Cerca
Espai Crític

Què és i com funciona el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona?

El CUESB ha donat una resposta immediata a més de 8.000 persones en situació d'emergència social aquest 2024

20/12/2024 | 06:00

Foto: AJUNTAMENT DE BARCELONA

Arriba un avís als bombers: s’ha produït un incendi, i els veïns han de ser desallotjats. De seguida, s’activa el dispositiu d’emergències dels serveis socials a Barcelona per ajudar aquests veïns, que aquesta nit no podran tornar a casa. Els serveis socials els recullen i els porten al Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB), on els donaran suport, els ajudaran a cobrir les seves necessitats més immediates i podran passar la nit fins que puguin ser derivats fins al servei que els donarà una atenció més concreta. Aquest és només un dels molts exemples a partir dels quals intervenen els professionals del CUESB.

Barcelona va ser capdavantera en la detecció d’una necessitat no coberta: acompanyar les persones en situació d’urgència. Des de la seva creació l’any 1975 com a Comissaria de Beneficència fins a convertir-se en un servei permanent d’atenció social, el CUESB és un referent en l’atenció a les persones en situació de crisi social. Actualment, atén 24 hores el dia, els 365 dies de l’any, persones en situació d’urgència i emergència social, i ofereix una resposta immediata a les necessitats bàsiques de les persones afectades. El CUESB és un servei de l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona i disposa d’un conveni amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per donar servei a municipis que voluntàriament es vulguin adherir al conveni per rebre el servei al seu territori. El 2024 es dona servei a 25 dels 36 municipis de l’AMB, un àmbit geogràfic que abraça més de 2.626.732 habitants.

El servei ofereix assistència immediata a la ciutadania a través del telèfon 900 703 030 i presencialment a les seves instal·lacions situades al carrer de la Llacuna, 25, de la ciutat de Barcelona. Només aquest any fins al mes de novembre, el servei ha atès presencialment 8.469 persones i ha rebut més de 20.000 trucades.

Alguns dels professionals que treballen al CUESB / AJUNTAMENT DE BARCELONA

Un servei de resposta immediata

El CUESB integra dos serveis principals d’atenció. D’una banda, el Servei d’Urgències Socials, que atén persones que presenten una situació d’urgència social. Entre les més freqüents, hi ha la pèrdua sobtada de l’allotjament (com ara un desnonament), la pèrdua d’autonomia funcional parcial o total, freqüentment provocada per caigudes a domicili (moltes especialment de les persones grans), la manca d’accés a la compra d’aliments, especialment en infants i persones d’avançada edat, persones grans en situació d’abandonament o persones que pateixen maltractaments.

De l’altra, el Servei d’Emergència Social presta atenció psicosocial immediata a persones que, per exemple, han patit les conseqüències d’un incendi, d’una explosió o d’una inundació. També a persones que es veuen afectades per l’activació del Pla de Protecció Civil (per exemple, en grans incendis, incendis forestals, accidents greus en empreses amb risc químic, etc), o pel Pla d’acció del Grup Logístic Social (que s’activa en situacions de baixada de temperatures, onades de calor, risc de violència masclista, etc).

El CUESB ofereix serveis de resposta ràpida per reduir l’impacte emocional de la persona afectada

En ambdós serveis, el CUESB està pensat per oferir una resposta ràpida per reduir l’impacte emocional de la persona afectada i per activar els recursos necessaris per a la seva protecció i benestar. “El nostre servei atén un dia, un cap de setmana o un pont totes aquelles persones que, en un moment concret, no poden tenir accés a altres serveis socials perquè estan tancats, i el CUESB els dona cobertura”, explica Merche Cuesta, cap territorial d’Urgències i Emergències Socials del CUESB.

També disposa de vehicles propis per poder prestar atenció immediata a qualsevol ubicació dels 25 municipis adherits i unes instal·lacions preparades per atendre les persones afectades. Del gener al novembre de 2024, el servei va donar allotjament a 5.160 persones per urgència i a 816 per emergència, encara que, per aquest motiu, en va atendre 4.736 amb altres necessitats.

El CUESB és un servei dinàmic i, des del 2007, inclou diversos serveis d’acollida i d’atenció psicosocial per afrontar situacions d’emergència com sinistres, emergències sanitàries o esdeveniments imprevistos. “Accidents com l’esvoranc del Carmel del 2005, o l’accident aeri de Germanwings el 2007 van ser punts d’inflexió per veure la importància d’aquests serveis d’emergència i potenciar-los”, explica Merche Cuesta.

L’equip de professionals del CUESB està integrat per psicòlegs, treballadors socials i tècnics d’intervenció logística

De fet, des de llavors, a més de l’atenció en el dia a dia, han donat suport a situacions públiques d’un gran impacte com ara les víctimes de l’atemptat de la Rambla el 2017, en situacions derivades de la pandèmia de la COVID-19 el 2020 o als refugiats que va generar la guerra a Ucraïna el 2022. Aquesta tardor, “els professionals del servei també han ajudat a Catarroja [País Valencià] amb les conseqüències de la DANA” amb un equip de dotze professionals que van oferir primers auxilis psicològics, acompanyament a víctimes i atenció grupal a comunitats. “Totes les intervencions que hem fet són puntuals, però han demostrat la necessitat i el valor de disposar, a la ciutat, d’un servei com aquest”, subratlla Cuesta.

L’equip de professionals està integrat per psicòlegs, treballadors socials i tècnics d’intervenció logística que estan formats per intervenir i acompanyar en moments d’un gran estrès, valorant les vulnerabilitats de cada cas i orientant les persones cap a altres serveis o recursos que puguin necessitar. “Al servei hi treballen un total de 100 professionals, que garanteixen que es puguin fer diversos torns per no deixar ningú desatès”, concreta Cuesta. Tots els professionals tenen una gran capacitat empàtica i de treball en equip.

Una de les habitacions d'urgència de les quals disposa el CUESB / AJUNTAMENT DE BARCELONA
Jocs per als infants que pugui acollir el CUESB en algun dels seus serveis / AJUNTAMENT DE BARCELONA
Anterior Següent

Servei d’atenció 24/7 i diversos recursos d’acollida

El CUESB també disposa de diversos recursos d’acollida, entre els quals el nou Centre d’Acollida d’Emergències (CAE). Aquest servei s’activa quan hi ha fenòmens meteorològics extrems, moltes vegades derivats de l’emergència climàtica. I també situacions amb múltiples afectats, emergències sanitàries, situacions no previstes com ho són les arribades massives de persones a causa de guerres, o qualsevol altre fenomen que generi un trasbals important a la ciutat. Aquestes casuístiques són les que fan activar els plans de ciutat o el Pla del Grup Logístic Social, propi del CUESB.

Des del 3 de desembre s’ha activat un espai per a pernoctació durant l’operació Fred, el Centre d’Acolliment Nocturn d’Emergència

De moment, des del 3 de desembre passat i durant quatre mesos, s’ha activat un espai per a pernoctació durant l’operació Fred. Es tracta del Centre d’Acolliment Nocturn d’Emergència (CANE) per a persones en situació de sensellarisme a la ciutat de Barcelona. Les persones que ho necessitin hi podran anar a sopar, dormir i esmorzar durant uns dies. També es preveu que l’espai sigui operatiu en situacions de calor extrema en què es decreti una emergència, segons explica Merche Cuesta.

L’edifici del CUESB, al carrer de la Llacuna, número 25, també disposa de dues habitacions d’acolliment d’urgències a la planta baixa de l’edifici. Hi ha quatre llits individuals i dos amb baranes per a infants que es poden usar en un moment d’urgència puntual abans de ser derivats al servei o municipi de referència.

El CUESB també disposa del Centre d’Estades Breus (CEB). És un servei que es gestiona al mateix equipament per donar cobertura a les persones que han patit una situació d’urgència o d’emergència i no poden tornar al seu domicili habitual. Per a aquest tipus de situacions, l’edifici disposa de 7 habitacions amb diferents capacitats on poden acollir les persones afectades. Dues d’aquestes estances tenen un format familiar.

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona analitza periòdicament els protocols i els procediments, el mètode de treball i els criteris d’intervenció per millorar la seva actuació. Per a Merche Cuesta, precisament “mantenir la qualitat del servei i continuar tenint capacitat de reacció davant les situacions d’emergència” és una de les prioritats principals per als pròxims anys.

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' i un llibre a escollir entre tres propostes

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies