Crític Cerca

Una cursa de Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya / ACN

Investigació

Quants diners públics ens costa la Fórmula 1?

Circuits de Catalunya, l’empresa publicoprivada que gestiona el circuit de Montmeló, ha rebut 131 milions d'euros de subvencions els últims set anys, tot i perdre diners en cada exercici

17/06/2024 | 06:00

Aquest dimecres, 19 de juny, els cotxes de Fórmula 1 envairan el passeig de Gràcia en el que s’ha batejat com a Barcelona Fan Festival. L’exhibició se celebra en el marc del Gran Premi de Fórmula 1, previst per als dies 21 a 23 de juny al Circuit de Barcelona-Catalunya de Montmeló. L’esdeveniment vol potenciar la marca del circuit català per acollir els grans premis de Fórmula 1, en un moment en què la continuïtat està en dubte més enllà del 2026, després de l’anunci de Madrid de voler acollir el Gran Premi d’Espanya.

Però quants diners públics ens costa la Fórmula 1? L’empresa propietària del circuit de Montmeló, Circuits de Catalunya, és una societat mixta amb la participació majoritària de la Generalitat. Aquesta empresa publicoprivada, però finançada sobretot amb fons públics, paga anualment un cànon a les multinacionals que tenen els drets dels grans premis de Fórmula 1 i de Moto GP per tal que se celebrin al circuit de Montmeló. CRÍTIC, a través d’una pregunta parlamentària de la CUP, ha tingut accés al contracte signat entre Circuits de Catalunya i Formula One World Championship (FOWC), on consten les xifres compromeses entre el 2022 i el 2026: 127 milions de dòlars en total només pel Gran Premi de Fórmula 1.

Circuits de Catalunya està controlada per la Generalitat, però té la participació d’un soci privat: el RACC

La xifra de pèrdues contrasta amb les subvencions rebudes: 131 milions d’euros públics des del 2016 de part de quatre administracions diferents, segons ha recopilat aquest mitjà analitzant els comptes anuals de la companyia. El que passa, però, és que el negoci no funciona: la venda d’entrades no compensa el pagament d’aquest cànon, i Circuits de Catalunya acumula números vermells. Segons l’anàlisi que ha fet CRÍTIC dels comptes de la societat des de l’any 2014, les pèrdues globals s’eleven fins als 44,4 milions d’euros, als quals cal afegir 18,8 milions més, que l’empresa actual va absorbir del consorci anterior que gestionava la instal·lació. L’any 2023, el darrer amb comptes auditats, el Circuit va tancar amb un resultat negatiu de 2,4 milions.

Circuits de Catalunya SL és una societat mixta controlada per la Generalitat, que en té un 51,4% del capital de manera directa i un 26,8% a través d’Avançsa, l’empresa pública que gestiona les participacions del Govern català en empreses privades. Circuits de Catalunya, però, també té la participació de l’Ajuntament de Montmeló (7,2%) i d’un soci privat: el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). El lobby dels conductors, convertit avui en un grup de més de 16 societats amb participacions en el sector de les assegurances i de l’assistència en carretera, té un 14,4% del Circuit.

Motiblització contra la Fórmula 1 al Passeig de Gràcia / IVAN GIMÉNEZ

Subvencions de la Generalitat, l’Ajuntament, la Diputació i l’Estat

Segons l’anàlisi que ha fet CRÍTIC dels comptes anuals presentats per la companyia des del 2016, el principal aportador públic de recursos durant aquest període ha estat la Generalitat de Catalunya, que hi ha destinat 105,6 milions d’euros només en subvencions, la major part a través del Departament d’Empresa i a través del concepte “foment del turisme”. Cal tenir en compte que la xifra no inclou, per exemple, un crèdit participatiu ofert per Avançsa per un valor de 3 milions d’euros, o altres aportacions al capital social.

Però no només la Generalitat ha finançat l’activitat del Circuit: també institucions que no participen directament en l’empresa, com la Diputació de Barcelona (11 milions), l’Ajuntament de Barcelona (11,1 milions) o el Consell Superior d’Esports del Govern espanyol, que en els darrers dos exercicis ha aportat 4 milions d’euros. Les aportacions s’han mantingut al llarg dels anys tot i el pas per la Generalitat i l’Ajuntament de governs amb participació d’ERC i dels Comuns, en alguns moments en solitari.

Oriol Sagrera, Kate Hodgkinson, Roger Torrent i David Escudé en la presentació del Formula 1 Barcelona Fan Festival / ACN

L’auditoria del Circuit: “Desequilibri econòmic i financer”

La situació crítica de l’empresa no ha passat desapercebuda per als responsables de la seva auditoria. El darrer informe sobre Circuits de Catalunya, elaborat per Pleta Auditores amb data de 31 de desembre de 2023, afirma que existeix “una situació de desequilibri econòmic i financer, continuada en el temps” i que això “és un factor que genera dubtes sobre la continuïtat de les operacions de la societat”. “Els membres del Consell d’Administració són conscients d’aquest desequilibri financer existent i mantingut en els darrers exercicis, i es comprometen a continuar estudiant i proposant a la Junta General de Socis les mesures necessàries per corregir-lo”, afirma.

Els informes d’auditoria de Circuits de Catalunya mostren dubtes sobre la continuïtat de les operacions de l’empresa

Els informes d’auditoria d’anys anteriors fan la mateixa constatació. De fet, el darrer informe adverteix que el patrimoni net de la companyia, “si bé és inferior a la xifra del capital social, és superior al límit previst per la Llei de societats de capital amb relació a les situacions de desequilibri patrimonial”. Una situació que ja es va reproduir el 2022, però que no ha suposat cap canvi en l’estratègia de la societat.

CRÍTIC s’ha posat en contacte amb Circuits de Catalunya per tal que l’empresa valorés aquestes dades, però la resposta ha estat que “des del Departament de Comunicació del Circuit de Barcelona-Catalunya no portem el control d’aquesta informació”. L’àrea de comunicació ha remès aquest mitjà a la informació disponible a l’apartat de transparència del web.

Acord econòmic de l'empresa pública Circuits de Catalunya amb l'operador de la Fórmula 1 / Arxiu CRÍTIC

Un cànon milionari

Quina és la raó de fons d’aquesta situació de desequilibri? Una part molt rellevant del pressupost de Circuits de Catalunya es destina al pagament del cànon de les empreses propietàries del Gran Premi de Fórmula 1 i del Gran Premi de Moto GP. De fet, des del març passat és una única empresa, Liberty Media, qui gestiona els dos grans premis (fins llavors, el premi de motociclisme era propietat de la Dorna Sports). Liberty Media és propietat de l’empresari nord-americà John C. Malone i va adquirir la Fórmula 1 l’any 2017.

En el conveni vigent entre Circuits de Catalunya i la Fórmula 1 entre el 2022 i el 2026, on consta el pagament del cànon anual, s’estableix que la xifra que l’empresa pública ha d’abonar cada any als propietaris de la Fórmula 1 és de 24,4 milions de dòlars el 2022 i el 2023; 24,9 milions, el 2024; 25,9, el 2025, i 27,4 el 2026. En total, 127 milions de dòlars. Cal tenir en compte que la xifra no inclou el cànon del Gran Premi de Moto GP.

La venda d’entrades en les diferents competicions no compensa el cost del cànon anual de la Fórmula 1

El que passa, però, és que la venda d’entrades per als grans premis no compensa el cost del cànon. El 2023, segons consta als comptes anuals de la companyia, Circuits de Catalunya va ingressar un total de 17,4 milions d’euros en concepte de venda d’entrades de tots els esdeveniments que s’hi van celebrar: és a dir, 7,5 milions menys que el cànon que va pagar només per la Fórmula 1.

Aquesta tendència ha estat general al llarg dels anys: un informe de la Sindicatura de Comptes del 2021 relatava que l’any 2018 el cànon de la Fórmula 1 es va elevar a 20,8 milions, mentre que la venda d’entrades del Gran Premi només havia representat uns ingressos de 7,2 milions d’euros. El cànon del Gran Premi de Moto GP va implicar el pagament de 4,5 milions d’euros, però els ingressos van representar 3,5 milions. El pagament a les empreses que gestionen la marca de la Fórmula 1 s’ha duplicat des del 2009, quan va implicar 13,8 milions en total.

Josep Mateu, president del RACC / RACC

Contractes del Circuit adjudicats al RACC

Tot i que el RACC forma part de l’accionariat de l’empresa, al mateix temps també rep diners de Circuits de Catalunya, en forma de contractes de serveis. El 2021 se li va adjudicar la gestió de l’Escola de Conducció de Circuits de Catalunya SL, per un valor de 225.000,00 € (IVA a banda). El pressupost inicial de licitació eren 162.000 euros, però la xifra de l’adjudicació definitiva es va incrementar, segons consta en la informació recollida a la web de la Plataforma de Contractació Pública. La durada del contracte era de tres anys. L’abril de 2024 es va formalitzar un nou contracte de 270.000 euros per aquest concepte, en el marc d’un procediment obert en què només es va presentar una única oferta: la del RACC.

El 2021 també es va adjudicar a una empresa del grup RACC el servei d’helicòpters medicalitzats, per un import de 123.904 euros. El 2020, el RACC també va rebre 141.750,00 € per aquest concepte. De nou, només es va rebre una única oferta.

Periodisme pel dret a l'habitatge

Suma't a CRÍTIC i t'enviem a casa la nova revista 'Habitar'

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' (2024) i la revista 'Emergència' (2021)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies