Crític Cerca

Imatge del metro de Barcelona / ACN

Investigació

Antifrau detecta irregularitats en un contracte tecnològic de TMB

Segons l’oficina contra la corrupció, l’empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona va "limitar" la lliure competència en el procés d'adjudicació a la consultoria Stratesys d’un servei valorat en 3,6 milions

27/07/2022 | 07:00

L’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) ha detectat “irregularitats” en el procés de licitació i contractació d’un servei de consultoria tecnològica adjudicat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) l’any 2019. El contracte, que té un valor de 3,6 milions d’euros per cinc anys, va recaure en l’empresa Stratesys, l’única que es va presentar al concurs. Així consta en un informe de l’OAC datat de gener de 2020 al qual ha tingut accés CRÍTIC mitjançant una petició de dret d’accés a la informació pública.

La licitació que ha investigat Antifrau tenia per objectiu la contractació del servei de “manteniment correctiu i evolutiu” per als sistemes de “planificació i prestació del servei de metro i bus”. Segons l’Oficina, el principal punt de conflicte és que el plec de condicions tècniques del contracte obligava les empreses que volguessin prendre part en el concurs a disposar de tres certificats específics emesos per un proveïdor tecnològic en concret: SAP. I aquest fet, a parer d’Antifrau, podria “limitar” la lliure competència, perquè, sempre segons Antifrau, la normativa de contractació pública estableix que no es pot exigir com a requisit tècnic disposar d’un certificat en concret. Després de Microsoft i d’Oracle, SAP és un dels proveïdors de tecnologies de gestió empresarial més importants del món.

Antifrau creu que el procés de licitació “no resulta ajustat a la normativa de contractació pública”

Segons Antifrau, obligar les empreses que vulguin concursar a disposar d’un certificat en concret és un factor que “no resulta ajustat a la normativa de contractació pública” i “podria constituir una veritable restricció a la lliure concurrència”. A més, l’anunci de la licitació no va ser publicat ni al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ni al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB), com diu la llei, sinó al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE). Antifrau també considera que això és “un dèficit rellevant”.

Fonts de TMB expliquen a CRÍTIC que el concurs va requerir els certificats en qüestió perquè “el sistema de planificació i prestació del servei de TMB requereix per les seves característiques de la tecnologia SAP, integrada amb els components estàndard SAP HR, per al suport a la planificació i prestació del servei de les àrees operatives de Metro i Bus”.

Una única candidata amb relació prèvia amb TMB

Segons Antifrau, “els fets i les irregularitats detallats tindrien per objecte reduir al màxim el nombre de licitadors”. De fet, l’Oficina també destaca que al concurs només s’hi va acabar presentant una empresa (la que el va guanyar) i que Stratesys ja tenia una relació contractual anterior amb TMB, també per implementar la tecnologia SAP.

L’informe detalla que, el 2014, l’empresa pública de transports ja va adjudicar a Stratesys, per la via del contracte negociat, la implementació de la tecnologia SAP al servei de metro, “per millorar-ne l’eficiència i la planificació”. El contracte va tenir un valor de 386.000 euros i un període de 4 anys, i Stratesys va implementar tres solucions SAP en la programació i prestació del servei. El concurs investigat per Antifrau, de fet, tenia per objectiu seguir implementant la tecnologia SAP també per a la gestió dels autobusos.

Antifrau destaca també que “es desconeix per què es va licitar el primer contracte com a negociat”. Des de fa alguns anys, l’Administració pública ha anat restringint l’ús d’aquest procediment de contractació, que sovint ha derivat en adjudicacions “a dit”.

L’Autoritat de la Competència diu que s’ha de revisar la licitació

L’Oficina Antifrau va decidir comunicar les seves conclusions a l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), l’organisme públic de la Generalitat que té com a finalitat vetllar pel compliment de la llei en matèria de lliure competència empresarial. L’ACCO, al seu torn, va emetre el juny de 2020 un nou informe, al qual també ha tingut accés CRÍTIC, en què va recollir les apreciacions de l’OAC, però va descartar que hi hagués “conductes il·lícites prohibides” en el procediment.

Informe de l'Autoritat Catalana de la Competència / CRÍTIC

TMB explica que ha “revisat detingudament” el contracte i ha incorporat les recomanacions d’Antifrau de cara a futures licitacions

Tot i això, l’ACD afirma en el seu informe que el procés de contractació de TMB “no ha estat prou curós en termes de la política de competència” i insta l’empresa pública a revisar els fets. Fonts de TMB han explicat a CRÍTIC que, amb posterioritat a les actuacions d’Antifrau i l’ACCO “es van revisar detingudament els criteris de solvència i valoració”, amb l’objectiu d’incorporar-les en futures licitacions.

Antifrau omet parts de l’informe “per protecció de dades”

L’informe d’Antifrau té el seu origen en una denúncia de març de 2019. CRÍTIC, però, no ha pogut accedir al nom del denunciant, així com a altres parts de l’informe, ja que l’Oficina, tot i admetre parcialment la petició de dret d’accés a la informació pública d’aquest mitjà, ha decidit anonimitzar diversos fragments del document “en aplicació de la normativa de protecció de dades”.

Entre les parts anonimitzades de l’informe hi ha, a més del denunciant, el nom del directiu de TMB que va iniciar el procediment de contractació, que s’identifica només amb el càrrec (director de sistemes d’informació de TMB). També s’hi omet el contingut del requeriment d’informació que Antifrau va fer a Deloitte, consultoria que també va interessar-se en el procés de licitació però que finalment va decidir no concursar després de sol·licitar una cita amb TMB “per entendre millor la necessitat de cobertura del servei”.

Stratesys és una consultoria capdavantera fundada per professionals de l’antiga operadora Airtel

Stratesys és una consultoria tecnològica capdavantera amb aliances internacionals en diversos països i amb una facturació anual a escala espanyola de 28 milions d’euros. És una empresa especialitzada i certificada per SAP. Segons Cinco Días, va tancar el 2021 amb una facturació de 72 milions d’euros. La companyia va ser fundada per professionals que venien de l’antiga operadora Airtel i compleix enguany 25 anys i dona feina a 1.200 persones a tot el món.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

Quan poses diners a CRÍTIC, passen coses

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebreu les revistes 'Temps' i 'Emergència' i un pack de marxandatge.

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies