04/05/2023 | 06:00
L’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), l’organisme públic responsable de fiscalitzar els suposats casos de corrupció en les administracions catalanes, ha presentat un recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per evitar que CRÍTIC tingui accés complet a quatre dels seus informes d’investigació. Els documents que Antifrau es nega a fer públics fan referència a possibles irregularitats, casos de tracte de favor i portes giratòries en quatre institucions del sector públic català.
La Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) ha dictaminat en una resolució que CRÍTIC ha de tenir accés íntegre a aquests documents. Però, tot i això, Antifrau s’hi oposa i ha impugnat aquesta decisió davant els tribunals en un intent d’entorpir la nostra tasca periodística. Es tracta d’una decisió inèdita per part d’un organisme públic català, ja que fins ara només havien estat empreses i lobbies privats els que havien recorregut al TSJC per frenar investigacions de CRÍTIC.
L’Oficina Antifrau justifica el recurs al TSJC per preservar el dret a la intimitat de les persones i les empreses que apareixen als informes com a presumptes autors d’irregularitats. Nosaltres creiem que forma part d’una estratègia que té com a objectiu entorpir l’accés a la informació pública.
Per tot plegat, des de CRÍTIC iniciem la campanya #TotsElsInformes, amb els objectius següents:
- Denunciar i posar en coneixement de la nostra comunitat l’estratègia engegada per l’Oficina Antifrau i la manca de transparència d’aquest organisme.
- Aconseguir més recursos per continuar fent periodisme. L’Oficina Antifrau ha elaborat els anys 2020 i 2021 un total de 85 informes que no ha fet públics (només en fa un resum breu anonimitzat en la seva memòria anual). Per cada nova subscripció que assolim durant la campanya presentarem una petició de dret d’accés davant l’Oficina en què se sol·licita un d’aquests documents. Si Antifrau s’hi nega, presentarem un recurs davant la GAIP.
- Volem que Antifrau retiri el recurs contenciós administratiu que ha presentat davant el TSJC i ens doni accés als informes que hem sol·licitat, tal com ha dictaminat la GAIP.
Com m’hi puc sumar? Apadrina un informe!
Hem elaborat un recompte a partir de la informació que publica Antifrau a les seves memòries i sabem que durant el 2020 i el 2021 va dur a terme un total de 90 informes. Què proposem?
- Subscriu-te a CRÍTIC en aquest enllaç. Si ja n’ets subscriptor i també vols apadrinar un informe fent una donació, pots fer-ho en aquest enllaç. Tria una subscripció bàsica anual o una subscripció solidària, depenent de quin tipus d’informe vols apadrinar.
- T’enviarem un correu electrònic per preguntar-te quin informe en concret t’interessa més. La llista la trobaràs al final d’aquest mateix article!
- Tot seguit, enviarem una petició de dret d’accés a la informació pública per sol·licitar-lo. Si Antifrau ens hi denega l’accés, presentarem un recurs a la GAIP.
- Quan aconseguim la informació, facilitarem l’informe al seu padrí o padrina i en farem públic el contingut.
Quins informes de l’Oficina Antifrau puc apadrinar?
En aquesta llista podreu consultar una relació dels informes elaborats per Antifrau entre els anys 2020 i 2021 (la memòria d’activitat del 2022 encara no és pública i, per tant, no podem saber quins informes va elaborar l’any passat). La descripció de cada informe es basa en la informació bàsica que facilita l’Oficina sobre el tema investigat.
Podeu seleccionar qualsevol informe disponible de la llista, depenent de si opteu per una subscripció bàsica o una subscripció solidària de 75, 100 o 150 €, que requeriran peticions més complexes. En alguns casos fem esment que la investigació ha estat arxivada, però això no vol dir necessàriament que el cas no sigui rellevant periodísticament: en algunes ocasions és perquè la suposada infracció ha prescrit, ja que la denúncia o la investigació van arribar tard.
Amb la subscripció solidària de 150 €
- Pack sorpresa Fiscalia (2021). Antifrau va trametre cinc de les seves investigacions a la Fiscalia durant el 2021 i no ha facilitat cap detall d’aquests casos en la seva memòria. Apadrina aquest informe amb una subscripció solidària de 150 € i les demanarem totes cinc de cop. Ja t’avisem que aquesta petició serà denegada per Antifrau amb tota seguretat, perquè l’Oficina denega sistemàticament l’accés a qualsevol document facilitat a organismes judicials. Haurem de presentar un recurs a la GAIP; en aquest cas, assessorats per un jurista.
Amb la subscripció solidària de 100 €
- CatSalut, Hospital Sant Rafael i Hospital Universitari Sagrat Cor. Possibles irregularitats en les subcontractacions dels hospitals dels serveis de rehabilitació i de logopèdia, i eventual conflicte d’interès entre algun membre del Consell de Direcció del CatSalut i l’empresa subcontractada. Resolució d’arxivament.
- Consorci de Salut i Social de Catalunya. Conflicte d’interès del càrrec directiu de l’empresa CSC Consultoria i Gestió, en l’adjudicació per part d’aquesta d’un contracte de serveis a una mercantil de la seva propietat.
- Institut Català de Finances (ICF). Possible tracte de favor de la Generalitat per mitjà de l’ICF en l’operativa i la gestió d’un préstec de 200.000 euros a un col·legi professional.
Amb la subscripció solidària de 75 €
- Agència Catalana de l’Aigua. Possibles irregularitats en pròrrogues i indemnitzacions relatives a aprofitaments hidràulics. Resolució d’arxivament.
- Castelldefels (Ajuntament). Possible utilització indeguda de fons públics per part de dues societats de capital municipal, consistents en el pagament de despeses de naturalesa privada.
- Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat (CTTI). Possible ús o destinació il·legal de fons públics vinculat a l’adjudicació d’uns contractes, i en el procediment de concessió d’unes subvencions, per determinar un possible tracte de favor. Resolució d’arxivament.
- Cornellà de Llobregat (Ajuntament). Pack de dos informes: 1) suposat tracte de favor en la provisió d’una plaça d’educador i ús indiscriminat de la contractació temporal per a places de mestres i d’educadors; 2) possible ús irregular de fons municipals per al pagament d’unes retribucions variables que podrien encobrir la contractació de serveis professionals de dos treballadors.
- Cubelles (Ajuntament). Pack de dos informes: 1) possible tracte de favor vinculat a la contravenció de la normativa urbanística; 2) possible tracte de favor en l’adjudicació d’un contracte de serveis.
- Departament de Territori. Possible existència d’un acord col·lusori entre empreses que presenten oferta en la licitació de dos contractes de serveis, i dels mecanismes que haurien permès a aquestes empreses manipular la puntuació de les adjudicacions. Resolució d’arxivament.
- Guissona (Ajuntament). Pack de tres informes: 1) Possible tracte de favor d’un electe en una adjudicació a dues societats; 2) tracte de favor vers un empleat municipal temporal; 3) possible ús irregular de fons públics per adquirir una sèrie de productes que no respondrien a cap necessitat dels serveis municipals.
- Hospital Clínic de Barcelona. Conflicte d’interès del responsable d’una unitat mèdica per l’adjudicació d’un contracte de subministrament d’un producte. Resolució d’arxivament per prescripció.
- L’Hospitalet de Llobregat (Ajuntament). Suposat tracte de favor de l’Ajuntament amb relació a la utilització de la figura de la comissió de serveis per afavorir personal funcionari d’un altre ens local.
- Sant Andreu de Llavaneres (Ajuntament). Dos informes: possible ús o destinació il·legal de fons públics relacionats amb les retribucions dels càrrecs electes del consistori; suposat tracte de favor de personal funcionari i d’algun càrrec electe vers una persona que hauria construït sense llicència. Resolució d’arxivament en el cas del segon.
Subscripció bàsica anual de 55 €
- Aiguamúrcia (Ajuntament). Possibles irregularitats de l’equip de govern: tracte de favor en la contractació de personal amb parentesc, fraccionament, cobrament de retribucions superiors al que tocaria…
- Alcanar (Ajuntament). Suposat tracte de favor en l’atorgament d’una llicència d’obres.
- Almacelles (Ajuntament). Possibles irregularitats en el règim remuneratiu dels càrrecs electes.
- Banyeres del Penedès (Ajuntament). Examen de conductes que possiblement atempten contra la integritat i la transparència en l’exercici de les funcions públiques.
- Barcelona (Ajuntament). Possibles irregularitats en la tramitació de diversos instruments urbanístics en la paralització de l’ampliació d’un centre comercial. No s’hi acrediten irregularitats segons Antifrau.
- Bàscara (Ajuntament). Possible ús o destinació il·legal de fons públics i tracte de favor als propietaris d’uns terrenys adquirits pel consistori per sobre del preu de mercat.
- Bescanó (Ajuntament). Possible apropiació indeguda de terrenys de titularitat privada.
- Cadaqués (Ajuntament). Suposat tracte de favor en un procés de selecció d’una plaça. Resolució d’arxivament.
- Calaf (Ajuntament). Suposades irregularitats en l’adjudicació i l’execució d’un contracte d’obra.
- Castellbisbal (Ajuntament). Tracte de favor a dues persones contractades que obviava el principi de transparència, publicitat i lliure concurrència.
- Castellví de Rosanes (Ajuntament). Possible tracte de favor en la contractació de diversos serveis.
- Cercs (Ajuntament). Possible irregularitat en el finançament amb fons públics de la defensa jurídica de personal amb responsabilitats al consistori, i conflicte d’interès d’un professional.
- Consell Català de l’Esport. Eventual tracte de favor en l’atorgament de subvencions. Resolució d’arxivament.
- Consell Comarcal del Barcelonès. Possible tracte de favor d’una societat en l’adjudicació directa de contractes, i abonament irregular de dietes i despeses de viatges. Resolució d’arxivament.
- Consell Comarcal del Montsià. Possible ús o destinació il·legal de fons públics en el pagament de retribucions no ajustades a dret a personal del Consell Comarcal.
- Consell Comarcal del Solsonès i Consorci Centre Tecnològic Forestal. Suposades irregularitats en matèria d’incompatibilitats del personal i possible tracte de favor.
- Consell Comarcal del Vallès. Possible tracte de favor a una persona escollida en un procés de selecció.
- Consorci Català de Desenvolupament Local. Possible execució irregular d’un acord marc amb un adjudicatari d’un servei d’assegurances i eventual tracte de favor a l’empresa.
- Consorci per a la Normalització Lingüística. Investigació a partir d’una denúncia sobre una eventual retribució indeguda de diversos tipus de complements salarials al personal del Consorci amb motiu del càrrec. Resolució d’arxivament.
- Corçà (Ajuntament). Possibles irregularitats i tracte de favor en una adjudicació.
- Departament d’Educació. Accés irregular a un lloc de tècnic superior d’un candidat que havia aportat un certificat de capacitació de llengua estrangera fals. Resolució d’arxivament.
- Departament de Cultura. Suposades irregularitats relacionades amb la licitació d’un contracte del servei de biblioteques. Resolució d’arxivament.
- Departament de Territori i Sostenibilitat. Suposat tracte de favor a l’entitat privada Aigües Ter-Llobregat. Arxivament arran de la sentència del TSJC sobre la reversió del procés de privatització.
- El Morell (Ajuntament). Suposat tracte de favor vinculat al procés de selecció d’una persona responsable d’un equipament municipal.
- El Morell, Constantí, Vilallonga del Camp i Perafort (Ajuntaments). Possible frau en l’adjudicació d’uns contractes de serveis de forma recurrent.
- Els Pallaresos (Ajuntament). Possibles irregularitats en la facturació externa d’una persona física.
- Esplugues de Llobregat (Ajuntament). Eventuals irregularitats en l’ús i la destinació de les dotacions assignades als grups municipals.
- Fundació Hospital de Sant Bernabé de Berga. Suposades irregularitats relacionades amb l’adjudicació d’un contracte menor de serveis que implicarien tracte de favor amb l’empresa adjudicatària.
- Gavà (Ajuntament). Possible tracte de favor a una persona treballadora temporal d’una societat pública municipal.
- Juneda (Ajuntament). Possible ús il·legal de fons públics vinculat a possibles irregularitats en la creació d’una comissió de coordinació de la gestió municipal.
- L’Aldea (Ajuntament). Suposat tracte de favor a una societat en un contracte de subministrament.
- L’Arboç (Ajuntament). Possible tracte de favor en la licitació d’un contracte de serveis mitjançant contractes menors successius.
- La Llagosta i Sentmenat (ajuntaments). Incompatibilitat d’un funcionari municipal per simultaniejar aquesta faceta amb la d’assessor.
- La Pobla de Claramunt (Ajuntament). Tracte de favor a l’empresa adjudicatària d’un contracte de serveis.
- Les Masies de Voltregà (Ajuntament). Possible tracte de favor en la licitació d’un contracte d’obres.
- Manlleu (Ajuntament). Possible ús o destinació il·legal de fons públics en suposades irregularitats en l’abonament de retribucions a electes municipals.
- Martorelles (Ajuntament). Possible tracte de favor a una persona que prestava un servei extern mitjançant contractes menors.
- Montcada i Reixac (Ajuntament). Possible tracte de favor a una empresa en la tramitació dels procediments de certificació de compatibilitat urbanística i llicència d’activitat d’un negoci. Resolució d’arxivament.
- Navàs (Ajuntament). Possible ús o destinació irregular de fons públics per pagar una indemnització que simulava un acomiadament quan en realitat era una dimissió.
- Palau d’Anglesola (Ajuntament). Denúncia sobre suposades irregularitats en les remuneracions satisfetes a membres del consistori.
- Pallejà (Ajuntament). Possible vulneració de normes aplicables a un canvi de modalitat de gestió pública d’un equipament educatiu. Resolució d’arxivament.
- Pineda de Mar (Ajuntament). Eventuals irregularitats en l’ús dels fons destinats a unes subvencions atorgades pel consistori a una associació de capital mixt.
- Prats i Sansor (Ajuntament). Possible incompatibilitat d’un càrrec electe i conflicte d’interès.
- Puigcerdà (Ajuntament). Desembre de 2020. Possible tracte de favor en la resolució d’expedients sancionadors per infraccions de trànsit.
- Sallent (Ajuntament). Possible tracte de favor a una empresa per l’adjudicació d’uns contractes de serveis i potencial conflicte d’interès del càrrec electe que va participar en l’adjudicació. Possibles irregularitats en l’àmbit comptable i administració deslleial de fons públics.
- Sant Andreu de la Barca (Ajuntament). Pack de dos informes: 1) diferents actuacions suposadament irregulars: contractació irregular d’una persona, tracte de favor, etc.; 2) possible destinació il·legal de fons públics per a l’abonament de retribucions a càrrecs electes.
- Sant Cugat del Vallès (Ajuntament). Possible tracte de favor en la provisió temporal d’un lloc de treball al consistori.
- Sant Esteve Sesrovires (Ajuntament). Dos informes: denúncia de suposat tracte de favor en la contractació de dues persones per part de l’Ajuntament amb funcions directives i tècniques; possible ús o destinació il·legal de fons públics en relació amb irregularitats en l’abonament de retribucions als regidors municipals. Resolució d’arxivament en el segon cas.
- Sant Hipòlit de Voltregà (Ajuntament). Possible ús irregular de fons públics per a despeses de representació i defensa judicial de càrrecs electes.
- Sant Pau de Segúries (Ajuntament). Suposades irregularitats amb els treballs de millora d’un carrer i conflicte d’interès perquè un càrrec electe hi té una propietat.
- Sant Pere de Sallavinera (Ajuntament). Possibles irregularitats urbanístiques i conflicte d’interès d’un càrrec electe. Resolució d’arxivament.
- Sant Pol de Mar (Ajuntament). Anàlisi de la naturalesa privada o pública de viatges fets en el període 2017-2019 per un càrrec electe del municipi. Resolució d’arxivament. Tracte de favor en la contractació d’un servei municipal.
- Sant Quintí de Mediona (Ajuntament). Eventual conflicte d’interès d’un funcionari municipal. Resolució d’arxivament.
- Sant Vicenç de Montalt (Ajuntament). Possible tracte de favor a dues persones físiques per prestar serveis a l’Ajuntament.
- Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Tracte de favor de la UAB a un professor del centre amb relació al règim d’incompatibilitats.
- Universitat Pompeu Fabra (UPF). Tracte de favor del rector a un professor que havia nomenat vicerector. La infracció s’acaba corregint.
- Vallromanes (Ajuntament). Possible ús o destinació il·legal de fons públics en la contractació d’un servei extern.
- Vidreres i Amer (ajuntaments). Suposat incompliment de la normativa d’incompatibilitats en el desenvolupament de dos llocs de treball com a personal eventual. Resolució d’arxivament.
- Vilagrassa (Ajuntament). Tracte de favor en l’adjudicació d’un contracte d’obres.
- Vilajuïga (Ajuntament). Possible tracte de favor en l’empresa adjudicatària d’unes obres.
- Vilanova del Vallès (Ajuntament). Pack de tres informes: 1) suposat tracte de favor a una empresa i possible vulneració de la normativa urbanística; 2) possible tracte de favor del consistori a determinades persones en els àmbits de la contractació i la funció públiques; 3) possible tracte de favor a una empresa per un conveni urbanístic.