27/06/2022 | 06:00
A ningú no li ensenyen a ser jove, però tampoc a fer-se gran. Envellir amb qualitat de vida no es mesura només amb indicadors mèdics: hi influeixen altres factors com el fet de sentir-se part de la societat i tenir motivació per aprendre coses noves. Amb l’objectiu de saciar les inquietuds de coneixement dels majors de 55 anys, la Universitat de Barcelona compta amb el programa de la Universitat de l’Experiència, una sèrie de cursos, seminaris i activitats complementàries que pretenen apropar les aules a edats més avançades i de les quals avui s’obre la preinscripció del pròxim curs. Amb 12 cursos a les butxaques, aquest programa ofereix formació universitària a través de cursos de diferents temàtiques, com l’alimentació i la gastronomia, la biologia, la història de l’art o les humanitats, entre d’altres. Un dels més exitosos entre els alumnes és el d’Economia Social; en parlem amb la coordinadora Nuria Rodríguez.
Per què sovint no vinculem la formació universitària a les edats avançades de la vida?
Moltes persones han estat 30 o 40 anys al sistema productiu i, quan passen a la jubilació o deixen de treballar, volen omplir el temps que els queda lliure perquè tenen interessos, volen aprendre sobre temàtiques noves que, durant la seva vida laboral, no han pogut aprendre. Això aporta motivació i relacions noves. La Universitat de l’Experiència, per tant, ofereix una oportunitat de veure que la gent gran no només és dependent i té necessitats, sinó que també pot desenvolupar activitats.
Estudiar contribueix a una millor qualitat de vida?
El que dona qualitat de vida és estar actiu amb la societat. Després de l’època productiva tens temps; el que no pots fer és quedar-se paralitzat: necessites trobar el teu lloc. Fer activitats que aportin coneixements nous genera la sensació que en aquesta etapa de la vida pots continuar fent coses per a la societat i per a l’entorn, no només cuidar els nets, que és una obligació. Participar en programes educatius genera estímuls i et permet estar al dia, no tenir la sensació que has perdut el tren de tot i que no t’has sabut adaptar a les coses noves de manera adequada, com a les xarxes socials o les noves tecnologies.
“Quan parlem d’envelliment, és important desfer-nos de la imatge de la dependència”
Estar actiu ajuda a la salut?
La gent que participa en el programa de la Universitat de l’Experiència, en general, té bona salut. Un dels temes importants quan parlem d’envelliment és desfer-nos de la imatge de la dependència: molta gent gran de 75 anys es troba bé. Que participin en programes actius alenteix l’aparició de la dependència, i això es fa a la universitat, però també a través d’activitats en centres cívics o entitats de barri, movent-se i col·laborant en la societat. I un cop comencen, molts volen continuar estant actius: molts dels nostres estudiants tenen ganes de repetir. De fet, els alumnes del programa de majors de 55 anys ens van demanar ampliar un segon curs amb temàtiques que els interessen al voltant de l’Economia Social i molts participen en altres activitats de la facultat com recerca, fòrums o conferències.
Els alumnes han demanat més formació en temes com les finances. Què els motiva en aquest àmbit?
Ni les empreses ni l’Administració et preparen per a la jubilació. Als graus universitaris formem estudiants que han d’entrar al sistema productiu, però ningú prepara els treballadors per deixar el mercat laboral, per ocupar el temps d’una altra manera. Hi ha moltes persones que, a més, no saben quina quantitat de diners rebran com a jubilació perquè no han tingut un assessorament i coneixement sobre tot el que passarà quan deixin de treballar.
S’aprèn de manera diferent a partir dels 55 anys?
Molts estudiants que hem tingut ja havien participat en el món universitari. El que més els agrada és que s’han adonat del canvi que ha suposat pel que fa a l’aprenentatge; s’hi han adaptat perfectament. A mi m’agrada incorporar treball en equip, per competències, reptes a desenvolupar. Són molt actius! Una gran diferència amb alguns estudiants de grau és que no hi van per la nota, sinó per conèixer. Transmeten les ganes als més joves: quan fem activitats intergeneracionals, els expliquen que fora, al mercat laboral, les coses són d’una altra manera.
Els alumnes més grans, per tant, entren en contacte amb els més joves?
Sí, creiem que conèixer els joves per a ells és important; per això tractem de fer activitats per tal que els estudiants de la Universitat de l’Experiència puguin participar en projectes amb els de grau. El contacte intergeneracional no és només encreuar-se pels passadissos; també és veure que tenen interessos comuns. Tot i això, el contacte acostuma a ser entre ells, i això també els va bé. En sortir del cicle productiu, es perd el contacte amb la gent del teu entorn i anar a la universitat et permet conèixer persones de la teva generació. Encara tinc la llista de WhatsApp del primer curs; la sensació de pertinença és molt més forta en aquests programes.
“No hi ha pressió: és un aprenentatge més lliure, i els estudiants tenen coneixements per l’experiència que han anat adquirint”
Normalment l’educació està molt marcada pels objectius professionals del futur, encarada al mercat laboral. Què aporta estudiar sense aquesta pressió?
Tots els professors que imparteixen classes a la Universitat de l’Experiència, quan presenten un tema, ho fan d’una manera molt divulgativa. Cal tenir en compte que els nivells dins de la classe són molt variats i les sessions es basen a debatre i participar, fer preguntes. No hi ha pressió: és un aprenentatge més lliure, i els estudiants tenen coneixements per l’experiència que han anat adquirint. Amb classes de 80 alumnes de grau, de fet, no es pot fer aprenentatge actiu i els professors estem obligats a donar certes temàtiques i a fer exàmens, evidències que això s’ha impartit; no es pot comparar.
Els estudiants de la Universitat de l’Experiència poden triar fer un curs o seminaris i activitats complementàries. Quines hi ha?
De seminaris d’aprofundiment n’hi ha de tres àmbits: científic, humanístic i social, entre els quals trobem sessions sobre les dones en la història de la ciència, lectures d’obres d’art, literatura i psicoanàlisi o iniciació a les tecnologies de la informació, entre moltes d’altres. D’activitats n’hi ha de vinculades a la música, al teatre, a la literatura o a la salut, com una coral, un club de lectura i txikung, per exemple.
Quin balanç feu de la rebuda que han tingut totes les activitats i cursos?
El balanç de la Universitat de l’Experiència és molt positiu; tinc claríssim que creixerà! Ara aquest programa té 12 anys i ha anat creixent cada any. Tenim 14 programes diferents i hi estan reflectides gairebé totes les facultats. A més, els estudiants que ja ho han provat volen repetir-ho i fer-ne més cursos.