Crític Cerca
Opinió
Roger Palà

Roger Palà

Periodista i editor de CRÍTIC

I això de CRÍTIC… qui ho paga?

05/01/2015 | 08:00

Això de Crític… qui ho paga? Aquesta pregunta ens l’han fet alguna vegada i nosaltres sempre responem el mateix: bàsicament, ho paga la gent. Ara que tot just encetem 2015, aprofitem per fer una mica de balanç de com han anat les coses els primers mesos d’activitat del projecte. Sempre hem dit que volíem ser el màxim de transparents amb la gestió econòmica. Per això en aquest apunt us detallarem quants diners hem ingressat des de la posada en marxa de CRÍTIC, en què ens els hem gastat i quines són previsions de cara el 2015. Són dades provisionals (a l’espera de balanços definitius) però serviran perquè us feu una idea bastant completa de tot plegat.

Quants diners hem ingressat des del naixement de CRÍTIC?

GRAFIC INGRESSOS copyDes de la seva posada en marxa el passat mes de juliol, CRÍTIC ha ingressat un total de 62.083 euros. Un 73% d’aquesta quantitat prové directament de petites aportacions de ciutadans i ciutadanes conscients de la necessitat d’un periodisme crític i rigorós. Arran del projecte de Verkami vam ingressar 37.016 euros (en total recaptat van ser 45.410 euros, però cal restar-hi una trentena d’impagats i un 21% d’IVA). A més, des del 17 de setembre fins a 31 de desembre hem fet 190 subscriptors nous, que suposen uns ingressos de 8.300 euros. En aquests moments CRÍTIC té 1.068 subscriptors, si comptem la gent que va invertir a Verkami pel valor d’una subscripció i els subscriptors nous.

La resta d’ingressos és reparteixen en quatre partides diferents: publicitat, vendes de la revista, un ajut de la Generalitat i altres ingressos (bàsicament, realització de continguts per encàrrec). Pel que fa a la publicitat, hem ingressat 6.095 euros, principalment per insercions a la revista PROCÉS. Aquesta xifra representa un 9,8% del total d’ingressos de la cooperativa. Creiem que el fet de que el finançament de CRÍTIC no depengui majoritàriament de publicitat de grans empreses o d’institucions públiques és una bona garantia que el nostre periodisme no es vegi contaminat pels interessos d’aquests actors. En engegar el projecte vam manifestar la nostra voluntat que la publicitat mai superés el 25% del total d’ingressos de CRÍTIC: tenim, doncs, cert marge per seguir ampliant anunciants.

Les vendes de revistes en presentacions o directament des de la web han suposat un petit ingrés de 750 euros, l’1,2% del total (en un futur caldrà afegir-hi les vendes a llibreries). També hem aconseguit una subvenció del departament d’Empresa i Ocupació per arrencada de projecte cooperatiu, valorada en un total de 3.336 euros, el que representa un 5,4% dels ingressos (cal dir que encara no l’hem cobrat i que de moment no hi ha data prevista perquè es faci efectiva). A més a més, hem generat una via d’ingressos a partir de la venda de continguts a tercers, xerrades, classes i conferències: en total hem ingressat 6.560 euros en aquest concepte, el 10,6% del total. Una part molt important d’aquest ingrés correspon a una feina encarregada per la campanya Ara és l’Hora en el marc de la consulta del 9N: la producció i realització d’una sèrie d’entrevistes a indecisos.

En què ens gastem els (vostres) diners?

DESPESES DE CRITIC Sheet1CRÍTIC es va constituir com a cooperativa a mitjans de juliol. El primer mes d’activitat, a la pràctica, va ser l’agost. Va ser quan vam cobrar les nostres primeres nòmines i vam començar a encarregar articles i reportatges. Des de llavors fins al 31 de desembre ens hem gastat un total de 46.830 euros. El pressupost inicial contemplava unes despeses de fins a 50.000 euros en aquest primer tram d’activitat, per tant, podem dir que no només hem complert les previsions sinó que hem contingut la despesa, cosa que ens anirà bé per afrontar amb més garanties el 2015.

La partida més important correspon a les nòmines dels tres socis de treball de Crític: en Sergi Picazo, en Roger Palà i en Joan Vila. En Sergi i en Roger estem a jornada completa i cobrem 1.150 euros. En Sergi està bolcat en la web i en Roger es reparteix entre diversos àmbits: redacció, gestió, comercial, coordinació de projectes (inclosa la revista PROCÉS), recerca de finançament… En Joan, que fa mitja jornada, cobra 750 euros i assumeix la part de gerència i també la gestió de la comunitat (atenció al subscriptor, producció d’esdeveniments i actes diversos) i també l’elaboració d’alguns continguts.

A partir del mes d’octubre vam incorporar una col·laboradora, l’Anna Gris, que fa unes hores de suport a la setmana en matèria de gestió i administració, percebent 500 euros mensuals. Aquestes dues partides sumen un total de 16.800 euros. Tots quatre estem donats d’alta com a treballadors autònoms.

Revista, col·laboradors, estructura…

Foto: Arnau Serra
Foto: Arnau Serra

La resta de la despesa s’ha repartit en els següents conceptes: 7.740 euros s’han destinat a tot el que fa referència a la revista PROCÉS. Això inclou tan l’encàrrec i elaboració dels continguts, el disseny, les il·lustracions, la correcció, la impressió i l’enviament als subscriptors… Fer revistes és car! 5.541 euros han estat en concepte de remuneració de col·laboradors redaccionals i gràfics de la web: articles, reportatges, fotografies, il·lustracions, correcció… Des del primer dia hem tingut com a premisa remunerar totes les col·laboracions periodístiques que encarreguessim, encara que fos de forma modesta. Durant aquests primers mesos hem destinat 3.168 euros a despeses estructurals: la taula de treball que tenim llogada al local d’Ecos al carrer Casp, despeses bancàries, comissions de la passarel·la de pagament que fem servir per cobrar les subscripcions… També inclou les despeses de la nostra gestoria cooperativa (Integral), una assegurança de responsabilitat civil amb Arç Cooperativa i les quotes que paguem a la Federació de Cooperatives de Catalunya.

Les despeses no s’acaben aquí. Per arrancar vam destinar 4.751 euros en concepte de despeses de constitució i immobilitzat (inclou la creació de la web com la compra de dos ordinadors portàtils i una impressora, així com les despeses de notaria i constitució) i 3.168 euros a la campanya de llançament (realització de vídeos, presentacions, campanya de comunicació…). A més, el Verkami de Crític també va generar les seves pròpies despeses: 3.037 euros que van anar destinats a pagar la comissió de Verkami (un 5% del total recaptat) i les comissions bancàries i de Paypal derivades de cada aportació. Per acabar, també hem destinat 2.625 euros a les despeses que han generat altres projectes i continguts (al marge de Crític) que hem produït durant tot aquest temps.

I el 2015, què?

CARTELL12El fet que aquest primer mig any d’activitat haguem ingressat més del que havíem previst i gastat menys del pressupostat ens dóna un petit marge de maniobra extra de cara 2015. Per l’any vinent treballem amb un pressupost que s’eleva fins a 85.000 euros. Un moment clau serà la renovació dels micromecenes que van donar suport al projecte de CRÍTIC a Verkami. Si tots ells renovessin la seva subscripció (un procés que hauran de fer ells mateixos per voluntat pròpia) i a més a més el ritme de subscripcions continués com ara, probablement aconseguiríem equilibrar força els números. Tot i això, som conscients que això serà difícil que passi. Per a l’any vinent, doncs, hem fet unes previsions d’ingressos més modestes que contemplen només la renovació d’un 60% dels verkamistes. Això implicaria unes pèrdues que oscil·larien entre els 15.000 i els 20.000 euros, depenent de si es manté (o s’incrementa) el volum de nous subscriptors, de publicitat i de projectes.

Com farem front a aquestes pèrdues? Bàsicament, gràcies a les aportacions de capital que han realitzat els socis col·laboradors de CRÍTIC. Ara com ara comptem amb 56 socis col·laboradors que han compromès un capital per valor de 63.500 euros, del qual s’ha desemborsat, de moment, 56.100 euros. A aquesta xifra cal afegir-hi les aportacions dels socis de treball (1.000 euros per cap). Això és la nostra caixa de resistència. Aquests diners ens serviran de coixí per afrontar les (possibles) pèrdues de l’any vinent sense haver de recórrer al crèdit. També aquí som transparents: tots els socis col·laboradors de CRÍTIC (53 persones a títol individual i tres empreses) són públics. La majoria han fet inversions de 1.000 euros (el mínim de capital per formar part de la cooperativa), i la inversió màxima ha estat de 6.000 euros. Seguim oberts a la recerca de nous socis que aportin solidesa financera a la cooperativa.

No ens podem adormir a la palla

De tot això, quin titular en podem extreure? La nostra conclusió és que Crític està fent forat, però que encara queda camí per recórrer per consolidar el projecte i que no ens podem adormir a la palla. 2015 serà un any clau: haurem de treballar molt bé perquè el màxim de gent que ens va fer confiança a Verkami renovi la seva aposta, per aconseguir arribar a nova gent que ens faci confiança més enllà del cercle dels més convençuts, i per assolir també vies d’ingressos complementàries que reforcin el projecte (i aquí la publicitat, seleccionada amb criteris ètics i de proximitat, segueix sent clau). Consolidar una comunitat de subscriptors forta, activa i proactiva és el gran repte de l’any que comença. El més important, però, serà que siguem capaços d’elaborar continguts de qualitat que transcendeixin i ens projectin. Vaja, allò de sempre: periodisme, periodisme, periodisme. Gràcies pel suport. Si teniu qualsevol dubte, idea o proposta, aquí ens trobareu. Salut i llarga vida a CRÍTIC!

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

El periodisme no pot dependre dels grans poders econòmics o polítics, ni de grans anunciants o subvencions.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebràs el llibre 'La revolta de Santa Jordina'

Torna a dalt
Aquest web utilitza cookies. Si continues navegant entenem que ho acceptes.
Accepto Més informació