23/01/2024 | 06:00
Millorar l’ocupabilitat de les persones per afavorir l’accés al treball, reforçar el vincle amb les empreses, propiciar polítiques d’ocupació adaptades a cada territori i prioritzar la tasca amb els col·lectius en situació de més vulnerabilitat. Aquests són els quatre objectius principals que recull el Pla de transformació del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) impulsat pel Govern, amb múltiples actuacions i canvis que es desplegaran durant els propers quatre anys. Els més destacats són els següents:
Concertació territorial: vuit consells territorials i 40 milions d’euros
S’han constituït vuit consells territorials d’ocupació (Barcelona, Camp de Tarragona, Girona, Ponent, Terres de l’Ebre, Alt Pirineu i Aran, Penedès i Catalunya Central), formats pels ens locals, econòmics i socials de cada territori. Seran els encarregats d’identificar les necessitats, planificar, definir i executar les polítiques d’ocupació propiciant un procés de baix a dalt.
El SOC finançarà amb 40 milions d’euros aquestes estratègies territorials, que incorporaran els programes i les actuacions en matèria ocupacional que es faran els quatre anys següents. El SOC les validarà i en garantirà el finançament durant tot el període, fet que assegura estabilitat econòmica i una major eficàcia.
SOC Empresa a les 70 oficines de treball
Les 70 oficines de treball comptaran amb el servei SOC Empresa per reforçar el vincle amb el món empresarial
A partir d’aquest any i de manera progressiva, les oficines de treball disposaran d’un espai (SOC Empresa) d’atenció específica a les empreses. Aquest servei estarà obert als serveis locals de promoció econòmica amb una persona referent encarregada i personal tècnic qualificat. SOC Empresa oferirà serveis eficaços i adaptables i actuarà proactivament amb les entitats empresarials per apropar el SOC a les seves necessitats (perfils, formacions, etc.).
Tutor de referència: 230 nous orientadors
S’hi incorporaran aquest any 230 nous orientadors, professionals encarregats de tutories individuals i d’assessorament continuat a les persones demandants d’ocupació. Aquestes incorporacions, que comporten una inversió de 9 milions d’euros, permetran incrementar un 50% el personal d’orientació (que integraran unes 660 persones) per tal d’ajustar més les polítiques a cada persona i treballar millor els perfils laborals. A aquestes 660 persones, cal afegir-hi 277 orientadors més que el SOC finança i que treballen a la resta d’entitats del sistema d’ocupació. En total, doncs, 937 professionals orientadors.
Expedient únic ocupacional
Aquest expedient únic serà compartit per tots els agents del sistema d’ocupació, per millorar els processos d’intermediació laboral. Aquesta informació serà clau per oferir serveis de col·locació personalitzats i oferir orientació professional amb propostes proactives d’actuacions d’upskilling i reskilling ajustades a cada persona i a la realitat del mercat de treball.
Treball orientat a col·lectius, amb l’elaboració de plans de xoc per a les situacions de més vulnerabilitat
S’adequaran les polítiques d’ocupació a determinats col·lectius d’atenció prioritària per aconseguir d’aquesta manera una actuació diferenciada, específica per les característiques d’aquests col·lectius, i el desenvolupament de programes d’ocupació específics, com, per exemple, el Pla d’acció per a persones en situació d’atur de més de 45 anys i de llarga durada, l’Estratègia d’ocupació juvenil de qualitat 2022-2027 o les polítiques per a dones.
230 nous orientadors laborals potenciaran el treball més estret amb les persones usuàries i les tutories individualitzades
Millora en la gestió de les beques i dels ajuts per assistir als cursos de formació per a l’ocupació del SOC
S‘agilitarà el pagament d’aquests ajuts (a la conciliació, als desplaçaments, a l’allotjament) per atraure la participació en la formació professional per a determinades persones i s’inclouran més ajuts per a col·lectius específics com:
- Dones víctimes de violència de gènere.
- Empreses i/o entitats que acullen alumnat per a la realització de pràctiques professionals no laborals.
Digitalització de tràmits i ampliació dels canals de comunicació
Tots aquests canvis requeriran una inversió inicial de 5 milions d’euros per desenvolupar els programaris que permetin una gestió integrada dels sistemes d’informació i avançar en l’obertura de canals digitals de comunicació i d’atenció a la ciutadania, a les empreses i a les entitats. Tot i que es garantirà l’atenció presencial, es crearà un nou espai que permeti l’accés a tots els serveis i tràmits i que es pugui interactuar amb els professionals del SOC de manera virtual.