Crític Cerca
Notícies

La cara ‘ultra’ de l’exbisbe de Solsona

Xavier Novell va atacar durament les persones LGTBI, l'avortament, el paper de les dones dins de l'Església i, fins i tot, es va mostrar contrari a l'ús de preservatius per evitar contagis de malalties

07/09/2021 | 19:48

El bisbe de Solsona, Xavier Novell, durant una benedicció / ACN

Més enllà dels mems sexuals, dels tuits per riure i d’exorcismes passats de voltes, el bisbe emèrit de Solsona, Xavier Novell, va atacar durant dècades les persones LGTBI, el dret a l’avortament, el paper creixent de les dones en l’Església catòlica i, fins i tot, es va mostrar contrari a l’ús de preservatius per evitar el contagi de malalties. Novell, tot i no sortir dels límits de la doctrina marcada pel Vaticà, sempre anava un pas més enllà: ha estat una veu especialment dura contra les llibertats sexuals, a més de protagonitzar polèmiques com recriminar a unes adolescents que vestissin minifaldilla o defensar que es pagui la meitat als treballadors de l’Església per “respectar el seu desig de voluntariat”. CRÍTIC s’endinsa en el pensament del ja exbisbe de Solsona, ara a l’ull de l’huracà mediàtic després de la seva sortida fulgurant de l’Església.

Les aventures d’una nit “destruiran la vostra vida”

El fins fa poc bisbe de Solsona s’ha manifestat enèrgicament en contra de l’ús del preservatiu. El seu posicionament va quedar clar en l’emissió del programa de televisió El convidat, presentat per Albert Om. Quan Om va preguntar si hi havia situacions que justifiquessin l’ús del preservatiu, Novell va respondre que “el cas normal és per impedir que l’acte estigui obert a la vida”, i que el condó “no és el camí per viure relacions sexuals més autèntiques”.

El bisbe emèrit va aclarir que l’objectiu de prevenir malalties no justificava l’ús del preservatiu

En una entrevista a El País Semanal, Novell insistia que “les parelles que són matrimonis o estables no necessiten condó” i que “el preservatiu persegueix separar la paternitat del plaer”, un fet que ell considera “no humà”. El bisbe emèrit va aclarir que fins i tot l’objectiu de prevenir malalties de transmissió sexual no justificava aquesta pràctica, ja que “hi ha altres camins, com la castedat”. De fet, en la mateixa argumentació fa una crítica a les treballadores sexuals que utilitzen el condó, i les anima a “descobrir si no seria més autèntic no prostituir-se i dedicar-se a una cosa més noble i humana”.

Novell també rebutja una suposada sexualització excessiva de la societat i, especialment, de les noves generacions: “Als joves se’ls ven que una història d’una nit és com tallar-se el cabell. Se’ls ha de dir: destruireu la vostra vida. Això no fa feliços els humans”. D’altra banda, a El convidat, critica que es practiqui sexe abans del matrimoni. Concretament, ho critica perquè la pràctica sexual “no és un acte en què la vida i l’amor s’hagin de viure separadament”, i que quan només es manifesta l’amor “pot lliscar fàcilment cap a la cerca del moment agradable plaent”.

L’avortament és “un dels genocidis més grans de la història”

Un altre dels cavalls de batalla de Xavier Novell és la lluita contra el dret a l’avortament. L’any 2011, mesos després de la victòria per majoria absoluta del PP de Mariano Rajoy, Novell feia explícit que “li agradaria” que els populars restringissin aquest dret. El bisbe emèrit feia extensiu el desig a altres normes impulsades pel Govern de Zapatero, que “signifiquen un atemptat contra la dignitat de la persona, al dret a la vida o a la llibertat dels pares a l’hora d’escollir l’educació dels seus fills”. Una dècada més tard, Novell no ha evolucionat a posicions més conciliadores. En una carta dominical del mes de març passat, va arribar a descriure aquesta pràctica com “un dels genocidis més grans de la història” i com “un crim abominable”.

Xavier Novell a l'església de Santa Maria de l'Alba, a Tàrrega / ACN

Declaracions homòfobes i teràpies de reconversió per al col·lectiu LGTBI

L’any 2017, en una de les seves glosses dominicals, el bisbe emèrit de Solsona va relacionar l’homosexualitat amb la “manca de la figura paterna”. Xavier Novell es va preguntar si aquesta orientació estaria relacionada amb el fet que “en la cultura occidental, la figura del pare està simbòlicament absent, desviada, difuminada”. I hi afegia: “La virilitat sembla qüestionada”. Arran d’aquestes declaracions homòfobes, l’Ajuntament de Cervera va declarar-lo “persona no grata”, i el de Berga va aprovar una moció que establia que no se’l convidaria en cap acte públic.

Així mateix, el col·lectiu per l’alliberament LGTBI De Trascantó va convocar una protesta a l’església de Tàrrega que va obligar l’exbisbe a sortir-hi escortat pels Mossos d’Esquadra, i l’entitat LGTBI La Cugula va presentar més de 300 firmes al Servei d’Atenció Integral del Consell Comarcal del Solsonès per denunciar els discursos de Novell.

Xavier Novell ha estat acusat de participar i promoure “teràpies de reconversió” de persones LGTBI

Amb tot, el bisbe emèrit es va veure forçat a publicar un aclariment, en què assegurava que no volia ofendre ningú ni establir una relació “exclusiva”. Tanmateix, no era la primera vegada que manifestava el seu posicionament respecte a aquesta qüestió. El bisbe emèrit de Solsona també ha estat acusat de participar i promoure “teràpies de reconversió” de persones LGTBI. A més, l’any 2012 va defensar el bisbe d’Alcalá de Henares, Juan Antonio Reig Pla, després que vinculés l’homosexualitat amb la prostitució. Novell va denunciar que les crítiques que havia rebut Reig Pla eren un “acarnissament”.

Educar contra la “ideologia de gènere”

L’any 2019, Xavier Novell va protagonitzar una altra polèmica quan en una glossa dominical va fer referència al document transfòbic Home i dona els va crear, que va publicar la Congregació per a l’Educació Catòlica per fer-lo arribar a les escoles que abracen aquesta religió amb l’objectiu d’afrontar el que considera “una emergència educativa”. Entre altres aspectes, el text rebutja que les persones puguin tenir una identitat de gènere diferent de la del seu sexe biològic i assegura que “la ideologia de gènere” pretén “imposar-se com un pensament únic que determini, fins i tot, l’educació dels nens”.

Novell va agrair que la Sagrada Congregació publiqués el document, el qual va considerar que era “una guia” per als pares davant una “ideologia” que influeix en el pensament social i que “impregna” la majoria dels materials didàctics que la Generalitat posa a la disposició dels educadors. Prèviament, el bisbe emèrit ja havia carregat contra el fet que “la ideologia de gènere” estigués “penetrant en els projectes educatius, els plans d’igualtat i fins i tot en el procés constituent del nostre país”. En una glossa escrita al Full Diocesà de Solsona, al febrer del 2017, advertia els cristians que no sucumbissin a aquesta visió: “No és veritat que la llibertat personal ho pugui canviar tot! No és bo, en aquest cas, pretendre canviar la natura de les coses!”, reblava. 

 Les dones han d’evitar “vestits inadequats”

La vocació educativa de Novell el va portar també, l’any 2012, a recriminar a tres noies adolescents que assistien a la missa de la seva confirmació que duguessin una minifaldilla. El mateix exbisbe va explicar a la seva pàgina personal de Facebook que els havia cridat l’atenció.

El mateix exbisbe va explicar a Facebook que havia recriminat l’ús de la minifaldilla a tres noies

“Al final de la celebració ho vaig dir públicament, per corregir-les i recordar a tots els fidels que a l’Església s’han d’evitar els vestits inadequats”, va dir, i va acompanyar la publicació d’una fotografia on es veien les adolescents amb una faldilla per sobre dels genolls. Novell també hi afegia que alguns feligresos l’havien felicitat perquè els semblava “escandalosa” aquesta forma de vestir.

Les dones no poden ser sacerdotesses “perquè Crist va escollir 12 homes”

En l’entrevista a El País Semanal, feta l’any 2011, l’exlíder eclesiàstic de Solsona justifica que les dones no puguin optar a ocupar les posicions reservades als homes en l’estructura de l’Església explicant que “Crist va escollir 12 homes per a ser la imatge d’aquest nou Israel”, que “la masculinitat del sacerdot ens reporta a la història encarnada de Crist” i que “l’Església no se sent amb l’autoritat de canviar això”. L’argumentació continua restant rellevància a aquesta qüestió, dient que “l’important és ser sant, no cura, papa o cardenal”, i explicant que també hi ha dones al cel i homes a l’infern. A tall de conclusió, Novell afirma que aquesta doctrina no significa que l’Església sigui masclista.  

Pagar la meitat als treballadors “per respectar el seu desig de voluntariat”

Malgrat que no han transcendit en la mateixa mesura que altres declaracions, Xavier Novell també va pronunciar-se de manera poc habitual sobre les relacions laborals en el si de l’Església. Així mateix, va reconèixer obertament que la seva congregació pagava només la meitat de la jornada als apòstols: “Alguns laics poden sentir-se cridats a treballar full-time com a apòstols. La fórmula que estem provant és pagar-los mitja jornada i que l’ofereixin sencera”. Malgrat reconèixer que eren treballadors, per a l’exbisbe això no es feia “com a explotació”, sinó “per respectar el seu desig de voluntariat”.


Si els pica... Que es rasquin!

Suma't al periodisme contra el poder

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Temps' i la pròxima que publiquem (juny 2024)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies