor és no fixar cap quantitat concreta de diners. El que volem és consolidar CRÍTIC sumant nous subscriptors. El pla d’empresa de CRÍTIC preveu l’estabilitat del projecte a l’entorn dels 1.000. Per tant, el nostre objectiu no serà arribar a cap quantitat concreta de diners, sinó arribar a una quantitat concreta de persones. 1.000 micromecenes. Els 1.000 primers subscriptors de CRÍTIC.

Què passarà si ens posem a 1.000? No volem que el projecte guanyi en volum d’informació. Ho repetim de nou: CRÍTIC no serà un diari digital d’actualitat i última hora. 1.000 subscriptors no serà més quantitat de notícies: serà més temps per fer-ne poques, però fer-les bé. Voldrà dir que en Sergi i en Roger podrem dedicar més temps a la recerca de temes, a buidar diaris i butlletins oficials, a estirar fils, regirar arxius i furgar entre la brossa. Tindrem recursos per encarregar més reportatges a col·laboradors i comptar més intensament amb els que ja tenim per fer tota mena de continguts. I segur que tindrem un monogràfic en paper també el 2015, el 2016 i tots els anys que faci falta. Fins i tot potser tindrem algun cap de setmana lliure. Potser!

Sí que creiem, però, que si arribem als 1.000 podrem completar l’oferta de CRÍTIC en alguns aspectes. Tenim tres idees. Les tres ens agraden força, però amb 1.000 subscriptors només en podrem materialitzar una. Com això és un projecte cooperatiu, no volem ser nosaltres els qui decidim què és prioritari. Volem posar-ho en mans de la comunitat de micromecenes que ha fet possible aquesta aventura. Passarem, doncs, una enquesta a tots els verkamistes. Podreu votar durant els pròxims 34 dies quina de les tres propostes us sembla millor.

Aquí van les tres idees:

Blogs temàtics: anàlisi de dades polítiques i anàlisi de conflictes internacionals

Volem entendre millor allò que passa tant a casa nostra com a fora a base de dades i rigor. Per això crearem dos canals temàtics. No publicaran molts continguts (dues o tres peces al mes) però ens permetran completar l’oferta d’anàlisi de CRÍTIC. El primer canal estarà gestionat per un equip de sociòlegs i politòlegs, amb l’objectiu de treballar qüestions de política i economia catalana mitjançant l’anàlisi i el tractament de dades. El segon versarà sobre temes d’actualitat internacional i estarà obert a la col·laboració de periodistes catalans a l’estranger. No seran grans reportatges, sinó anàlisis breus i treballades sobre qüestions que els mitjans no aborden amb prou profunditat o pluralitat.

Aplicació per a mòbil i tauleta de CRÍTIC + Revista digital mensual

Volem que CRÍTIC pugui llegir-se més còmodament tant al mòbil com a la tauleta. Diversificarem així els formats amb què oferim els continguts, perquè aquells que no puguin llegir el web durant la setmana tinguin una selecció del millor del mes en un format digerible i encara més slow. La revista digital mensual de CRÍTIC oferirà una selecció del bo i millor de la feina dels nostres periodistes i col·laboradors, amb aportacions de lectors i una especial cura de la part gràfica.

Jornades sobre Periodisme Crític

Som digitals, però ens agrada el món real. I, sobretot, som uns apassionats del periodisme. Ens agradaria que CRÍTIC jugués també un paper en la dinamització a Catalunya de l’ofici periodístic. Per això organtizarem unes jornades centrades en el periodisme d’investigació, amb la participació d’experts (si és possible, tant catalans com internacionals) i obertes al debat i la participació col·lectiva. Per realitzar-les buscarem la complicitat d’altres actors acadèmics, periodístics i socials.

Així doncs, ja sabeu: posem-nos a mil!

PD: I si arribem als mil… Tornem a parlar-ne 😉

 

Sobre aquest blog

Canal d'opinió dels col·laboradors de Crític. Un espai col·lectiu de reflexió i anàlisi sobre l'actualitat política, econòmica i social catalana.

Cerca al blog