13/11/2024 | 06:00
L’art pot explicar tot el que es proposi. Per exemple, la guerra, la identitat o la necessitat de l’expressió humana i de fer comunitat. Així ho fa des de fa 15 anys la companyia Dafa Puppet Theatre, de l’hongaresa Reka Deak i el palestinojordà Husam Abed. La companyia serà per primera vegada al Mercat de les Flors els dies 16 i 17 de novembre per presentar el seu espectacle War Maker en el marc del Festival IF Barcelona. La proposta escènica que aterrarà a Barcelona recupera la història real de l’artista palestí Karim Shaheen i s’acompanyarà d’un taller per a creadors i d’una ponència sobre resistència cultural l’endemà de la funció.
La Dafa Puppet Theatre té en les seves arrels fundacionals la creença que l’escalfor i l’acollida són els valors fonamentals del seu art, així com el poder transformador de les connexions humanes. “Veig el teatre com una eina per a l’expressió i la comunicació, per a la resiliència de la comunitat: el teatre es converteix en la cola que uneix la comunitat, no només per a l’entreteniment”, afirma Husam Abed.
Aquesta visió del creador sobre les arts escèniques va en consonància amb la de la companyia teatral que va fundar amb la titellaire i escenògrafa Deak, l’any 2009, en defensa de la cohesió social a Jordània i de la implicació de les comunitats marginals. Segons Abed, la companyia ofereix un lloc segur per als individus per tal que comparteixin els seus somnis, les seves pors i les seves esperances, i això genera un sentit de la solidaritat i de la comunitat, que és l’essència del projecte que van engegar fa 15 anys.
En el cas de War Maker, la història s’endinsa en la vida de Karim Shaheen, un home que Abed va conèixer al camp de refugiats de Yarmouk, a Síria, i que havia viscut també la guerra de l’Iraq i l’Iran, la guerra del Golf i la de Iugoslàvia. En Karim va començar a pensar que ell portava la guerra allà on anava i va perdre la identitat. A partir de la seva història, l’artista es pregunta com no caure en la idea de victimització i planteja qui hi ha darrere les guerres, qui se’n beneficia i qui controla la indústria de les armes. “El Karim ens recorda les persones que es van quedar a les cruïlles”, expressa Abed.
Subvertir narratives de guerra
La mirada que té Abed sobre l’art està influïda per la trajectòria vital de l’artista, que també està marcada per l’exili. En la seva tasca com a creador està interessat a conèixer què és el que connecta la gent amb el teatre i obre la porta a llançar preguntes de caràcter més polític i social. Per exemple, com podem veure les guerres més enllà de la victimització o de la demonització de narratives? Com podem obrir espai per a la imaginació a través de veritats provocadores? “A la nostra companyia juguem amb el rol de l’audiència i l’espai”, comenta.
Abed explica que, en el seu espectacle Smooth Life, vuit membres de l’audiència estan asseguts al voltant d’una taula per sopar i aquest espai es converteix en una trobada familiar amb menjar i te en què es comparteixen les memòries d’infància al camp de refugiats palestí amb el pare d’Abed. “Explorem com canviar i subvertir les narratives dels mitjans al voltant de la paraula refugiat”, hi afegeix. En els projectes futurs que ja estan treballant, han posat el focus en les fronteres polítiques i personals: “En moure la lent cap a allò personal i íntim, veiem com els grans esdeveniments poden afectar les identitats i els destins dels individus”, afirma el creador.
Precisament en la tensió i la reescriptura de les narratives individuals i col·lectives, Abed impartirà al Mercat de les Flors un taller per a professionals i persones interessades a partir de materials biogràfics el matí del 17 de novembre. Es tractarà d’una sessió amb materials, objectes i cossos per investigar la intimitat i compartir records. Aquest treball artístic es basa en les metodologies i els valors artístics d’Abed i la Dafa Puppet Theatre, que pretén que les persones participants aprofundeixin en la seva creativitat i en la capacitat d’explicar històries, connectar i expressar-se.
El llenguatge del taller seguirà la filosofia i els valors de les propostes educatives de la Dafa Puppet Theatre. Tal com indica el nom de la companyia, la seva motivació a l’hora d’engegar el projecte va ser la preservació del teatre de titelles o d’objectes, camp d’expertesa dels dos creadors, però han anat incorporant altres disciplines com el teatre físic als seus espectacles i formacions. De fet, l’obra que Abed presentarà al Mercat de les Flors, War Maker, combina les arts visuals, el documental i el teatre d’objectes, i representa així un exemple de la innovació i l’experimentació que caracteritzen les seves propostes artístiques.
Una ponència sobre la resistència cultural
A més de l’espectacle i del taller, l’estada de la Dafa Puppet Theatre i Hasim Abed al Mercat de les Flors comptarà amb una sessió de reflexió la tarda del 17 de novembre sobre la resistència cultural i la guerra a Gaza. “Estic profundament commocionat i afectat per l’assassinat massiu i la neteja ètnica en curs a Palestina. Cap art pot arribar al nivell de la catàstrofe que veiem desplegar-se davant dels nostres ulls”, expressa el creador. Tot i això, l’artista considera que “l’art pot esdevenir una eina d’explotació del dolor i del sofriment”.
L’objectiu d’Abed és canviar de paradigma i aportar un punt de vista diferent sobre les experiències de les persones que es van veure obligades a abandonar casa seva. Normalment, ell ho fa humanitzant objectes a l’escenari: “Quan l’objecte es converteix en subjecte, m’objectivo com la meva gent ha estat objectivada en números o xifres, pels grans poders polítics de la regió”, diu.
Una altra manera de canviar de paradigma més enllà del teatre d’objectes serà la ponència que impartirà Abed, en què es compartirà l’essència i l’experiència del Freedom Theatre com a plataforma d’expressió i de resistència contra l’ocupació per tal de donar informació sobre formes d’art resilient i de resistència en el marc del conflicte palestí. El Freedom Theatre situat al camp de refugiats de Jenín, a la Palestina ocupada, va obrir l’any 2006 per oferir teatre i art visual, així com per crear “una generació d’artistes i de líders que algun dia puguin ser al capdavant del moviment l’alliberació palestí”, assenyala el seu web.
El director del Freedom Theatre, Ahmed Tobasi, desenvolupava en una entrevista reflexions molt semblants a les d’Abed, ja que també considera que “el camí del teatre està ensenyant una altra cara de la història” i que és important adoptar aquest tipus de resistències per tal que es conegui més què està passant a Palestina. “Jo vull resistir davant l’ocupació dels israelians. Com a palestins, tenim aquest dret. Ells usen totes les eines per canviar la història, per canviar la realitat, per controlar-nos. S’apropien de la nostra gastronomia, de la nostra geografia… Jo vull ajudar a crear una nova definició de cultura de la resistència”, afirma Tobasi.
La xerrada que farà el creador de la Dafa Puppet Theatre al Mercat de les Flors compartirà aquest concepte de resistència cultural posant l’exemple del Freedom Theatre i recordant la mirada artística de Juliano Mer-Khamis, un dels cofundadors del projecte que va ser assassinat a trets, que concebia que la lluita es podia fer a través del teatre i que una de les coses més importants per fer-ho era trobar un llenguatge comú amb les altres persones.