Cerca
Opinió
Mar Vallecillos

Mar Vallecillos

Sociòloga i periodista

‘Okupar’ els límits

El moviment 'okupa' va venir a desplaçar els límits de la paciència, la indiferència o la submissió

21/11/2024 | 06:00

Llindar. Travessar un llindar no és qualsevol cosa: és creuar una línia, és passar sota un arc que configura quelcom de nou i forma part també del món que deixes enrere. Travessar un llindar pot ser un simple gest quotidià o un pas important: etimològicament, llindar ve de límit. Pot ser un fins aquí hem arribat; pot ser un anem més enllà.

El moviment okupa, nascut a Catalunya a la dècada dels vuitanta, va venir a desplaçar els límits. No només els límits físics del que era habitable, sinó també els límits de la paciència, la indiferència o la submissió. Bevia precisament de l’esperit i de les pràctiques del moviment per la insubmissió i practicava de forma material, concreta i quotidiana aquest fins aquí. I l’aquí era un edifici concret, una consulta al Registre de la propietat, una porta esbotzada, una decisió de si seria habitatge o espai social, uns torns de neteja, un programa d’activitats, una vida posada en pràctica. I una interpel·lació: “Okupa tu també”, convidaven les pintades, indicant que les cases eren allà, i tu, a l’altra banda del llindar, però tan sols a un pas.

Ens sentíem part d’un nou nosaltres en cases ‘okupades’ com la Kasa de la Muntanya, l’Hamsa, Can Vies o Can Masdeu

Finestra. D’algun temps ençà s’ha posat de moda l’expressió finestra d’oportunitat fins a l’abús. Es refereix a una oportunitat que podria durar ben poc, potser el que dura una ràfega d’aire que obre els porticons de bat a bat i de bat a bat els torna a tancar. Abusar de l’expressió ens pot dur a interpretar que estem sempre a la mercè dels cops de vent i que tota possibilitat és més efímera i contingent del que realment és. Però l’oportunitat ha existit sempre que hi ha hagut necessitat i habitatges buits. A Barcelona, un 9% dels pisos són buits (en són 75.400, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística [INE] del 2023) i els habitatges okupats són al voltant del 0,025% (dades del 2020 del Consell General del Poder Judicial per a tot Catalunya). La finestra és oberta permanentment, com una opció desestimada estranyament, en l’ànima d’algú que dorm al carrer o de qui pren un ansiolític perquè no podrà pagar el lloguer en una ciutat amb desenes de milers de pisos buits.

Façana. Que era tot façana: que eren fills de papà, universitaris en molts casos, que tenien telèfons mòbils i casa dels pares per tornar-hi; que el seu no era un problema real de no tenir lloc on viure. Era una bona part de l’anàlisi que es feia a les tertúlies, als mitjans de comunicació o al bar, a finals dels anys noranta, quan el moviment okupa va agafar força i creixia el nombre d’okupacions i de centres socials oberts a la contracultura i l’activisme. L’intent d’analitzar l’individu més que no pas la problemàtica responia a una anàlisi que despolititzava la lluita i la posava al calaix de les tribus urbanes, però a les façanes de les cases okupades penjaven pancartes incòmodes que parlaven de la vida de la majoria de la gent que passava per davant, amb preguntes d’una simplicitat i una radicalitat política molt difícils de contestar: “Gent sense cases, cases sense gent, com s’entén?”. 

Trenta anys després, els moviments socials de Barcelona no s’entendrien sense el desallotjament del Princesa

Teulada. Apinyats a la teulada, agents antiavalots piquen una de les parets. Finalment, la rebenten i aconsegueixen entrar-hi. Dècades més tard, Marina Garcés escriurà: “Vaig néixer per segona vegada el 28 d’octubre de 1996 a la Via Laietana de Barcelona. Aquell matí, la policia havia desallotjat el Cine Princesa, després de set mesos d’okupació. Jo no hi havia entrat mai, al Cine Princesa, ni a cap altra casa okupada, encara. Però aquell vespre hi vaig ser. Hi vam ser. Un nosaltres sense nom es va sentir i es va fer sentir”. Gairebé 30 anys després, els moviments socials de Barcelona no s’entendrien sense aquell desallotjament i la repressió, la ràbia i la solidaritat que van comportar.

Com Garcés, molta gent que no havia trepitjat el Princesa no trigaria a posar un peu a l’Hamsa, la Kasa de la Muntanya, la Vakeria, les Naus, el Palomar, Can Vies, Can Masdeu i tants altres espais okupats i a sentir-se part d’un nosaltres que tenia a veure amb lloc de socialització, aprenentatge, festa, desobediència i llibertat, més que no pas amb la pertinença a cap organització. I això permetia moltes capes de participació, moltes maneres diferents de viure aquells espais i la seva defensa o la protesta després d’un desallotjament, llavors i en els anys posteriors, quan es començaren a obrir oficines d’okupació, bancs expropiats, l’obra social de la PAH i tantes altres pràctiques de desplaçar el límit, de dir fins aquí i més enllà d’aquí, les quals prenien el fil de dècades anteriors i eixamplaven els marges i allargaven la veu d’alarma.

Alarma. Emergeixen com bolets estranys en jardins de ciment verticals. Hi ha desenes de milers d’habitatges buits; però, si marxes de cap de setmana, et poden okupar el pis, bramen les alarmes socials, més que les físiques. Potser cal okupar els mots: què ens hauria d’alarmar, realment? El moviment okupa va etzibar la pregunta traspassant un límit. Resta oberta, per entrar-hi a cercar respostes i okupar-les. I, si algú la tanca, el mateix.

* Aquest article apareix publicat a la revista ‘Habitar’, editada per CRÍTIC i Pol·len Edicions i disponible a la nostra Botiga. Si sou subscriptors/ores de CRÍTIC, us l’enviem gratuïtament a casa. 

Una mica d'impossible o m'ofego

Agafa aire. Suma't a CRÍTIC ara que fem deu anys!

Subscriu-t'hi!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Habitar' (2024) i un pack de productes de marxandatge

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies