Crític Cerca
Opinió
Carmina Crusafon

Carmina Crusafon

Professora de Periodisme a la UAB

5G i l’audiovisual europeu: la seva estratègia de futur?

El sector audiovisual ha d’incloure entre els seus objectius a curt i mitjà termini com aprofitar al màxim les possibilitats del 5G

08/10/2020 | 06:00

El desplegament de la xarxa 5G és una de les apostes tecnològiques de la UE per completar el funcionament del Mercat Únic Digital (MUD) durant els pròxims cinc anys (2020 – 2025). La posada en marxa tindrà un impacte directe sobre l’audiovisual europeu, sobre tot perquè veurà transformada la forma de relacionar-se amb l’usuari. Per entendre perquè és clau per al seu futur, és necessari fer un repàs de l’estratègia europea en aquest àmbit i analitzar de quina manera es tradueix en la indústria de continguts i de l’entreteniment.

L’aposta europea per desenvolupar el 5G: el partenariat publicoprivat (5GPPP)

L’aposta de la UE pel desplegament de la 5G s’ha basat a dissenyar una estratègia conjunta específica entre la indústria, l’acadèmia i les institucions europees. S’ha constituït el consorci, el 5G Public Private Partnership (5G PPP) [Col·laboració publicoprivada pel 5G], que s’encarrega d’analitzar les diferents possibilitats i com implementar-les en territori europeu. L’elecció d’aquesta forma d’actuació respon a les necessitats que imposa la nova governança a l’hora de plantejar les polítiques públiques i les actuacions governamentals. Cal una col·laboració de tots els actors que participen en l’ecosistema.

Hi ha 5 àmbits prioritaris de desplegament de la 5G: les fàbriques del futur; l’energia; l’automòbil; la salut; i els mitjans

Aquesta acció s’emmarca dins l’estratègia «EU Horizon 2020», una iniciativa de suport a la recerca i desenvolupament, que ha d’ajudar a la consecució del MUD. La primera acció que va desenvolupar el consorci va ser el «Llibre blanc sobre el 5G», un seguit de propostes per avaluar els sectors econòmics verticals sobre els quals podria tenir més impacte. A partir de l’anàlisi i del recull d’aquest treball, es va seleccionar cinc àmbits prioritaris de desplegament de la 5G: les fàbriques del futur; l’energia; l’automòbil; la salut; i el sector dels mitjans de comunicació i de l’entreteniment.

En relació amb la indústria audiovisual, es va realitzar el 2016 la presentació de les capacitats que tindria la tecnologia del 5G i es va assenyalar un conjunt d’elements com a necessaris per a un desenvolupament complet. A grans trets, s’integrarà a les diferents tecnologies de xarxa —incloent l’unicast, el multicast i broadcast— i oferirà totes les capacitats d’emmagatzematge en memòria cau necessàries per proporcionar serveis de seguiment i avaluació de tots els casos d’ús.

Del conjunt d’iniciatives que està desenvolupant el consorci 5G-PPP, dues tenen com a eix central el desplegament de la nova tecnologia dins de l’àmbit dels mitjans de comunicació, amb especial impacte en el sector audiovisual. Aquestes són la 5G MEDIA i la 5G-Xcast. Els avantatges de la perspectiva de l’ecosistema del 5G identifica els mitjans de comunicació com un dels sectors centrals en el desenvolupament tecnològic, no com un actor subsidiari, sinó com un dels sectors econòmics centrals en l’aposta europea pel desenvolupament d’aquesta tecnologia.

Els mitjans són un dels sectors econòmics centrals en l’aposta europea pel desenvolupament del 5G

En concret, les aplicacions que es preveuen oferir amb el 5G en l’àmbit mediàtic i de l’entreteniment es classifiquen en les següents categories: l’ús de l’Ultra-Alta fidelitat; els mitjans immersius i interactius amb adaptació intel·ligent a l’ambient visual, que inclou la transmissió de vídeo en 3D; oferir contingut capturat i compartit immediatament; i dissenyar experiències completes multisensorials d’immersió en l’àmbit dels jocs —gaming—, passant d’una experiència basada, fins ara, a casa a gaudir-la en qualsevol lloc.

L’impacte del 5G en el sector audiovisual europeu

El desplegament complet de la infraestructura 5G està planificat entre el 2020 i el 2025. De fet, es parla del 2025 com la data per a la consolidació del que es denomina com la «Gigabit Society» [Societat del Gigabit], on el 5G estigui disponible a les principals ciutats i en les rutes de transport més importants. De fet, el 2020 estava previst que fos una data clau per ensenyar el món els primers resultats i s’havia escollit un esdeveniment esportiu, l’Eurocopa de futbol organitzada per la UEFA, per mostrar les aplicacions del 5G a les retransmissions televisives. És a dir, el futbol s’havia de convertir en l’ambaixador i el banc de proves d’aquesta nova tecnologia. A més, normalment aquest tipus de retransmissions esportives s’inclouen en el llistat de continguts d’interès general que estableix la Directiva de Serveis de Comunicació Audiovisual. En definitiva, l’Eurocopa 2020 s’havia de convertir en l’esdeveniment de «llançament» per 5G a la UE. Un fet que ha quedat ajornat arran de la cancel·lació de la competició a causa de la crisi sanitària de la Covid-19.

Al mateix temps, els dos projectes principals en l’àmbit de l’audiovisual, el 5G MEDIA i el 5G-Xcast, tenen previstos els seus primers resultats pel 2021 i la fase de desplegament completa i de comercialització s’allargarà fins al 2024. A partir d’aquesta data fins al 2030 sembla que l’impacte més significatiu es podria produir en l’àmbit de les emissions de TDT. La raó és que les grans empreses de telecomunicacions desitgen les freqüències per les quals s’emet la televisió digital. S’haurà de veure si la TDT podrà sobreviure en aquest escenari tan competitiu.

El futur de la indústria audiovisual implica oferir experiències de caràcter immersiu i interactiu des de qualsevol dispositiu, en qualsevol moment i lloc. Aquest desenvolupament depèn del desplegament complet de la tecnologia 5G. És a dir, no és possible pensar en l’avanç d’aquest sector sense tenir en compte aquesta tecnologia. D’aquí la importància no només dels aspectes tecnològics i de la seva implantació, sinó també de la posada en marxa d’accions concretes pel seu desplegament en el marc de la política de gestió de l’espectre radioelèctric.

El futur de la indústria audiovisual implica oferir experiències de caràcter immersiu i interactiu des de qualsevol dispositiu

De fet, els estudis sobre l’aplicació del 5G expliquen que els mitjans en general podran adoptar-lo per l’aplicació massiva de Realitat Augmentada i Realitat Virtual, és a dir, per crear hologrames o oferir entreteniment interactiu avançat. Totes aquestes aplicacions posaran a l’espectador al centre de tota experiència audiovisual. Alhora, l’ús de la xarxa segmentada i de càmeres ubiqües permetrà la transformació digital de la televisió en directe. De fet, ja s’han fet diverses proves pilot en aquests diferents àmbits i els resultats han estat òptims.

El que és evident, és que el sector audiovisual ha d’incloure entre els seus objectius a curt i mitjà termini com aprofitar al màxim les possibilitats del 5G. El seu futur passa per un escenari dominat per un consum de continguts de forma ubiqua i constant. El repte es troba en si amb aquesta nova tecnologia les empreses audiovisuals tradicionals podran mantenir una posició rellevant en la cadena de valor o, per contra, el seu protagonisme es diluirà en favor dels gegants tecnològics i/o les empreses de telecomunicacions.

Els tres reptes europeus

L’arribada de la 5G planteja principalment reptes a la UE. El primer és el de preservar espai en l’espectre radioelèctric per mantenir les emissions televisives com a part del mandat de servei públic i garantir el seu accés al conjunt de la ciutadania europea. Si bé està garantit fins al 2030, podria haver-hi una revisió al 2023. És important assenyalar aquest aspecte que té a veure amb els objectius del benestar polític i social de les polítiques públiques, així com en els elements bàsics per a la garantia d’una alta qualitat democràtica.

El 5G requereix a les empreses mediàtiques més tradicionals un canvi de perspectiva que els faci mirar cap a un escenari de futur

El segon s’associa amb la fórmula europea de donar resposta. És a dir, si el consorci 5G-PPP serà la plataforma que permeti a aquesta tecnologia despagar i tenir impacte en el conjunt de l’economia. En el cas dels dos projectes centrats en la part audiovisual —5G MEDIA i 5G-Xcast—, l’enfocament és bàsicament tècnic amb una preocupació central: oferir una bona qualitat de l’experiència, basada en connexions sòlides, permanents i de baixa latència, element fonamental en tot el plantejament del desplegament del 5G. Aquestes dues iniciatives obliguen els mitjans a establir estratègies amb operadors i empreses tecnològiques. Obre la perspectiva dels mitjans audiovisuals cap a altres àrees d’aplicació que ara mateix estan desenvolupant principalment les empreses tecnològiques. Aquesta opció situa l’audiovisual en el sector més punter de la tecnologia, però requereix sobretot a les empreses mediàtiques més tradicionals un canvi de perspectiva que els faci mirar cap a un escenari de futur, però molt proper, sense oblidar l’essència de les seves activitats. Aquest repte té com a factor de risc que la dimensió de les empreses i la seva capacitat financera poden convertir-se en obstacles per a un ple desenvolupament de la tecnologia 5G.

Tercer, el cas europeu ens mostra la connexió que existeix entre governs, indústria i tecnologia. L’aposta pel 5G s’ha convertit en un àmbit de competició geopolítica entre la Xina i els EUA. En aquesta concurrència la UE ja partia de la tercera posició; caldrà veure i analitzar si l’impacte de la pandèmia de la Covid-19, allunya Europa de les primeres posicions o pel contrari, es reafirma l’aposta decidida per seguir liderant la digitalització i portar a terme el desplegament del 5G amb un impacte real sobre la ciutadania.

La versió completa d’aquest article ha sortit publicada en el dossier central de la revista ‘Eines’, de la Fundació Josep Irla, d’aquesta tardor (número 38).

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

En plena pandèmia, volem continuar fent un periodisme rigorós i que aposti per la profunditat. Et necessitem més que mai.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebreu els podcasts de '5 dies de fúria' i el pròxim Dossier CRÍTIC 'Crisi o vida'

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies