Cerca
Espai Crític

VINE, un nou model d’atenció per a les persones que s’adrecen a serveis socials

Aquest projecte, que va néixer el 2018 com a prova pilot i ja funciona en 24 dels 39 centres de Barcelona, aposta per l’atenció grupal per teixir xarxa i millorar el servei

19/06/2024 | 06:00

Foto: AJUNTAMENT DE BARCELONA

Vincular, normalitzar i empoderar. Aquests són els tres vectors del projecte VINE, una iniciativa pionera a la ciutat de Barcelona que agrupa les persones que han demanat atenció i informació als centres de serveis socials (CSS) i els ofereix una primera sessió en grup per informar-se i resoldre dubtes. Les sessions responen a interessos i situacions vitals (precarietat econòmica, envelliment, etc.) que són compartides per un gran nombre de persones que fan demanda d’atenció. El projecte, que va néixer l’any 2018 amb una prova pilot en 10 CSS, s’implementarà ara als 39 centres de la ciutat. La primera fase d’aquesta implementació es va iniciar aquest mes de maig, amb noves sessions d’acollida VINE en 14 nous CSS, i la segona, segons la previsió de l’Administració, es completarà als 15 restants al primer quadrimestre del 2025.

Però què té d’innovador aquest projecte? En primer lloc, segons explica la referent tècnica d’atenció grupal i comunitària, Mònica Marín, proposa un abordament col·lectiu que permet donar informació de manera àgil perquè ho fa en grup afavorint també que les persones se sentin acompanyades pel grup en la mesura que comproven que allò que els passa també pot estar succeint als altres membres del grup. No es tracta, doncs, d’un problema particular, sinó que forma part d’una problemàtica estructural. “El fet de compartir amb altres persones situacions similars permet aprendre dels altres, rebre suport des de la proximitat i empatia de la situació viscuda, alhora que contribueix a reforçar la xarxa relacional i a reduir l’estrès i l’ansietat”, explica.

Les sessions d’acollida VINE van dirigides a totes les persones que demanen una primera atenció als CSS, exceptuant-ne aquelles situacions que comporten una situació d’urgència que requereixi una atenció immediata o altres casos concrets en què es valori que una sessió grupal no és el format adequat i s’orienta a una atenció individual. En aquelles circumstàncies en què es constata una barrera idiomàtica tampoc no seria el format escollit. Marín detalla que aquestes trobades “responen a interessos i situacions vitals que són compartides per un gran nombre de persones que fan demanda d’atenció i associades a situacions i/o circumstàncies de vulnerabilitat”.

Les sessions d’acollida VINE van dirigides a les persones que demanen una primera atenció als centres socials

El projecte preveu dues modalitats: VINE recursos generals i VINE recursos gent gran i dependència. Les sessions de recursos generals estan destinades a persones que requereixen informació i suport per cobrir necessitats d’adults i les seves famílies, en qüestions que habitualment estan relacionades amb l’habitatge i els recursos d’alimentació, o amb el suport per a la cura d’infants i de joves. També s’incorporen continguts relatius a l’acollida de persones nouvingudes. Aquesta atenció grupal, que, en paraules de Marín, porta a “treballar les habilitats pròpies i adquirir-ne de noves”, també potencia l’establiment de relacions de més proximitat i confiança amb les professionals que acompanyen els processos. Això és així perquè es busca “trencar la percepció de relacions de poder” i “treballar des de les potencialitats i no des de les mancances”, una combinació que facilita les posteriors intervencions individuals quan aquestes són necessàries.

La segona modalitat va adreçada a persones que necessiten suport per cobrir necessitats de cura i d’atenció a persones de més de 65 anys, o bé informació sobre la tramitació i la gestió de dependència.

L’atenció grupal potencia relacions de més proximitat i confiança amb les professionals que acompanyen els processos

Des del punt de vista dels professionals de serveis socials, el nou model també suposa una manera més eficient d’utilitzar el temps alleugerint el temps d’espera i oferint una atenció més completa: “En l’atenció individual, les primeres visites tenen una durada de 30 minuts, mentre que en una sessió d’acollida VINE la durada és d’una hora i mitja aproximadament”, exemplifica Marín, que assenyala el fet que aquest projecte hagi estat dissenyat per professionals experts en la matèria com una de les seves fortaleses, ja que són aquestes persones les que “coneixen les necessitats de la població atesa”. Va ser un grup de 20 professionals de 10 CSS el que va implementar la prova pilot del projecte VINE durant 6 mesos l’any 2018, amb la intenció de sistematitzar una pràctica que s’estava duent a terme en alguns centres de serveis socials de manera desigual.

Una de les sessions presencials de VINE de l'any 2019 / AJUNTAMENT DE BARCELONA

Sistematitzar i avaluar per millorar el servei

Aquest és un aspecte fonamental per a Marín, ja que contribueix a “homogeneïtzar formes de treballar i, al mateix temps, facilita la transferència de coneixement, així com la recollida de dades amb uns mateixos indicadors que fan possible una avaluació que posteriorment permetrà disposar de resultats per treballar en la millora continuada de la pràctica professional”. Dit d’una altra manera, es pretén garantir que la ciutadania de Barcelona, independentment del barri on visqui, disposi de la mateixa qualitat en l’atenció. I, simultàniament, es promou la generació de metodologies que ajudin a la recollida d’informació posant el focus en la identificació de necessitats i la detecció de bones pràctiques que funcionen en cada barri per tal de millorar-ne l’atenció. “En l’àmbit del treball social hem d’avançar en la sistematització de la pràctica professional per valorar la feina i poder fer ciència”, subratlla Marín.

Les sessions d’acollida VINE s’expandiran a la totalitat de centres socials al primer quadrimestre del 2025

Tanmateix, el disseny d’aquest projecte, impulsat per l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), va haver de fer front a reptes, des de la col·laboració dels diferents departaments implicats fins a altres qüestions tècniques, com ara la necessitat de planificar canvis en la programació de les cites, en la metodologia de treball i l’organització dels equips professionals dels CSS, que també necessiten disposar d’una infraestructura per acollir grups més grans. En alguns casos s’han hagut de fer modificacions dels espais, i en d’altres buscar altres equipaments propers amb la capacitat adequada.

En tot cas, l’avaluació del projecte pilot, que es va dur a terme mitjançant grups de treball amb professionals, qüestionaris d’avaluació als usuaris i informes de productivitat dels centres, va concloure que les persones ateses valoraven l’atenció rebuda amb un 4,59 sobre 5. Paral·lelament, els professionals van destacar que aquest nou model reforçava la transparència en la gestió dels recursos, els permetia donar una orientació més completa i reduïa les llistes d’espera de les primeres atencions. Per totes aquestes raons, les sessions d’acollida VINE són una realitat en 14 nous CSS des del mes de maig, i el Pla estratègic municipal pretén que s’expandeixi a la totalitat dels centres a partir del primer quadrimestre del 2025. Tot i això, Marín alerta que aquesta és una feina en evolució permanent: “Es durà a terme una sessió de seguiment posterior a la implementació per valorar l’experiència del projecte en cada un dels centres, així com una sessió d’avaluació final en cada una de les fases, per treballar en la millora continuada del projecte”.

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' i un llibre a escollir entre tres propostes

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies