22/05/2025 | 06:00
Pepe Mujica va dedicar la seva vida a la utopia d’intentar deixar una societat una mica millor. La utopia, explicava el guerriller, que va ser president de l’Uruguai i un referent mundial per les esquerres, “compleix la funció de guiar-nos enmig de la incertesa per la qual naveguem. Llavors deixa de ser utopia i es converteix en guia per a la vida real. Mai finalitza, mai es completa, mai és perfecta”.
Però les notícies que llegim als mitjans de comunicació i que parlen sobre els efectes de la crisi climàtica (onades de calor, sequera, inundacions, grans incendis) fan difícil que puguem pensar en horitzons utòpics i desitjables. Només aquest curs, hem viscut una de les sequeres més importants de l’últim segle, les inundacions de la DANA del País Valencià i una gran apagada elèctrica a tota la Península, entre d’altres. Com podem revertir les projeccions de futur que fem, que sovint són distòpiques i apocalíptiques?
Si al primer capítol de la col·laboració amb l’Escola de Transicions parlàvem dels reptes del moviment ecologista en l’actualitat, en aquest segon programa especial d’El pòdcast de CRÍTIC contraposem els imaginaris de futur esperançadors als escenaris de catàstrofe. Hi reflexionem amb Kois Fernández Casadevante, sociòleg expert en sobirania alimentària, membre de la cooperativa Garúa i d’Ecologistes en Acció; Rosa Cerarols, geògrafa, antropòloga i cofundadora de l’espai cultural el Konvent a Berga, i Rubèn Suriñach, economista, escriptor, coordinador del pol cooperatiu Ecohub i membre de l’Escola de Transicions. El capítol, el dirigeix i presenta, com ja és habitual, la periodista Laura Aznar. La producció executiva és de Laia Soldevila.
Trobareu la conversa sencera a Spotify i a iVoox.