10/06/2025 | 06:00

CRÍTIC estrena una nova sèrie de videopòdcasts conversacionals sota el nom d’El pòdcast de l’economia social. Es tracta d’un projecte impulsat per la Direcció General d’Economia Social i Solidària de la Generalitat de Catalunya, en intercooperació amb la cooperativa de comunicació Quepo. L’objectiu? Explicar com projectes de l’economia social i solidària (ESS) i del cooperativisme plantegen alternatives per fer front als grans reptes del nostre temps a través de valors que posen al centre les persones i l’entorn.
La sèrie, formada per tres capítols i presentada per la periodista Laura Aznar, proposa converses temàtiques sobre cultura, sostenibilitat i ocupació, tot mostrant com l’ESS construeix solucions arrelades al territori, amb vocació transformadora i mirada col·lectiva. Lluny de la lògica del lucre pel lucre, el programa vol evidenciar que hi ha maneres de fer economia amb criteris de justícia, cooperació i sostenibilitat. Al final de cada episodi s’inclou un toc d’humor amb un monòleg de la humorista lleidatana Alba Segarra, coneguda per la Melocotonera, que aporta una mirada irònica i crítica sobre cada tema.
En el primer capítol, ja disponible a YouTube i a Spotify, parlem de la cultura com a eina de transformació social. Al programa, coneixem tres iniciatives que treballen des d’aquesta òptica: l’editorial cooperativa Pol·len Edicions, la discogràfica Propaganda pel Fet! i l’espai artístic Konvent, a Berga. Tres projectes que demostren que la cultura pot ser, també, un motor d’economia transformadora.
Un projecte d’intercooperació en el marc de les subvencions transversals
La sèrie de videopòdcasts que elabora CRÍTIC s’ha fet en el marc d’un projecte transversal de suport al cooperativisme i a l’economia social i solidària que concedeix la Direcció General d’Economia Social i Solidària de la Generalitat. El projecte, liderat per la cooperativa Quepo, té com a objectiu donar a conèixer projectes de l’economia social i solidària i del cooperativisme (ESSC) que han estat estratègics arreu del territori i que són exemples dels valors que defensa el sector. Per fer-ho, Quepo s’ha aliat amb el Jornal, el mitjà de l’ESS que impulsa l’agència de comunicació La Sembra, i amb CRÍTIC, amb qui produiran continguts periodístics diversos al llarg del 2025.