25/06/2026 | 19:30
El Plenari de l’Ajuntament de Barcelona vota demà un complement salarial de fins a un 5% per als seus càrrecs i alts càrrecs amb comandament. Aquesta pujada de sou es faria a través d’un “complement de productivitat”. Fonts del consistori barceloní asseguren, però, que l’acord és fruit d’una negociació amb els sindicats i que no és una pujada de sou automàtica. El complement, condicionat a una sèrie de criteris de productivitat, s’aplicaria a uns 800 càrrecs (caps d’àrea, direccions d’escoles bressol i direccions d’oficines municipals, entre molts altres casos). Es tracta de personal amb sous públics que van dels 63.000 fins als 140.000 euros anuals bruts, tot i que molts d’ells, gerents o directors d’àrea, ja tenen salaris superiors als 100.000 euros.
El futur reglament per a alts càrrecs, que inclou aquest augment en el complement salarial, tindrà el vistiplau del PSC i d’ERC i el rebuig de Barcelona en Comú. Aquest punt es va portar prèviament a comissió. Allà va ser aprovat en primera instància pels socialistes i pels republicans, mentre que els Comuns han proposat una esmena perquè els alts càrrecs que cobren més de 100.000 euros no puguin acollir-se al complement salarial. Junts, el PP i Vox es van reservar el seu vot, que es coneixerà definitivament demà.
Fonts de l’Ajuntament de Barcelona sostenen que aquest reglament és un dels quatre que es porten al Plenari i que tenen a veure amb el desplegament del Conveni col·lectiu 2025-2028. El Conveni, expliquen, “va ser aprovat per 12/15 representants sindicals que el van negociar durant més d’un any”. Sobre el reglament de la productivitat, expliquen que “lluny d’aprovar-se cap complement salarial lineal pel fet de ser comandament, el que es porta a votació és la introducció d’un model que fixa que fins a un 5% de la retribució estarà a partir d’ara associat al compliment de determinats objectius, mesurables i quantificables amb antelació”. Segons l’Ajuntament, “no s’apuja el sou de manera automàtica a ningú, sinó que es fixa un extra només en aquells casos en què s’hagin complert determinats requisits”. Aquests objectius, diuen, “estan dissenyats per a prop de 800 persones de diferents categories professionals que hi ha a l’Ajuntament, les quals uneix el fet que tenen funcions de comandament i, per tant, treballadors i treballadores municipals a càrrec”.
Des del grup municipal d’ERC, també favorable a aquest complement de productivitat per a personal amb comandament, també fan èmfasi que aquest és un dels quatre reglaments que es votaran. El regidor Jordi Coronas sosté que tots quatre “tenen a veure amb el nou acord de condicions laborals de l’Ajuntament de Barcelona”. I hi afegeix que “ERC votem a favor perquè respectem els espais de negociació sindicals“. Per Coronas, “qui negocia tot això és el comitè d’empresa elegit democràticament pels treballadors i treballadores”. Així mateix, sosté que també els preocupa “el correcte funcionament dels serveis públics”. I conclou que “per això vam forçar un Ple extraordinari per demanar que el govern municipal es reuneixi amb aquells àmbits on no han quedat satisfets i que tenen altres demandes”.
Barcelona en Comú va ser l’únic grup que va votar en comissió en contra d’aquest reglament. Demà en el Plenari mantindrà el seu vot. Els Comuns consideren que “aquest complement salarial no ha de beneficiar càrrecs i personal que ja disposen d’una remuneració prou elevada i que ja se’ls pressuposa que hi ha la dotació de comandament inclosa (càrrecs generals i alta direcció)”. Sostenen que aquesta pujada, si es fa, almenys s’hauria de limitar. Per això, presenten una esmena per limitar la pujada d’un 5% del complement “quan es percebi una remuneració bruta anual superior als 100.000 euros”. Des dels Comuns consideren inacceptable aquest complement a sous superiors a 100.000 euros “en un moment en què les bibliotecàries municipals estan en vaga precisament demanant un increment salarial”.
Quins són els sous d’alts càrrecs més alts a l’Ajuntament de Barcelona?
D’entre el personal amb comandament, es podrien beneficiar d’aquest augment alts càrrecs amb sous per sobre dels 100.000 euros anuals. Un dels casos seria el de la directora general de l’empresa pública Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), Marta Labata, amb un sou que arriba als 140.000 euros bruts anuals. També podria gaudir de la pujada per “productivitat” la gerenta municipal i vicepresidenta segona del Barcelona Institute of Technology for the Habitat, Laia Claverol, que ja té un sou de 124.084 euros. I, a més, tots els gerents de les diferents àrees de l’Ajuntament, amb un sou actual de 121.525 euros anuals, també podrien beneficiar-se de l’augment salarial de fins al 5%. Tots ells cobren ara mateix més que el mateix alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que percep 104.000 euros bruts anuals.
En el projecte de reglament, l’Ajuntament de Barcelona exposa que “la funció de lideratge de persones comporta responsabilitats específiques que van més enllà del contingut tècnic dels llocs de treball”. Quines són? “La gestió d’equips, la dinamització del talent, la presa de decisions estratègiques i la transmissió dels valors institucionals”. Fonts de l’Ajuntament expliquen que les persones receptores d’aquest complement seran avaluades en un barem de 0 a 10. Per rebre una part del complement, hauran d’aconseguir com a mínim un 7, i per tenir-lo totalment, com a mínim un 9. “Aquesta és una mesura més del conjunt de les polítiques públiques aplicades a l’Ajuntament de Barcelona per a la promoció del lideratge i la recerca de persones amb voluntat de promocionar-se internament”, conclouen.