09/03/2023 | 06:00
Des del 30 de gener passat ja funciona el servei de bicicleta metropolitana compartida, impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i gestionat per l’empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Ara mateix, ja funcionen 55 estacions en sis municipis metropolitans de l’àrea del Llobregat, i durant els pròxims mesos s’ampliarà el servei a més municipis —també a tres de l’àrea del Besòs— amb l’objectiu d’arribar a 15 municipis, amb 236 estacions i 2.600 bicicletes.
Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha qualificat la iniciativa de pas important en el camí d’una mobilitat saludable i sostenible a la metròpoli barcelonina i hi ha afegit: “Esperem que l’AMBici sigui un veritable punt d’inflexió en l’ús de la bicicleta i un bon complement de la xarxa de transport públic”. De la seva banda, el director de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, creu que serà “un servei molt acceptat per la ciutadania perquè té un alt nivell de qualitat i s’ha dissenyat pensant molt en la complementarietat amb el transport públic”. En les dues primeres setmanes de funcionament, el servei ja va arribar al miler d’abonats.
El projecte AMBici s’ha cofinançat amb set milions d’euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, és a dir, dels fons europeus Next Generation. Suposa un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a l’àrea metropolitana, i així esdevé un exemple pioner tant a escala de l’Estat espanyol com a escala europea. El nou servei, que recull l’experiència de l’e-Bicibox (prova pilot de bicicleta compartida) i pren el Bicing com a referent, s’emmarca en el Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024 i també en el Pla d’actuació metropolità (PAM) 2019-2023.
Com es complementa l’AMBici amb el Bicing de Barcelona
El servei AMBici complementa el ja existent al municipi de Barcelona des de fa 15 anys, el Bicing. Per tal de facilitar que els usuaris que ho desitgin puguin utilitzar tots dos serveis, s’han previst dues mesures. D’una banda, hi haurà set estacions de transferència, que estaran situades en els espais limítrofs de Barcelona amb les poblacions veïnes i prop dels principals carrils bici de la xarxa Bicivia metropolitana. En aquestes estacions es podran deixar les bicicletes d’un servei i agafar les de l’altre per continuar el recorregut.
Per facilitar la complementarietat amb el Bicing, s’han previst set estacions de transferència i un abonament metropolità
“Cal tenir en compte que l’AMBici no està pensat perquè es creui tota l’àrea metropolitana amb bicicleta”, explica Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, “sinó per a desplaçaments més curts i sovint dins del mateix municipi. Sobretot està pensat per facilitar l’accés al transport públic, de manera que, si algú ha d’anar de Badalona a Sant Feliu de Llobregat, per exemple, no farà el recorregut complet amb bicicleta: agafarà l’AMBici per acostar-se a l’estació de Renfe de Badalona i creuarà la ciutat amb tren”. “El 90% dels desplaçaments, en aquesta fase de posada en marxa, es donen dins d’un mateix municipi”, especifica el cap de servei de gestió de la mobilitat sostenible de l’AMB, Marc Iglesias.
L’altra mesura per facilitar l’intercanvi entre els dos serveis és la creació de l’abonament metropolità, que ja funciona i que preveu descomptes per als usuaris dels dos serveis. S’han implementat dues opcions: un abonament de l’AMBici que se suma a la tarifa plana del Bicing (65 euros l’any) i un abonament de l’AMBici que se suma al Bicing Tarifa Plana per Ús (53 euros l’any). En tots dos casos, en el servei metropolità, quan s’agafa una bicicleta, la primera mitja hora està inclosa i després es paguen 0,50 euros per cada mitja hora addicional fins a un màxim de dues hores.
Durant aquest 2023, la tarifa promocional per abonar-se únicament a l’AMBici és de 25 euros l’any (i això inclou igualment la primera mitja hora de cada trajecte). A partir del 2024, l’abonament serà de 40 euros l’any, i els primers 30 minuts tindran un cost de 0,15 euros. Després d’aquesta primera mitja hora, el cost serà de 0,50 euros cada 30 minuts addicionals.
Com són les bicicletes i com funciona l’app
La flota de les 2.600 bicicletes del servei AMBici és 100% elèctrica, amb assistència al pedaleig. Concretament, es tracta de bicis del model e-Smartbike 2.0, que ofereix la facilitat per maniobrar de manera àgil i segura, tot mantenint el control de la bicicleta, en un entorn urbà, i compta amb un motor central situat en la posició més baixa del vehicle. Gràcies a aquesta configuració, quan l’usuari utilitza la bicicleta, es configura un centre de gravetat baix que fa que la posició corporal sigui més vertical, la qual cosa garanteix que l’usuari se senti segur durant el trajecte i millori la seva experiència de conducció, sobretot en els revolts i en els terrenys amb pendent. “És una bicicleta que té una qualitat d’ús molt alta i està plenament testada”, referma Marc Iglesias. “Creiem que l’aposta perquè totes les bicis siguin elèctriques serà una de les claus de l’èxit del servei”, hi afegeix Joan Maria Bigas.
Les 2.600 bicicletes que hi haurà quan s’acabi d’implementar el servei són totes elèctriques i amb una gran facilitat de maniobra
El servei funciona durant 19 hores el dia, des de les cinc del matí fins a les dotze de la nit, tant en dies feiners com en festius. L’app AMBici ja està plenament operativa. Se’n recomana l’ús per als abonats, tot i que, si algú prefereix la targeta física, també la pot aconseguir per 6 euros a les oficines físiques del servei. Per registrar-s’hi, es recomana fer servir el mateix usuari que al web o a l’app de tmb.cat; però, si no se’n té cap, és fàcil crear-se’n un de nou. En l’app, hi ha tota la informació sobre les estacions en servei i la disponibilitat de bicicletes en cadascuna d’aquestes estacions. Un mapa metropolità amb un gran detall permet planificar els viatges i cercar les connexions amb la resta del sistema de transport públic. Per agafar una bicicleta, cal escanejar el codi QR que hi ha incrustat al cos de la bici, i això permet obrir el cadenat que la bloqueja a l’estació. Per deixar-la, es fa una operació similar.
Les gestions de registre i d’abonament també es poden fer des del web, en el qual hi ha un apartat de preguntes freqüents per aclarir tots els dubtes. Els 15 municipis metropolitans que participen en l’AMBici són: a la zona del Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels; a la zona del Besòs, Sant Adrià de Besòs, Badalona i Santa Coloma de Gramenet. Des de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sosteniblitat de l’AMB es considera que aquests 15 municipis formen el contínuum urbà més integrat a Barcelona.