Crític Cerca
Transparència

Els comptes de CRÍTIC l’any 2020: d’on surten els diners i en què ens els gastem

Hem resistit l'impacte inicial de la pandèmia, hem tingut l'excedent més important de la nostra història i l'hem invertit per incorporar més periodistes

04/07/2021 | 18:00

Avui venim a explicar-vos una bona notícia. El 2020, CRÍTIC va resistir el primer embat de la pandèmia i va tancar l’any amb l’excedent econòmic més important de la seva història: vam ingressar 332.407 €, un 34% més que l’any anterior, i vam tenir unes despeses de 292.598 €. Això, a nivell de pressupost, ha acabat generant un resultat positiu abans d’impostos de 39.809 €, que representa un creixement del 33% respecte a l’excedent del 2019. És el cinquè any consecutiu que CRÍTIC tanca un exercici amb un excedent econòmic.

Com cada any des de la seva fundació, l’assemblea general de la cooperativa editora, formada pels socis de treball i pels més de 50 socis col·laboradors, ha decidit reinvertir aquest excedent íntegrament en el projecte. Amb tres objectius: garantir les condicions salarials de tots els treballadors i treballadores en temps de pandèmia, incorporar més periodistes a l’equip i fer caixa de resistència per afrontar uns anys 2022 i 2023 que es preveuen, segons expliquen alguns economistes crítics, molt complicats i incerts per a tothom i, en particular, per als projectes de l’economia social i solidària. Venen anys durs… però estem més enfortits i amb més treballadors que mai.

Increment d’un 27% de la partida de subscripcions

Creiem que el resultat de l’exercici del 2020 de CRÍTIC és especialment rellevant en un context en què la majoria dels mitjans de comunicació han estat colpejats per la crisi de la Covid-19. Una de les claus que han fet possible acabar amb números verds, malgrat que els mesos de març i d’abril semblava que tot s’enfonsaria, ha estat l’increment dels ingressos en la partida de subscripcions, que ha crescut un 27%, i que el 2020 es va elevar fins als 86.990 euros, dada que representa una quarta part de la totalitat dels ingressos de CRÍTIC. La implicació dels lectors per salvar l’any que podia haver estat el pitjor de la història del projecte ha estat fonamental, i sincerament no és una manera de parlar.

El fet que molts subscriptors s’hagin passat a la quota solidària de 75, 100 o 150 euros, i que 350 nous subscriptors s’hagin sumat a CRÍTIC des de l’inici de la pandèmia, ens ha permès obtenir un bon resultat i resistir les desenes de baixes de subscriptors per motius econòmics dels últims mesos de l’any. Tot i això, som lluny dels nostres objectius pel que fa a subscriptors i subscriptores. Fa temps que la xifra de persones que donen suport al projecte s’ha estabilitzat sobre les 1.700 persones, i les constants noves altes que tenim només serveixen per compensar les baixes que s’estan produint en els últims mesos per culpa de la crisi econòmica causada per la Covid-19.

El nostre repte d’aquí al 2022 és situar-nos en la franja dels 2.000 subscriptors

Per tant, creiem que amb els ingressos actuals per subscripcions, projectes o publicitat no n’hi ha prou per garantir el futur del projecte. Volem situar-nos com a mínim en 2.000 subscriptors de cara a l’any 2022. El nostre objectiu és que el 50% dels ingressos provinguin de subscriptors i subscriptores, perquè creiem que és la garantia de la independència del mitjà.

Per aquest motiu hem engegat la campanya “Tasta Crític, hem inaugurat una nova subscripció mensual més econòmica de 6 euros, i seguim incentivant les subscripcions solidàries. Si encara no sou subscriptors/ores, podeu unir-vos a CRÍTIC clicant aquí escollint la quota que més us convingui, tot i que nosaltres us demanem un esforç per unir-vos a la Resistència Crítica amb una de les quotes solidàries de 75, 100 o 150 euros anuals. I, si ja en sou subscriptors, us proposem que us augmenteu voluntàriament la vostra quota anual per ajudar-nos a sufragar la baixada dels ingressos per publicitat que ja estem notant de valent. També podeu posar-vos en contacte amb nosaltres per esdevenir sòcies col·laboradores, aportant un capital de com a mínim 1.000 euros.

Programa de ràdio en directe del projecte "5 dies de fúria". Foto: XAVI HERRERO
La revista 'Crisi o Vida' ha estat un dels projectes centrals de CRÍTIC aquest 2020.
Anterior Següent

Això de CRÍTIC, qui ho paga?

Pocs mitjans de comunicació fan un exercici de transparència com el que fa CRÍTIC amb els seus ingressos i despeses. Però per a nosaltres és una part fonamental de la filosofia del projecte. Com ja hem dit, els subscriptors han representat la partida central. Però n’hi ha d’altres. L’any passat, per exemple, vam ingressar 19.000 euros del projecte de finançament col·lectiu per fer possible el projecte “5 dies de fúria”, que va representar un 6% dels ingressos. Si contemplem també els ingressos provinents de la botiga digital (3.900 euros, un 1% del total), arribem a la conclusió que un 33% del que vam ingressar (un terç dels ingressos) va provenir directament de persones que han donat suport al projecte d’una manera o d’una altra.

Això s’ha complementat de forma important amb altres partides. La més important és la de publicitat a la web, que representa un 25% del total dels ingressos. CRÍTIC compta amb un codi ètic publicitari que regula el tipus d’anunciant i de contingut amb patrocini que publiquem, i que exclou empreses condemnades per delictes fiscals, contra el medi ambient o discriminació de gènere, entre d’altres, o que especulin en borsa amb serveis bàsics com l’aigua, l’habitatge o l’alimentació. El contingut realitzat amb patrocini suposa un 17%: aquí s’hi inclouen sobretot col·laboracions amb el sector cultural (el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, el Museu de la Vida Rural, el Museu del Disseny, entre d’altres) i també amb administracions públiques com la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, entre altres institucions.

Només 1 de cada 10 euros que ingressa CRÍTIC prové de subvencions públiques

Un punt i a part mereixen els projectes compartits amb l’economia social i solidària, que representen un 8% dels ingressos. Són més que una font d’ingressos: ens encanta com a forma de compartir camins, experiències i projectes amb entitats, empreses o col·lectius que treballen amb valors socials compartits i per un futur millor per a la societat catalana. En aquest darrer àmbit hem seguit creixent i consolidant la relació amb cooperatives com Sostre Cívic o el Col·lectiu Ronda, l’Observatori del Deute en la Globalització, Fiare o l’Observatori DESC. La publicitat i el patrocini de la revista Crisi o Vida va representar un 5% dels ingressos.

CRÍTIC també té ingressos provinents de subvencions, però només 1 de cada 10 euros que ingressem parteix d’aquesta base. En l’exercici del 2020, va representar un 11% dels ingressos, bàsicament provinents de l’ajut estructural que la Generalitat de Catalunya atorga a tots els mitjans de comunicació que editen en llengua catalana, i que està condicionat al nombre de treballadors del mitjà i a les visites que té. Un sistema que sovint ha acabat premiant els mitjans que aposten més pel clickbait que no pels continguts amb profunditat.

El 2020 també vam rebre dues subvencions menors de l’Ajuntament de Barcelona: una per l’Àrea de Drets Civils per un valor de 4.500 euros que ens va permetre realitzar un programa de ràdio especial per a la presentació de “5 dies de fúria”, i una altra del mateix import de l’àmbit de l’economia social per fer un treball intern de la cooperativa en formació de l’àmbit de cures, que vam desenvolupar amb la cooperativa Fil a l’Agulla. A més a més, de forma excepcional el 2020 també vam rebre un ajut de Google de 4.225 €, que forma part d’una línia especial d’ajuts a mitjans locals arran de la Covid-19 que van sol·licitar mitjans de comunicació d’arreu del món.

En què ens gastem els vostres diners

Cap a on han anat a parar tots aquests ingressos? Doncs bàsicament han estat invertits en periodisme, periodisme i periodisme: tots els ingressos extres van traduir-se en més inversió en recursos humans i estructura. El 50% de les despeses van estar dedicades a pagar nòmines dels socis de treball i treballadors de CRÍTIC, i el 13%, a la Seguretat Social.

El 2020 va ser el primer exercici en què tots els socis de treball de CRÍTIC van formar part del règim general de la Seguretat Social. Al mateix temps, també vam aprovar un règim intern per a la cooperativa que estableix una sèrie de quatre categories salarials, des de l’auxiliar de redacció fins a la direcció. La jornada completa d’un auxiliar és de 1.200 euros bruts, i la de direcció, de 1.920 euros bruts. La jornada completa és de 37,5 hores.

CRÍTIC va ser fundat l’any 2014 per un grup de tres periodistes. Des de llavors, el projecte no ha deixat de créixer de manera sostinguda. Actualment, el formen 11 persones. En Roger Palà i en Sergi Picazo n’assumim la direcció periodística i estratègica. La Laia Soldevila és la coordinadora de projectes. L’Anna Gris és la coordinadora de gestió i comptabilitat. En Joan Vila, present des dels inicis de CRÍTIC, participa tant en la redacció com en la gestió de subscriptors i comunitat. La periodista Laura Aznar pilota amb en Roger l’àrea d’investigació i el 2020 també va dirigir el projecte “5 dies de fúria”. En Jordi de Miguel és el responsable de xarxes socials i comunitat.

A més a més, des del novembre passat hem incorporat dos periodistes més a mitja jornada: l’Helena Martín i en Manel Riu. Al febrer del 2021 hem incorporat la Bego Corella com a suport d’administració. I des del juny s’ha incorporat plenament a l’equip el Noel Eduardo com a responsable de patrocinis i publicitat.

A més a més, comptem amb un equip de col·laboradors periodístics, gràfics i de disseny que fan possible que CRÍTIC publiqui de forma diària i constant. Tots els col·laboradors de CRÍTIC han estat remunerats des del primer dia. De fet, al març del 2020, amb l’inici de la pandèmia i el confinament dur que va implicar una aturada important en la producció de continguts, CRÍTIC va avançar als seus col·laboradors més regulars el pagament de col·laboracions encara pendents de publicar. Aquesta partida s’eleva fins als 39.000 euros i representa el 13% de les despeses.

La resta de les despeses es reparteixen entre infraestructura (35.224 € en lloguer d’espai al grup Ecos, quotes de socis, material, comissions bancàries…), un 6% de despeses associades a projectes (entre d’altres, el podcast “5 dies de fúria”, però també altres col·laboracions) i tot allò que fa referència a la producció, la maquetació i l’edició del Dossier Crític en paper (5% de les despeses, 15.569 euros).

Assentar les bases del CRÍTIC del futur

Som en un moment de canvi social, periodístic i polític, després d’una dècada de grans canvis i tensions, des de l’emergència del 15-M fins al referèndum de l’1 d’octubre de 2017 i les seves conseqüències posteriors. Hem viscut anys que han tingut un gran impacte en la vida social del país. Una culminació d’aquest cicle ha estat la pandèmia de la Covid-19, el confinament i les seves conseqüències econòmiques, socials i de salut mental.

L’escenari social i polític de Catalunya ha canviat. Ja no som el 2011, ni el 2014, any en què va néixer CRÍTIC, ni el 2017. Hi ha nous temes a l’agenda que quan vam crear CRÍTIC no eren sobre la taula. Això també vol dir nous interessos i noves comunitats lectores. Són temps de pensar no en el més immediat i imminent, sinó en allò que vindrà. Nosaltres no som gurus del periodisme ni tenim totes les respostes. Però és molt possible que allò que ha funcionat els últims anys, i que ens ha permès consolidar comunitats lectores i subscriptores, potser a partir d’ara no funcionarà tant. O no ho faci de la mateixa manera.

Una de les virtuts del projecte de CRÍTIC és que és dimensionat i sòlid. I això ens dona una cosa molt valuosa: temps per pensar. El curs 2021/22, que començarà al setembre vinent, encarem amb la idea d’assentar les bases del CRÍTIC del futur. Un CRÍTIC que sigui útil a la gent que el fa possible: la seva comunitat de subscriptors i subscriptores. Sent fidels a la nostra essència: l’únic periodisme que té sentit és el periodisme que transforma. Allí ens trobareu.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

En plena crisi, continuem fent un periodisme rigorós i que aposta per la profunditat. Et necessitem més que mai.

Subscriu-t'hi ara

Amb la quota solidària, rebreu a casa el llibre 'Aliment', de Martí Sales, i la revista 'Crisi o vida' 

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies