08/11/2018 | 18:31
Des del meu últim article a CRÍTIC, he realitzat dues entrevistes que exposen punts de vista antagònics entre si. Les dues versen sobre el que ha succeït a Grècia els últims 4 anys. Una és l’entrevista al grup anarquista Rouvikonas, un col·lectiu que practica l’acció directa i s’oposa frontalment a les polítiques d’austeritat que ha aplicat el govern d’Alexis Tsipras. L’altra és al diputat de Syriza, Costes Douzinas, president del Nicos Poulantzas Institute, que exposa les dificultats d’accedir al govern amb una correlació de forces extremadament desfavorable i la diferència entre “arribar al govern” i “tenir el poder”.
Són dues visions aparentment irreconciliables però totes dues em semblen realment interessants. No diré que són complementàries, perquè no és veritat: cadascuna expressa una manera d’entendre el moment històric que vivim. Crec que no té gens d’interès buscar el mínim comú denominador que les reconciliï. Per contra, el que vull destacar és que totes dues em semblen interessants perquè expressen contradiccions, humilitat, autocrítica i immanència.
Humilitat
Durant l’última dècada hem experimentat l’adrenalina de la victòria; estàvem a punt de guanyar, segons deien. Municipalistes, indepes, partidaris del canvi… Per primera vegada des dels 70, el concepte “victòria” es va instal·lar en el discurs habitual. Crec que ha arribat el moment d’assumir que no hem guanyat i de tornar a ser humils. Tornant a les dues entrevistes, a la primera pregunta, els membres de Rouvikonas declaren: “Òbviament, si em preguntes quin és el nostre horitzó, és l’anarquia i el comunisme. Però, en fi, en aquesta fase en què ens trobem donem prioritat a la lluita de resistència. Estem molt lluny. Estem molt lluny i intentarem fer-ho amb totes les nostres forces dins el marc social en què vivim”.
Durant l’última dècada hem experimentat l’adrenalina de la victòria. És el moment d’assumir que no hem guanyat
Douzinas s’exposa en la seva entrevista reconeixent una gran derrota, una cosa molt poques vegades escoltada en un diputat en actiu: “vam fallar, ho intentarem de nou, fallarem millor. I, en algun moment, potser fins i tot guanyem”, reconeix, perquè “nosaltres, l’esquerra del segle XXI, ara que no hi ha teories socialistes que podem aplicar directament, hem de mirar cap a l’horitzó. Un horitzó d’igualtat i democràcia”.
La contradicció
Un altre paràgraf de Douzinas en el qual explica que van haver d’assumir més contradiccions: “la primera tasca que el primer govern d’esquerres de Grècia va haver de fer va ser convertir Grècia en un veritable Estat. Podries dir, fins i tot, en un veritable Estat burgès que pugui fer el que fa l’Estat alemany, britànic o francès. Això era necessari per a després, en una segona fase, poder utilitzar l’Estat per començar a introduir mesures democràtiques i socials. Has d’acceptar que has estat derrotat en determinats temes i continuar avançant per aspirar que el balanç final de la legislatura de 4 anys sigui positiu. Podria ser positiu. Podria. Jo crec que fins ara ha estat una miqueta positiu. Però també et dóna l’oportunitat de moure’t cap al següent pas”.
L’autocrítica
La immanència
L’última qüestió que vull destacar és que les dues postures pretenen respondre què fer ara i aquí. Són pensaments situats que anteposen l’anàlisi circumstancial davant de la visió purament ideològica. Douzinas ho explica així: “No tenim un pla perfecte. No tenim una recepta que podem aplicar. Anem aprenent mentre fem. Sempre cal contemplar la por que alguns esquerrans de diferents llocs han expressat respecte al fet que podem ser assimilats. Aquesta por existeix. Hi ha un buit enorme en el centre socialdemòcrata i hi ha certa gent que vol impulsar a SYRIZA en aquesta direcció. I pot passar. No puc assegurar amb certesa que això no passarà. Però no ha passat encara i, afortunadament, alguns de nosaltres lluitarem per evitar que passi una cosa així”. Per la seva banda, Rouvikonas afirma: “Un problema que tenen sempre els revolucionaris és que no entenen que la societat comprèn el cost de la revolució, de manera que la decisió de la revolta té un preu molt alt. El nostre treball, com anarquistes, és valorar que encara que no siguem nosaltres els que aconseguim aquest canvi social, farem tot el possible perquè siguin els nostres fills els que ho aconsegueixin. Ens fem grans i comencem a creure que no serem nosaltres els que ho aconseguim, però el bàsic és això: deixar condicions millors que les que hi havia quan vam començar a lluitar. Tota persona que es vulgui considerar lluitadora ha de deixar com a llegat millors condicions que les que va trobar”.
Perquè una tertúlia funcioni ha de reafirmar les idees preconcebudes en una lògica binària: a favor o en contra
Humilitat, contradicció, autocrítica i pensament situat. Quatre característiques molt poc habituals en els discursos polítics a Catalunya i a l’Estat espanyol. Són precisament les qualitats que un opinador ha d’evitar a tota costa per ser un bon tertulià. Un bon tertulià no escolta, sempre té raó, mai reconeix estar equivocat i, el més important, mai canvia d’opinió. Una tertúlia televisiva no és un espai de reflexió; és un espectacle basat en la successió de monòlegs estereotipats. Perquè una tertúlia funcioni com el que és, com a entreteniment, ha de reafirmar les teves idees preconcebudes en una lògica binària i simplista: a favor o en contra. Les entrevistes a Rouvikonas i Douzinas són un intent de fer exactament el contrari, perquè estic fart que el periodisme cada vegada consisteixi més en opinió i menys en informació.
Però, llavors, per què escric un article d’opinió en comptes d’un reportatge? Perquè menys de cinc contradiccions és dogmatisme.