Crític Cerca
Espai Crític

La capital de Moçambic planifica el seu transport metropolità amb el suport de l’AMB

06/09/2018 | 19:00

Una parada d’autobús en un barri de Maputo / Foto: Maria Peix Batet – AMB

Representants polítics i tècnics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) van ser la setmana passada a la capital de Moçambic, Maputo, en una visita institucional i de treball per al seguiment sobre el terreny de diversos projectes en els quals l’AMB col·labora des de fa mesos. L’objectiu del viatge era enfortir les relacions que s’han establert amb les institucions públiques d’aquella capital africana. El Gran Maputo, com se l’anomena, és una àrea metropolitana de dimensions semblants a les de Barcelona (uns 2,5 milions d’habitants, distribuïts en quatre municipis), i per això s’ha convertit en una prioritat per a l’Àrea de Cooperació de l’AMB, donat que té al davant importants reptes, com ara la governança metropolitana com a estratègia per donar resposta a certes vulneracions de drets i la consecució d’una mobilitat sostenible, equitativa i segura.

Alfred Bosch, un dels representants polítics que va viatjar a Maputo amb l’AMB, durant la visita a l’abocador d’Hulene / Foto: Maria Peix Batet – AMB

L’Àrea Metropolitana de Maputo està formada pels municipis de Maputo, Matola i Boane i pel districte de la Marracuene. El Gran Maputo té una població estimada de 2.596.748 habitants, dels quals aproximadament la meitat (1.273.076) viuen al municipi principal. En el viatge que van fer fa uns dies, els representants de l’AMB també van visitar l’abocador d’Hulene, on el 19 de febrer de 2018 van morir una vintena de persones per l’allau d’escombraries pesants que van caure sobre una zona habitada com a conseqüència de les pluges torrencials.

La mobilitat metropolitana, un dret per a la ciutadania

La sobreutilització de vehicles privats (el 80% dels cotxes de tot el país es concentren al Gran Maputo), la manca o la insuficiència de transport públic en determinats barris, la inseguretat a les parades i dins del transport col·lectiu, el sorgiment de transport col·lectiu il·legal… són alguns dels problemes que afronta aquesta gran ciutat de l’Àfrica austral. Ara fa menys d’un any, es va aprovar la constitució de l’Agència Metropolitana de Transport de Maputo i en aquests moments s’està treballant per fer-la operativa.

Terminal de MyLove, sistema il·legal de transport col·lectiu / Foto: Maria Peix Batet – AMB

L’AMB participa en dos grans projectes de mobilitat, d’una banda, en l’elaboració de les bases de la xarxa de transport públic inclusiva, sostenible i de qualitat, i de l’altra, en l’operativa de l’Agència de Transports, especialment en la creació d’una prova pilot en un dels corredors més concorreguts. Per fer-ho possible, treballa amb el Conselho de Maputo (equivalent als nostres ajuntaments) i amb l’ONG ‘Arquitectura sense fronteres’. La recentment creada Agència Metropolitana de Transport s’ha incorporat al segon conveni de col·laboració.

L’equip tècnic de l’AMB s’ha implicat directament en els projectes. Diversos dels seus tècnics ja van participar en la Setmana de la Mobilitat Sostenible de Maputo, que es va fer del 9 al 16 de juny d’enguany, impartint tallers de governança metropolitana, bases de dades GIS i sistemes de gestió del transport, així com participant en un taller de gènere per dissenyar una campanya de prevenció de violència de gènere en el transport públic.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

El periodisme no pot dependre dels grans poders econòmics o polítics, ni de grans anunciants o subvencions.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebreu el llibre 'Manual de desobediència civil'

Torna a dalt
Aquest web utilitza cookies. Si continues navegant entenem que ho acceptes.
Accepto Més informació