Crític Cerca
Espai Crític

Un ric patrimoni cultural, a l’abast de tothom

El Museu Virtual de la Universitat de Barcelona (MVUB) emprèn una nova etapa, amb la pàgina web renovada i l'objectiu de sempre: obrir a tota la ciutadania el llegat cultural d'una institució històrica

01/12/2021 | 06:00

Una de les imatges que il·lustren la pàgina d'inici de la web del Museu Virtual de la Universitat de Barcelona / MVUB

El ric i extens patrimoni cultural de la Universitat de Barcelona té una finestra oberta al món en format digital: el Museu Virtual (MVUB), creat el 2010 i enguany renovat amb un potent motor de dades i una interfície que permet moltes més possibilitats de consulta a l’usuari. L’objectiu d’aquesta reforma a fons és aconseguir que, a part de servir de plataforma de difusió de les col·leccions patrimonials de la UB —motiu bàsic de la seva creació—, esdevingui una pàgina web de difusió de patrimoni cultural en un sentit més ampli.

Agustí Alcoberro, actual vicerector de Patrimoni i Activitats Culturals de la UB, professor del Departament d’Història i Arqueologia i exdirector del Museu d’Història de Catalunya (2008-2014), explica que “el Museu virtual ha de ser una eina viva, ha de generar notícia de manera permanent i ha de crear comunitat”. En aquest sentit, avança que, en el futur, es generaran exposicions digitals, que complementaran les col·leccions permanents. Pel que fa a aquestes, Alcoberro considera que la nova interfície permet “presentar les peces més emblemàtiques d’un gran nombre de col·leccions de la Universitat de Barcelona, amb un llenguatge informàtic plenament actualitzat, que incita a la interacció i que pretén desvetllar la curiositat de l’usuari”.

Com es va crear el MVUB i com ha anat creixent?

El Museu Virtual de la UB és un projecte que s’ha anat gestant des dels òrgans de govern de la universitat en els últims 15 anys. “És un èxit compartit”, reconeix Agustí Alcoberro, “en el qual hem cregut i hem participat els vicerectors responsables del patrimoni cultural de diverses etapes, i per al qual hem comptat amb un equip tècnic preparat i compromès”. En l’etapa anterior a l’actual, el vicerector d’Arts, Cultura i Patrimoni i professor del Departament d’Arts i Conservació-Restauració, Salvador García Fortes, va dedicar el seu mandat (2016-2020) a la consolidació i gestió del MVUB. “És una peça imprescindible per acomplir la missió i les obligacions que té la UB envers el seu patrimoni cultural, de protecció, conservació, acreixement, investigació, difusió i foment”, explica García Fortes.

Quan es va inaugurar el 2010, el MVUB va ser el primer museu virtual d’una universitat de l’Estat espanyol

I, abans que ell, cal esmentar qui va ser-ne la impulsora inicial, la catedràtica emèrita d’Història de l’Art, Lourdes Cirlot, vicerectora de Relacions Institucionals i Cultura de la UB entre el 2008 i el 2016. Cirlot recorda que la motivació que la va dur a impulsar el Museu va ser que cap universitat de l’Estat no en tenia en aquells moments. “Coneixia l’existència de col·leccions repartides per moltes facultats, obra de professors que havien dedicat hores a crear-les de manera desinteressada i altruista. Em vaig adonar que el patrimoni de la UB era immens, i que no estava adequadament catalogat, ni tan sols fotografiat, amb el perill que això representava. La nostra feina havia de ser preservar-lo i museografiar-lo”, assegura Lourdes Cirlot. Quan, amb el seu impuls, el 2010 es va inaugurar el MVUB, organitzat en 9 col·leccions i amb unes 300 peces catalogades, va ser el primer museu virtual d’una universitat creat a l’Estat espanyol.

Armadillo: 'Dasypus septemcinctus' (armadillo de set bandes). Col·lecció del Centre de Recursos de Biodiversitat Animal (CRBA) / MVUB

L´any 2019 es desenvolupa una nova aplicació per a la catalogació de les col·leccions a partir del programari Omeka S, programari lliure que utilitza també l’esquema de metadades estàndard Dublin Core, que permet difondre les col·leccions a través dels grans agregadors de continguts internacionals. El nou MVUB incorpora, així, un nou programari que millora l’anterior. A les 17 col·leccions que tenia fins ara, se n’hi han afegit 4 de noves, en una nova interfície més moderna que en millora la usabilitat. També s’hi incorporen noves funcionalitats: exposicions virtuals per temàtiques i l’accés a la visita virtual de l’Edifici Històric en català, en castellà i en anglès. La nova web millora la capacitat comunicativa respecte al coneixement i la divulgació del patrimoni cultural, amb la incorporació de noves seccions i recursos digitals.

L’any 2022 es continuarà desplegant tot el contingut de la web, amb seccions que permetran explicar el patrimoni de moltes maneres, posant així de manifest les seves possibilitats narratives, gairebé infinites, que amplifiquen i desenvolupen el discurs interpretatiu del patrimoni en múltiples formats i noves lectures.

El fons patrimonial de la UB és format per peces d’una rellevància extraordinària

Què hi podem trobar al MVUB?

Una de les singularitats del Museu Virtual de la UB és l’heterogeneïtat de les col·leccions, que són un reflex de la diversitat d’àrees acadèmiques de la Universitat, així com de la diversitat de gènesis, processos de treball i ubicacions que les caracteritzen.

El fons patrimonial de la UB és format per peces d’una rellevància extraordinària, entre les quals destaquen: pintures dels segles XVI al XXI; elements arquitectònics que inclouen diversos edificis o elements d’Antoni Gaudí, Elias Rogent i d’altres; instruments científics d’un valor considerable conservats per la majoria de les facultats de ciències de la nostra universitat, que són peces fonamentals per comprendre els coneixements actuals en la investigació científica; el Museu de la Farmàcia Catalana, amb estris i medicines antigues molt interessants; col·leccions importants de plantes i de roques i minerals, i objectes de col·leccions privades, com els de l’etnòleg Sabater Pi, el músic Oriol Martorell, el cineasta Miquel Porter o el fons del Pavelló de la República, amb una gran quantitat de material i documents d’un període crític en la història espanyola contemporània (del 1930 al 1977, etapa que engloba la Segona República, la Guerra Civil, la dictadura i la Transició a la democràcia). També hi ha una col·lecció zoològica notable, que inclou una de les col·leccions d’aus més antigues d’Europa, i exemples importants de llibres manuscrits, d’incunables, de gravats antics i de documents cartogràfics del Fons de Reserva de la Biblioteca.

Tres exemples que es poden trobar al MVUB. D'esquerra a dreta: 'Tmesisternus rafaelae', coleòpter endèmic d'Indonèsia, col·lecció del Centre de Recursos de Biodiversitat Animal (CRBA); 'Schinus molle L.' (pebrer bord), col·lecció del Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CeDocBiV), i 'Liber horarum', llibre d’hores (1501-1525), col·lecció de manuscrits del CRAI Biblioteca de Reserva / MVUB

Aquestes són les seccions disponibles a hores d’ara en el MVUB, amb els seus enllaços corresponents:

  • Arquitectura. Recull alguns dels edificis més emblemàtics que formen el patrimoni immoble de la Universitat de Barcelona.
  • Art. Dedicada al patrimoni artístic de la Universitat de Barcelona. Un bon exemple de la riquesa d’aquest patrimoni és la pinacoteca, constituïda per tres centenars de quadres, 56 dels quals són propietat del Museu d’El Prado.
  • Belles Arts. Reuneix obres artístiques d’alumnat i de professorat que han estat vinculats a la Facultat de Belles Arts i a l’antiga Escola Superior de Sant Jordi, de manera que representa les tendències i els conceptes artístics des del primer terç del segle XX fins ara.
  • Cartells sobre salut i solidaritat del període de la Guerra Civil. El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República és un dels arxius biblioteca més importants del món sobre la Segona República, la Guerra Civil, l’exili, el franquisme i la Transició espanyola. La col·lecció és formada per 124 cartells, corresponents al període de la Guerra Civil (1936-1939), que il·lustren la temàtica de la salut i la solidaritat durant el conflicte bèl·lic.
  • Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CeDocBiV). Inclou l’Herbari, que allotja aproximadament 400.000 espècimens provinents majoritàriament dels Països Catalans, però també de la resta de la península Ibèrica, del nord d’Àfrica i d’algunes àrees tropicals sud-americanes.
  • Col·lecció d’Art i Punt d’Investigació La Relació de Duoda. Aquesta col·lecció va néixer l’any 2000 fruit d’una trobada amb l’artista Elena del Rivero, qui la va pensar per a Duoda, Centre de Recerca de Dones de la UB, i segueix inspirant aquest projecte, que, des dels seus orígens, impulsen investigadores, professores i artistes contemporànies.
  • Col·lecció de Mineralogia. Es troba al Departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals de la Facultat de Ciències de la Terra. És formada per més de 20.000 mostres de mà, unes 7.000 làmines primes i aproximadament 3.000 provetes. És un recull de totes les espècies minerals acceptades internacionalment, provinents de diferents localitats, i una de les eines de docència per a l’alumnat de Geologia i d’Enginyeria Geològica.
  • Col·lecció del Centre de Recursos de Biodiversitat Animal (CRBA). Mostra la col·lecció d’ocells i de mamífers provinents del Gabinet d’Història Natural creat el 1847 i també hi ha dipositades nombroses mostres de diferents grups zoològics.
  • Col·lecció Josep Artigas. El CRAI Biblioteca de Belles Arts de la UB salvaguarda el fons gràfic i col·leccionable del dissenyador Josep Artigas (1919-1991), de reconeguda trajectòria creativa com a cartellista, publicista i retolista.
  • Col·lecció Miquel Porter i Moix. Aquesta col·lecció abraça els diversos àmbits en què aquest professor del Departament d’Història de l’Art de la UB va exercir la seva àmplia i intensa activitat sociocultural: el teatre, la música, la difusió de la cultura cinematogràfica i la conservació del patrimoni fílmic. Ha estat donada per la seva família.
  • Col·lecció Oriol Martorell. Procedent de la donació que la família d’aquest professor i director de la Coral Sant Jordi va fer poc després de la seva mort, suposa el fons més ric per a l’estudi de la història de la vida coral a Catalunya al llarg del segle XX.
  • Col·lecció de Plantes Vives del jardí Ferran Soldevila. Fruit del projecte d’innovació docent “Jardins per a la salut: aprenentatge servei a Botànica Farmacèutica”, atorgat pel Vicerectorat de Política Docent i Lingüística de la UB, amb caràcter de prova pilot i realitzat entre els mesos de gener i de juliol del 2015. Té com a objectiu, a part de difondre’n el coneixement, actualitzar el catàleg de plantes vives del jardí Ferran Soldevila, situat a l’Edifici Històric de la UB.
  • Col·lecció Sabater Pi. Gestionada pel CRAI Biblioteca de Belles Arts, acull el fons documental de l’obra científica i gràfica de Jordi Sabater Pi, especialista en etologia, primatologia i antropologia africana.
Planetari, George Adams (finals del segle XVIII), col·lecció d'instruments científics de la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals / MVUB
  • Instruments científics. Formada per més de 500 aparells antics molt diversos, ubicats a les facultats de Biologia, Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, Física, Medicina i Ciències de la Salut, Psicologia, i Informació i Mitjans Audiovisuals, que testimonien l’evolució de la recerca i la docència de la ciència experimental durant els segles XVIII, XIX i XX.
  • Litoteca de la Facultat de Ciències de la Terra. Ubicada al soterrani de la Facultat de Ciències de la Terra, acull una col·lecció àmplia de mostres geològiques (roques, minerals i fòssils) destinades a la recerca i la docència.
  • Llibres de Botànica del CRAI. El CRAI Biblioteca de Reserva custodia un important patrimoni bibliogràfic, format fonamentalment per manuscrits, incunables i impresos del 1501 al 1820, procedents en gran part dels fons d’antigues biblioteques conventuals de Barcelona. Aquesta col·lecció presenta una petita mostra de la col·lecció de llibres impresos, la gran majoria il·lustrats, dedicats a diversos temes de botànica tradicional: taxonomia, herbaris, jardineria i tractats sobre arbres, per exemple.
  • Manuscrits del CRAI Biblioteca de Reserva. El CRAI Biblioteca de Reserva custodia una important col·lecció de manuscrits. La mostra que presenta el MVUB és una selecció molt representativa de més de 30 manuscrits, la majoria d’època medieval, d’una gran rellevància i de temàtica variada: poesia, dret, història, filosofia, religió.
  • Mostra del Fons del CRAI Biblioteca de Reserva. La Biblioteca de Reserva custodia els fons bibliogràfics històrics de la UB. Està situada a l’Edifici Històric de la plaça de la Universitat i recull tots els volums anteriors al 1820. És, en nombre de volums, la tercera més rica de l’Estat, pel que fa a incunables, darrere de la Biblioteca Nacional i de la Biblioteca Colombina, i la segona pel que fa a impresos dels segles XVI al XVIII, darrere de la Biblioteca Nacional.
  • Mostra del Fons del CRAI Pavelló de la República. Integrat per les col·leccions del Centre d’Estudis Històrics Internacionals (CEHI), de la Fundació Figueres i, a partir del 1996, pel material que s’hi va incorporant a través del CRAI de la UB. Aquesta unió ha donat lloc a la formació d’una de les col·leccions més importants del món sobre la Segona República, la Guerra Civil, l’exili, el franquisme i la Transició a Espanya i, especialment, a Catalunya.
  • Museu de la Farmàcia Catalana. Acull un fons històric de més de 2.000 objectes representatius de la història de la farmàcia catalana. En aquest recompte no s’inclouen el recull d’especialitats farmacèutiques antigues —la més nombrosa de les col·leccions— ni els cartells de publicitat farmacèutica, totes dues col·leccions emblemàtiques del Museu.
  • Segells de l’Associació d’Amics de la Unió Soviètica. El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República també té un fons important sobre sovietisme i sobre història política internacional del segle XX, com aquesta mostra de 52 segells pertanyents a la col·lecció Segells i Vinyetes del CRAI. Formen part de la sèrie editada per l’Associació d’Amics de la Unió Soviètica, amb fotografies de la vida quotidiana a l’URSS durant el règim estalinista.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

Quan poses diners a CRÍTIC, passen coses

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebreu les revistes 'Temps' i 'Emergència' i un pack de marxandatge.

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies