Crític Cerca
Novetats sobre Crític

Mobilitat i crisi climàtica: com ens hem de moure per ser més sostenibles?

Ens aturem una setmana per reflexionar sobre com ens movem, per a qui estan pensades les grans infraestructures de transport i quines alternatives tenim perquè els nostres moviments no contaminin tant

20/09/2021 | 06:00

L’últim informe de l’IPCC, el grup d’experts vinculats a l’ONU que fa més de tres dècades que estudia els efectes del canvi climàtic, deixa sense arguments qualsevol lema negacionista i considera que la humanitat ha provocat “canvis irreversibles” al planeta “durant segles i mil·lennis”. Les conseqüències directes d’això ja les hem començat a patir de manera més regular: pujada de les temperatures mitjanes, fenòmens meteorològics extrems, pèrdua de la biodiversitat. No hi ha marxa enrere (si és que mai n’hi ha hagut) i sí molta urgència per repensar bé la nostra forma d’estar i de viure al planeta que tenim.

Si la temperatura global puja fins a 2 graus, com hem de condicionar les nostres llars per viure-hi? Si les condicions ambientals del planeta es fan més extremes, quins productes hem de cultivar per alimentar-nos? Si els combustibles fòssils tenen els dies comptats, quina és l’energia del futur? Si la forma com ens movem contamina, quina pot ser la mobilitat més sostenible? Fer-nos preguntes i buscar respostes i alternatives. Aquesta ha estat la filosofia de CRÍTIC per parlar de totes les derivades que té la crisi climàtica sobre les nostres vides. Fa pocs mesos, impulsàvem una setmana monogràfica al portal per parlar de crisi energètica per denunciar els riscos de la dependència del petroli i de les nuclears i donar veu a les alternatives energètiques que vindran. D’allà en va sortir un dossier monogràfic digital amb tots els continguts publicats que ha estat un èxit de descàrregues.

Ara, de nou, veiem la necessitat de tornar a posar el focus en una altra derivada de l’emergència climàtica: la mobilitat. En un moment en què la indústria i els grans lobbies parlen d’ampliar l’aeroport del Prat, cal que subratllem que un avió contamina fins a set vegades més que els trens. Ara que s’ha aixecat el pagament d’alguns peatges històrics de Catalunya, cal que expliquem també que els cotxes, els camions i els autobusos són els causants del 70% dels gasos d’efecte d’hivernacle produïts pels transports. O que el descens del 50% en la producció de petroli els pròxims anys tindrà un impacte en la mobilitat a Catalunya sense tenir en compte si la xarxa de transports públics cobreix la demanda d’un territori divers com el nostre. Des d’avui i fins divendres, 24 de setembre, a CRÍTIC ens aturem per buscar respostes a una pregunta: com repensem la mobilitat en temps d’emergència climàtica?

Al web de CRÍTIC hi trobareu reportatges amb profunditat, entrevistes i anàlisis crítiques a través de les quals reflexionarem sobre l’impacte de les grans infraestructures de mobilitat i de transport, tractarem dels reptes de la mobilitat urbana i també de la rural, radiografiarem l’estat del transport públic a Catalunya i us farem propostes concretes sobre moure’ns d’una manera més sostenible. Ens hem pogut dedicar a treballar tots aquests temes principalment perquè comptem amb el suport de persones subscriptores que, dia a dia, creuen en aquest projecte i ens ajuden a finançar-lo. Són el motor del periodisme que fem. Una vegada més, també hem comptat amb el suport econòmic de companys de viatge com el Museu de la Vida Rural, Comissions Obreres, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la cooperativa Som Mobilitat, Intra, Consultors de Mobilitat i TRAM.

Són temps difícils per al periodisme i encara ho són més per al periodisme crític que no deixa que li marquin l’agenda els grans lobbies i les grans empreses. El periodisme d’emergència en aquest moment de crisi climàtica és més imprescindible que mai. Gràcies per ajudar-nos a fer-lo. Llegiu-lo i feu-lo córrer i, si encara no en sou subscriptors, feu el pas!

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

En plena crisi, continuem fent un periodisme rigorós i que aposta per la profunditat. Et necessitem més que mai.

Subscriu-t'hi ara

Amb la quota solidària, rebreu el llibre Carta a un republicano español, de Jordi Serrano, i el pròxim Dossier CRÍTIC

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies