Més de la meitat dels catalans consumeix productes o serveis de cooperatives

fesc1

La Fira d’Economia Solidària de Catalunya se celebra cada any al Recinte de Fabra i Coats de Sant Andreu (Barcelona) / Pere Nadal – XES

Més de la meitat dels ciutadans de Catalunya ha consumit productes o serveis de cooperatives en els darrers mesos. Això és desprèn de l’Estudi del perfil de les persones consumidores o usuàries de cooperatives, elaborat per encàrrec de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya i fet públic recentment. L’informe revela que la ciutadania catalana valora molt positivament el paper de les cooperatives en l’economia i que les associa a valors com el compromís, la confiança o la proximitat. Una altra de les conclusions és que la crisi econòmica ha generat un canvi en els hàbits de consum i ha propiciat un consum més responsable i amb criteris no estrictament monetaristes.

L’anàlisi del perfil de les persones consumidores i usuàries de cooperatives de Catalunya s’ha elaborat durant el primer semestre de 2015 a partir d’enquestes online, telefòniques i grups presencials de treball, que han permès captar informació sobre preferències de consum, canals de compra, ús de les xarxes socials o coneixement de les característiques d’una cooperativa, entre molts altres indicadors. L’univers total de la mostra és d’unes 1.800 persones. El treball s’ha dividit en cinc grans blocs, el primer dels quals parla del coneixement i la valoració de l’economia cooperativa en general.

Més conegudes del que les mateixes cooperatives es pensen

fesc2

Un dels estands de productes cooperatius, present a la FESC 2015 / Pere Nadal – XES

El model d’empresa cooperativa és més conegut per part del conjunt de la població del que els mateixos actors del sector creuen. Les cooperatives de treball associat són les que la gent identifica més amb el concepte de cooperativa, molt per davant de les de consumidors o les agrícoles. Compromís, interès i entusiasme, per aquest ordre, són els sentiments que inspiren entre la ciutadania aquest tipus d’empreses. Confiança i transparència també són conceptes valorats especialment per aquelles persones que ja són usuàries habituals de les cooperatives. La democràcia interna amb què es regeixen les cooperatives és el valor més atractiu a l’hora de qualificar-ne la gestió empresarial.

A la pregunta de si ha consumit algun producte o ha utilitzat algun servei provinent d’una cooperativa en el darrer mig any, el 56% dels enquestats ha respost afirmativament, xifra que s’eleva al 94% si es limita a aquelles persones integrades en l’entorn cooperativista. Una altra dada interessant és que un terç d’aquest darrer grup ha començat a consumir productes de cooperatives en els darrers cinc anys, la qual cosa demostra que la base de gent usuària del sector s’està ampliant ràpidament.

Disposats a pagar una mica més si és una empresa amb valors socials

El segon bloc de l’estudi fa referència als productes i serveis cooperatius. La principal conclusió és que, en general, la ciutadania prioritza el preu i la qualitat, per davant d’altres característiques, a l’hora d’adquirir alguna cosa. En canvi, dins l’univers de persones consumidores de productes i/o serveis cooperatius es dóna molta importància que sigui una producció respectuosa amb el medi ambient o saber-ne l’origen geogràfic.

Tanmateix, quan un consumidor es troba davant de dos productes o serveis amb les mateixes característiques, afirma estar disposat a pagar un preu més elevat si al darrera de la seva producció hi ha una empresa amb valors socials (en el 71 % dels casos entre la ciutadania en general i en el 91% entre les persones usuàries de cooperatives). Les persones que ja consumeixen regularment aquests productes afirmen que els valors de l’empresa són prioritaris més fins i tot que el preu i la qualitat, la qual cosa indica que s’han vinculat de forma intensa amb el fet cooperatiu.

Catalanoparlant, de mitjana edat, amb estudis i ideològicament tirant cap a l’esquerra

fesc4

Les dones, de mitjana edat, catalanoparlants i amb estudis superiors, es troben dins del perfil tipus de consumidor de productes cooperatius / Pere Nadal – XES

El tercer bloc de l’estudi fa referència a les persones consumidores del sector cooperatiu. Pel que fa al sexe, hi ha força paritat entre homes i dones (52-47%), però en canvi hi ha una franja d’edat majoritària, que és la de 30 a 44 anys. En general, és gent catalanoparlant, amb un nivell d’estudis mitjà-alt, i ideològicament situada al centre-esquerra o a l’esquerra.

El fet cooperatiu sembla tenir més fortalesa fora de l’àmbit metropolità de Barcelona i en municipis de grandària de mitjana a petita. Tanmateix, no és possible distingir la tipologia de cooperativa preferida en funció de la ubicació geogràfica, ja que en l’àmbit més rural hi ha un biaix favorable a les cooperatives agràries.

L’estudi identifica tres grups de persones consumidores de productes de cooperatives: els convençuts (més de la meitat dels que afirmen haver consumit productes o serveis els darrers anys), els ocasionals (36%) i els circumstancials (9%). Els primers valoren l’origen del producte o servei, que el productor sigui una empresa amb una gestió responsable i que es respecti el medi ambient. Consideren els productes més cars que en d’altres sectors, però estan disposats a fer l’esforç econòmic per obtenir-los. Els segons, en canvi, valoren la qualitat, el preu, la marca i i el disseny dels productes i tenen la percepció que són més barats que els altres, potser perquè identifiquen més les cooperatives amb les de consumidors. Els darrers tenen molts dubtes perquè no tenen gaire clara la diferència entre cooperatives i la resta d’empreses.

Una visió positiva del sector

Portada esdudiEls dos últims blocs de l’informe fan referència a l’ús de les xarxes socials per part de les cooperatives i a les empreses consumidores de serveis o productes cooperatius. Facebook i Twitter són les dues xarxes socials més emprades pel sector per relacionar-se i mantenir informats els usuaris i consumidors. El 86 % de les cooperatives federades són presents a Facebook i el 73% té un perfil a Twitter. De la seva banda, el 80% de les persones consumidores segueixen el perfil d’alguna cooperativa en alguna xarxa social.

Com a conclusió final, l’estudi ofereix una visió positiva i expansiva del sector, ja que la població cada cop més coneix les bases del model cooperatiu, les associa al cooperativisme de treball (i no tant a l’agrícola o al de consum) i els productes i serveis sorgits de les cooperatives s’identifiquen amb valors positius i a una més gran qualitat. També és molt important saber que el nombre de persones consumidores o usuàries de les cooperativa ha augmentat significativament en els darrers cinc anys, coincidint amb la segona fase de la crisi econòmica i amb els primers indicis de recuperació.

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Elaborat conjuntament per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya i CRÍTIC, aquest blog ens presenta experiències personals del món cooperatiu. Són entrevistes o reportatges breus amb persones que, amb el seu esforç, tiren endavant iniciatives empresarials molt diverses, però amb un denominador comú: l'aposta per un model econòmic més just i equitatiu. Són les qui anomenem les 'cooperactives'.

Cerca al blog