Cerca
Espai Crític

El CCCB prepara un 2024 en defensa del planeta i de l’art

L’equipament barceloní presentarà l’any vinent exposicions sobre el model urbà nord-americà, la preservació de l’Amazònia i la cineasta francesa Agnès Varda

28/12/2023 | 06:00

Fotograma d'una pel·lícula d'Agnès Varda / CCCB

Inspiració, creació i voluntat de compartir. Aquests són, segons la directora del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), Judit Carrera, els pilars que guiaran la programació del 2024 i del trentè aniversari de l’equipament barceloní. Les propostes expositives que acollirà la institució giraran al voltant del compromís amb la crisi climàtica, amb els reptes i les contradiccions de la ciutat de Barcelona i amb la vocació de creació i pensament local i internacional. En un moment d’increment de les desigualtats socials, el CCCB aposta l’any vinent per no deixar fora ningú i garantir el dret a l’art i a la cultura a tots els públics i en diferents formats.

Després d’un any que la directora del centre considera a “molt bo” i de confirmar que s’han deixat enrere els efectes de la pandèmia, l’equipament situat al barri del Raval encara la celebració de tres dècades de feina amb un augment del pressupost i amb les xifres més altes de presencialitat a les exposicions des de l’esclat de la pandèmia. En tot l’any, han passat un 40% més de persones que l’any 2021 i també ha augmentat la fidelitat als continguts digitals i a les xarxes socials del centre. Amb aquestes dades sobre la taula, Carrera explica que la intenció del CCCB és continuar sent “un centre viu i vibrant, obert i arrelat a la ciutat de Barcelona, però alhora projectat al món” i que les bones xifres els permeten “recuperar l’ambició del projecte prèvia a la crisi del 2008”. 

Per reactivar l’ambició, els eixos temàtics que guiaran les activitats i mostres són la ciutat, el planeta i la creació o el pensament. Des de la direcció del Centre, Carrera apunta que, tot i trobar-nos en un “punt de no retorn” pel que fa a la crisi climàtica, des del CCCB creuen en l’aportació de la cultura per activar nous imaginaris i noves maneres d’habitar el planeta. Per això, el Centre defensa que la responsabilitat com a equipament cultural és “sortir de les diagnosis pessimistes sense negar la realitat, però assumint el compromís que ens toca a l’hora de contribuir a una voluntat de convivència i de futurs possibles”, assenyala la directora.

Fotografia de l'exposició "Subúrbia" del CCCB / CCCB

Cultura contra la crisi climàtica: a les ciutats i a l’Amazònia

En la línia de posar al centre noves maneres d’habitar, el 18 de març s’inaugurarà una nova exposició amb protagonisme de les ciutats. Aquesta mostra, que prendrà el relleu de la proposta sobre intel·ligència artificial que es pot veure actualment i fins al 17 de març de 2024, porta el nom de “Subúrbia. La construcció del somni americà” i ha estat comissariada per Philipp Engel amb l’assessorament de Francesc Muñoz. La mostra, que recupera un dels temes fundacionals del CCCB com és la qüestió urbana, “pensa la ciutat en un moment en què ho necessita més que mai perquè s’ha convertit en un lloc hostil, i és important rearmar-la”, afirma Carrera. 

En aquesta proposta es parteix de la història cultural del suburbi americà, on viu el 60% de la població nord-americana, i s’exploren les implicacions polítiques de la seva consolidació. En paraules de Jordi Costa, cap d’Exposicions del CCCB, “Subúrbia. La construcció del somni americà” posarà en relleu “les friccions de classe, raça i gènere que s’han desencadenat més enllà de la imatge d’homogeneïtat i quinta essència de l’American way of life”, així com les paradoxes ecològiques i socials que ens han passat per alt. “Quan es construeix una utopia, al seu revers s’està construint una distopia”, hi afegeix Costa.

Per complementar aquesta exposició i reflexionar sobre el model de ciutat europea, que és “radicalment oposat al del model nord-americà”, apunten des del CCCB, la institució promourà el 12è Premi Europeu de l’Espai Públic Urbà juntament amb altres museus d’arquitectura i d’urbanisme del continent. A més, també s’organitzarà un gran debat durant la tardor del 2024 per abordar el turisme a la ciutat, un fenomen que Carrera considera que té “moltíssimes arestes i que ha transformat Barcelona al llarg dels últims 30 anys”. 

Alineat en la lluita contra la crisi climàtica, l’equipament s’enfoca a la capital catalana, però també allà on els efectes del canvi climàtic estan sent més ferotges. L’Amazònia, la selva tropical més gran del món i un territori de 30 milions de persones, entre les quals, 350 pobles indígenes, serà la protagonista de l’exposició “Amazònia. El futur ancestral”, comissariada per Claudi Carreras. Aquesta mostra, que es podrà visitar del 12 de novembre de 2024 fins al principi del 2025, és una aposta pel compromís del Centre amb la crisi climàtica i la voluntat d’inventar altres maneres d’habitar el planeta. “No volem fer un rèquiem o una mirada apocalíptica sobre l’Amazònia; és una invitació a aprendre de les tradicions indígenes que mai separen la cultura i la natura”, comenta el director de programes. L’exposició comptarà amb una abundant presència d’obres artístiques indígenes i vol mostrar la voluntat de diàleg entre la saviesa indígena i el coneixement científic per tal de trobar solucions per a l’Amazònia i per al planeta. 

Agnès Varda i la necessitat de creació

A part d’abordar qüestions com la crisi ecològica, el CCCB reserva un lloc destacat de la seva programació a l’art i a la creació. L’any 2024 ho farà dedicant una mostra a la cineasta Agnès Varda, l’única dona de la Nouvelle Vague, que tindrà lloc del 17 de juliol al 8 de desembre i que ha estat coproduïda per la Cinémathèque de París cinc anys després de la mort de l’artista. Varda va contribuir, desenvolupa Carrera, a desdibuixar les fronteres entre el documental i la ficció i va endinsar-se en diversos registres com la fotografia, el cinema o l’art, així com en diverses temàtiques, com l’ecologia, el feminisme o els marges. L’exposició ha estat comissariada per Florence Tissot amb col·laboració de Rosalie Varda i compta amb l’assessorament d’Imma Merino en la seva adaptació al CCCB. Carrera apunta que els pilars de la carrera de Varda, que eren la inspiració, la creació i la voluntat de compartir, són el lema que seguiran des de l’equipament per a totes les propostes del 2024.

Més enllà de les tres grans exposicions que tindran lloc al llarg de l’any, el CCCB continuarà apostant per generar conversa a través de grans debats oberts al públic per tal de “crear una conversa permanent, oberta i amb vocació internacional, però arrelada al territori”, afirma la cap de Documentació i Debats del CCCB, Elisabet Goula. Segons explica la responsable d’aquesta àrea, els debats que tindran lloc l’any vinent giraran al voltant de tres eixos: el pensament científic, el pensament urbà i el pensament polític i social. Alguns dels noms que aterraran a Barcelona són experts com l’acadèmic en intel·ligència artificial Yuk Hui, el premi Nobel Didier Queloz, el químic Avel·lí Corma, l’escriptora Adania Shibli, l’expert en migracions Javier Zamora o Michael Walzer, entre molts altres.

En el camp de l’educació, la cap de Mediació del CCCB, Susana Arias, apunta que la intenció de l’equipament és no deixar ningú fora i continuar amb el compromís ferm amb les aules, el professorat i l’aprenentatge dels joves i dels infants de la ciutat de Barcelona. “El vincle entre la cultura i l’educació és fonamental perquè l’educació no és responsabilitat només de l’escola; és un mecanisme de reducció de desigualtats imprescindible per imaginar alternatives”, exposa. Per això, l’any 2024 es donarà continuïtat als projectes educatius que es fan al barri del Raval, que són molt importants per a la direcció del Centre, com el projecte “Escola en residència”, que acumula quatre edicions, o “Apadrina el teu equipament”. El vincle amb les joves es mantindrà també a partir dels programes de residència i la programació de festivals com el Memefest, Bivac o Boca, que se sumen als festivals de cinema ja habituals que alberga cada any el CCCB, com el Film Fest, D’A, DocsBarcelona, l’Alternativa o el Serielizados Fest, entre d’altres. La voluntat del CCCB amb les noves propostes, així com amb el manteniment de les ja consolidades, és “ser un model i no una còpia”, sentencia Carrera.

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' (2024) i un pack de productes de marxandatge

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies