L’Ajuntament de Barcelona inverteix 3,4 milions en publicitat just abans de les eleccions municipals

  • Roger Palà
  • divendres, 24 abril 2015

El diari 'La Vanguardia', propietat del Grup Godó, rep un contracte de 700.000 euros per organitzar un cicle de debats

Xavier Trias i Joaquim Forn, de CiU, en un plenari municipal de 2011 / AJUNTAMENT DE BARCELONA

Xavier Trias i Joaquim Forn, de CiU, en un plenari municipal de 2011 / AJUNTAMENT DE BARCELONA

Pluja de milions en publicitat just abans de les eleccions municipals. L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha invertit només els darrers tres mesos 3,4 milions d’euros en publicitat destinada a mitjans de comunicació. Així es desprèn de la lectura de la ‘Gaseta Municipal’ dels dies 20 d’abril i 10 de març. Allà en consten tres elevats contractes amb centrals de mitjans aprovats per la comissió de govern del consistori els dies 11 i 18 de febrer. Aquestes empreses seran responsables de repartir la publicitat entre les diferents capçaleres catalanes. Dels tres contractes, però, n’hi ha un que ja està condicionat a la contractació en un mitjà en concret: el diari ‘La Vanguardia’, propietat del Grup Godó.

L’Ajuntament de la capital catalana ha adjudicat a la central de mitjans Zenith Media la contractació al rotatiu de Godó de l’”acció especial” El Mirador de Barcelona. L’import: 698.911 euros, IVA inclòs. El Mirador de Barcelona és un cicle de debats sobre grans temes relacionats amb la ciutat de Barcelona. ‘La Vanguardia’ organitza el debat i en publica la crònica escrita i audiovisual. L’acord d’adjudicació data de l’11 de febrer de 2015. La crònica del primer debat, que va girar al voltant de la marca Barcelona, va publicar-se just vuit dies després, el 19 de febrer. L”smart city’, la cohesió social, el model cultural o l’emprenedoria han estat altres dels temes tractats al llarg del cicle.

1,8 milions per promocionar el Mobile

Els altres dos contractes van ser formalitzats en la comissió de govern del 18 de febrer i publicats en la ‘Gaseta Municipal’ del 20 de març. Només en dues campanyes de publicitat, una per al Mobile World Congress i una altra per Gaudir Més, el govern de CiU ja s’ha compromès a gastar 2,7 milions d’euros.

El primer contracte tenia per objecte una “acció de comunicació de la marca Barcelona i de promoció de les noves tecnologies” en col·laboració amb Mobile World Capital, la fundació que organitza el Mobile World Congress. L’afortunada va ser la central de mitjans Carat, per un import d’1.813.000 euros. Aquest acord en concret resta sotmès “a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost corresponent, atès que l’execució d’aquest contracte s’iniciarà l’exercici següent a la seva formalització”. És a dir: l’import fa referència a la promoció del pròxim Mobile World Congress, i no de l’esdeveniment que va celebrar-se al mes de març passat. Aquests diners es destinaran a inserir espais publicitaris en grans mitjans de comunicació catalans.  Recentment, la Generalitat, tal com va explicar CRÍTIC en exclusiva en aquest reportatge, va fer un concurs per a la publicitat i promoció, amb un cost de 483.998 euros per als pròxims dos anys. L’objectiu del projecte era “definir, comunicar i difondre la marca del Mobile World Congress de Barcelona”.

El segon gran contracte fa referència a l’acció de comunicació de la campanya Gaudir Més, que promou accessos gratuïts i descomptes a diversos espais de la ciutat com el Park Güell, el castell de Montjuïc o el Museu del Disseny. Per a la difusió d’aquesta campanya, l’Ajuntament ha reservat 905.000 euros, que seran gestionats per la central de mitjans Focus Media.

S’ha gastat el 80% de la publicitat de tot l’any

El regidor del PP i soci de Xavier Trias fins ara, Alberto Fernández Díaz, va acusar la setmana passada l’Ajuntament d’haver-se gastat ja el 80% de la previsió de despesa en publicitat de tot l’any 2015 quan només han passat quatre mesos. Segons va dir, “l’alcalde Trias s’ha convertit en l’alcalde anunci després gastar més de 9 milions d’euros en publicitat durant el primer trimestre del 2015, a les portes de les eleccions municipals”.

A més, el govern municipal de Barcelona va decidir triplicar la despesa en publicitat i propaganda respecte a la destinada a les passades eleccions municipals de l’any 2011 amb el socialista Jordi Hereu com a alcalde. Segons una informació d’Eldiario.es, es passa de gastar 5 milions d’euros durant el mandat del PSC a l’Ajuntament als més de 13 milions que es gastaran amb Trias en els pressupostos de 2015 aprovats. Una de les grans campanyes d’aquest any és l’anomenada “Barcelona inspira”, que és molt present en cartells al carrer.

Deixa el teu comentari