Cerca
Espai Crític

Barcelona dóna suport al sector ecològic amb el Biomarket

El nou mercat majorista de productes ecològics a Mercabarna dota la capital catalana d’un centre logístic per facilitar el desenvolupament del sector 'bio' i de proximitat

25/01/2021 | 06:00

L'edifici al Biomarket a Mercabarna / AJUNTAMENT DE BCN

Mercabarna acull, des del passat 24 de novembre, el primer mercat majorista de productes frescos ecològics d’Espanya, el Biomarket, que també és el primer d’Europa pel que fa a concentració d’empreses hortofructícoles encara que cronològicament aparegué abans el Rungís Marché International, a París.

El nou mercat, que s’ubica a una nova nau de 8.900 metres quadrats al davant del Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna, té per objectiu cobrir la demanda de productes ecològics, que no ha parat de créixer els darrers anys, però encara està a nivells baixos en comparació amb altres països europeus, segons l’estudi de l’Observatori de Tendències de Mercabarna del 2015. El Biomarket reuneix l’oferta i la demanda en un únic mercat i fa més accessible la comercialització del producte ecològic. A més incorpora espais i serveis per enfortir els circuits curts per a la pagesia local.

El projecte forma part de l’estratègia desplegada en el marc de la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible Barcelona 2021, any durant el qual la ciutat vol situar l’alimentació sostenible al centre de l’agenda política, com a element fonamental per estimular i fer accessible l’alimentació saludable, per l’oportunitat que representa per a les economies verdes i de proximitat, per la rellevància dels sistemes alimentaris sostenibles per combatre l’emergència climàtica i generar resiliència del sistema davant els riscos globals.

El Biomarket s’ubica a una nova nau de 8.900 metres quadrats al davant del Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna

L’alimentació ecològica es considera, en aquesta estratègia, una de les formes en què es materialitza l’alimentació sostenible, pel seu no ús de pesticides ni fertilitzants de síntesi química, el manteniment de la biodiversitat cultivada i no cultivada, la prohibició de conreus ni ingredients transgènics, la cura per tancar els cicles de nutrients als sòls i mantenir-ne la fertilitat, la millora en l’adaptació i la mitigació de la crisi climàtica i combat la crisi d’extinció global.

Segons Àlvaro Porro, Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària, la implicació de Mercabarna amb el Biomarket “permet generar una infraestructura pública de gran abast per facilitar la comercialització de productes frescos ecològics“. Es considera una peça clau per a assolir els objectius de la ciutat en la seva estratègia “Barcelona Menja Sostenible” de promoure una distribució i comercialització alimentària sana, justa i sostenible a Barcelona. El Biomarket, assegura Porro, és un dels llegats que la Capital Alimentació Sostenible deixarà a la ciutat. “Juntament amb altres projectes que aniran veient la llum durant 2021, forma part d’una estratègia innovadora per impulsar canvis a certa escala en el sistema alimentari a través de tots els seus actors clau a la ciutat”, explica.

Des de Mercabarna, la seva directora de negoci, Íngrid Buera, situa el Biomarket en la línia del compromís social que ja fa anys que segueix l’empresa -privada, de capital públic-. La proposta per part de l’Ajuntament de Barcelona de formar part de l’estratègia de la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible Barcelona 2021 representa, assegura Buera, un impuls en la trajectòria de Mercabarna vers la sostenibilitat i l’alimentació saludable on desenvolupa des de fa anys projectes en l’àmbit de malbaratament, educació per alimentació saludable, gestió circular dels residus, l’estalvi energètic. En aquest sentit, l’edifici del Biomarket, del qual tot just al desembre ha fet dos anys que es va posar la primera pedra, s’ha construït de forma sostenible, seguint amb la política de remodelació i nova construcció de Mercabarna.

L'interior del Biomarket / AJUNTAMENT DE BCN

Qui es troba al Biomarket?

Al nou mercat s’hi venen sobretot fruites i hortalisses, però també multi producte ecològic, per part d’empreses majoristes, productors individuals amb venda directa a detallistes i cooperatives agràries. 10 empreses majoristes estan ara instal·lades al Biomarket, 8 empreses de fruites i hortalisses i 2 de multiproducte. Aquelles que ja comercialitzaven producte ‘bio’ i estaven certificades pel CCPAE han tingut més puntuació als dos concursos públics de Mercabarna i en la segona adjudicació, afirma Buera, va valorar-se també la presència de producte de proximitat en l’oferta dels majoristes. El concurs públic per entrar al Biomarket també estava obert a cooperatives, amb condicions específiques que en facilitessin la participació. La cooperativa agrària Hortec ha obtingut un espai i, l’altra adjudicació, ha quedat deserta.

10 empreses majoristes estan ara instal·lades al Biomarket, 8 empreses de fruites i hortalisses i 2 de multiproducte

Igual que al mercat convencional de Mercabarna, també hi ha un espai per a la venda directa per a 10 productors, que poden llogar la parada amb la periodicitat que els convingui. Ferran Berenguer, responsable nacional del sector de l’agricultura i ramaderia ecològica d’Unió de Pagesos, celebra que des de l’Ajuntament de Barcelona se’ls hagi escoltat i que en aquest espai s’hagin contemplat les necessitats dels productors ecològics, tal com demanaven des del sindicat, com ara que la mida de les marquesines s’hagi adequat a la diversitat de producte característica de l’agricultura ecològica, o que es tingui la possibilitat de compartir parada, la qual cosa enforteix la col·laboració entre els agricultors, bàsica per al sector de proximitat.

El Biomarket també acollirà el pròxim any un projecte innovador que Unió de Pagesos està treballant amb l’Ajuntament i Mercabarna per facilitar a productors ecològics locals la comercialització al circuit curt, l’anomenat Centre d’intercanvi de productes agroalimentaris de proximitat (CIAP). Es tracta d’una alternativa als canals tradicionals -gran distribució i venda directa- que des d’Unió de Pagesos veuen molt necessària davant la transformació de les explotacions familiars ecològiques, que requereixen segons Berenguer “una resposta tècnica i organitzativa”. És, afirma, l’oportunitat de crear una estructura que asseguri la capacitat de decisió de la pagesia local i li faciliti fer arribar el producte d’una manera viable econòmicament als detallistes.

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' (2024) i un pack de productes de marxandatge

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies