10/06/2014 | 09:30
“Sense informació no hi ha llibertat. Sense sentit crític no hi ha democràcia. És el gran moment de fer un nou periodisme”. Ho diuen Joan Manuel Tresserras, Najat el Hachmi i Antonio Baños al vídeo de la campanya #SentitCrític, que durant la darrera setmana hem fet circular per les xarxes socials. Tres frases que resumeixen la filosofia dels periodistes que impulsem CRÍTIC, el projecte que avui presentem en societat. Què és CRÍTIC? De moment, un anhel. CRÍTIC, de fet, no és. Serà, sempre i quan aconseguim connectar amb una comunitat que el cregui necessari i vulgui fer-lo possible. Periodisme cooperatiu des del minut zero.
La informació bàsica: CRÍTIC serà un mitjà digital especialitzat en investigació, periodisme reposat i anàlisi crítica. L’impulsem una cooperativa de periodistes formada per Roger Palà, Sergi Picazo i Joan Vila, amb el suport i participació d’una xarxa de periodistes i col·laboradors. Tots tres hem pres part els últims anys de l’experiència de l’Anuari Mèdia.cat dels silencis mediàtics, impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils. Ara fem un pas més, amb l’objectiu d’elaborar un producte que ens permeti dedicar-nos al periodisme que ens agrada 24/7 i 365 dies a l’any. Des de la base i amb professionalitat.
CRÍTIC no serà un altre diari digital. No tindria cap sentit: n’hi ha molts i alguns ho fan molt bé. No jugarem a la lliga de l’últim minut i la notícia urgent. Creiem que cal parar més atenció als corrents de fons de la informació que no a l’escuma de la notícia. Sense renunciar a l’actualitat, però aportant context, dades i veus i anàlisi crític. Editarem cada setmana un reportatge en profunditat sobre un tema d’actualitat política, econòmica i social. També publicarem continguts diaris d’opinió i anàlisi i una entrevista setmanal. Puntualment editarem revistes monogràfiques en paper sobre temes de gran interès social. Menjar poc, pair bé.
CRÍTIC es finançarà principalment mitjançant la subscripció. Creiem que el periodisme té sentit si hi ha algú a l’altra banda que se’n fa responsable en tots els sentits. I és millor que aquest algú no sigui ni un gran anunciant ni un gran empresari. Ha de ser la gent. D’entrada, ens marquem el repte d’assolir 25.000 euros en petites aportacions a Verkami. Els micromecenes seran els primers subscriptors de CRÍTIC. A més, per dotar de solvència l’arrencada del projecte, comptem amb el suport d’una cinquantena de socis col·laboradors que invertiran en total uns 50.000 euros, mitjançant aportacions que rondaran els mil euros per persona. Sempre i quan, això sí, el Verkami sigui un èxit.
Tot plegat ho anirem explicant en aquest blog, Sentit Crític, embrió del que acabarà sent el nou mitjà. Hi trobareu tota la informació sobre el projecte, tant la periodística com l’econòmica. Avui comencen 40 dies en què volem demostrar que és possible construir des de la base un periodisme diferent. Periodisme –clar!– d’investigació. Perquè si no és d’investigació pot ser moltes coses, però mai serà periodisme. Fem-ho possible.
https://www.youtube.com/watch?v=20TpsaOHdr4