02/11/2020 | 06:00
Es parla molt de la Sars-Covid i és normal, però, en canvi, no es parla gens del que passa a l’ESO (Educació Secundària Obligatòria). De fet quan qualsevol representant del Govern parla de l’afectació de la Covid-19 a les aules pràcticament mai es refereixen als instituts. Tot el seu discurs és sobre les escoles de primària i la postobligatòria.
Per començar, cal dir que el grup d’edat entre els 10 i els 19 anys és el que més contagis registra. El 13 d’octubre, la població entre 10 i 19 anys tenia una mitjana de contagis de 201,48 casos per 100.000 respecte als 129,95 de mitjana. És important remarcar que entre els 12 i els 18 anys, aquest sector de població passa una mitjana de 6 hores i mitja als instituts.
El pla d’obertura de centres educatius, aprovat pel Govern de la Generalitat de Catalunya i publicat el passat 20 de maig, deia explícitament: “Un cop fora de l’estat d’alarma i de les fases de desescalada, l’assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat. Els centres hauran d’adaptar els espais per acollir grups de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i a d’altres estudis. També cal tenir en compte la condició de vulnerabilitat del personal docent i d’administració i serveis. El mes de juny, Educació trametrà als centres orientacions per tal que elaborin un pla de contingència”.
Les ràtios
El 20 de maig del 2020 la Generalitat publicava que, pel curs 2020-2021, la ràtio seria de 15 alumnes a secundària. Evidentment qualsevol semblança amb la realitat és pura coincidència. A la majoria d’aules d’ESO, es superen els 27 alumnes, i a Batxillerat, els 30. Cal recordar que poques aules de cada centre superen els 50 metres quadrats, per tant clarament ni a l’ESO, ni al Batxillerat ni a la FP es compleix la distància de seguretat.
No es tanquen centres
Ens diuen que no s’han tancat centres o molt pocs i és cert, el que moltes vegades s’obliden és que al juny ens deien que un positiu confinava una aula, dos en grups diferents un edifici i si es donaven casos en més d’un dels edificis es tancaria el centre. La realitat és que hi ha pocs centres que no tinguin tres o més grups confinats i continuen oberts. Es donen casos de centres amb més de 20 grups de classe confinats que continuen oberts. A més, si a un centre de treball hi ha 20 positius es considera un brot. En canvi si a un institut hi ha 20 persones positives, com que són de diferents grups, mal anomenats bombolla, no té la consideració de brot.
Les docents es contagien poc
Es diu que el professorat es contagia poc. La primera cosa que s’ha de saber és que a les docents de secundària no ens fan cap prova si a la classe hi ha un positiu, només si tenim símptomes (un dels problemes principals d’aquest virus és la transmissió que fan les persones asimptomàtiques) o estem més de 8 hores amb aquell grup, cosa que només pot passar si fas dues optatives de modalitat a Batxillerat. Tanmateix, si han confinat a 1r A de l’ESO, 1r de Batxillerat i 4rt de Tecnologia, encara que hagis passat 10 hores a grups on hi ha positius, tampoc et fan cap prova. La segona és que la majoria de docents, quan entrem al centre, ens posem mascaretes FPP2 pagades de la nostra butxaca, perquè el Departament ha enviat mascaretes higièniques que no està demostrat que tinguin cap poder de contenir el virus.
La qualitat de l’aire a les classes
Un dels aspectes que ha quedat acreditat és que la transmissió per aerosols és una de les principals via de contagi del virus. Aquí juga un paper central la renovació de l’aire i, quan no sigui possible, el seu filtratge. Per mesurra la qualitat s’utilitza la concentració de CO2 com a indicador. L’Institut Nacional de la Seguretat Social indica que la concentració d’aquest gas ha d’estar per sota de 800 parts per milió (ppm), l’escola de Salut pública de Harvard situa el llindar a 700pmm, a l’exterior és de 400 ppm. En una classe, si no obres les finestres, de seguida es superen les 1.500ppm; amb una obertura de finestres de 5 minuts cada hora, ens quedem a 900 ppm, segons un estudi realitzat a un centre educatiu de Benalmàdena.
Cal, com a mínim, obrir les finestres deu minuts a cada classe per situar-se a 600 ppm, amb el consegüent descens de temperatura. Ara com ara, el Departament d’Educació recomana tenir les finestres obertes. No tenim ni idea de quin serà el seu consell quan baixin les temperatures, de fet, fora de la franja litoral, caldrà portar mantes a les primeres hores del dia. A tall informatiu, la normativa del Departament d’Educació diu que la temperatura mínima de les aules ha de ser de 17ºC, o 15ºC si es tracta d’un laboratori, taller o gimnàs. No sabem quina serà la temperatura obrint 10 minuts cada hora o mantenint les finestres obertes, però el que sí sembla segur és que haurem de triar entre fer classe amb fred, amb tot el que això comporta, o tancar les finestres i que les mascaretes deixin de ser efective,s o fer classes a distància. Existeixen alternatives que són els filtres HEPA (Hihgh, Efficience, Particles, Air) que redueixen la càrrega vírica i bacteriana en un 99% però ni hi són ni se’ls espera.
Què ha enviat el Departament als instituts per fer front a la pandèmia?
Com ja s’ha dit, ha enviat gel hidroalcohòlic, mascaretes higièniques (10 reutilitzables 10 vegades) i algunes FPP2, per a personal que abans considerava que no s’havia d’incorporar als centres, però que davant la manca de personal estan a les aules. Algunes mampares per al personal de secretaria i un termòmetre que no ha arribat a tots els centres. És important saber que els centres educatius han habilitat diverses portes d’entrada i que, atès que només hi ha un termòmetre, es pren la temperatura només a una de les portes.
No s’ha incrementat el pressupost per neteja, tot i que els centres han pujat les hores del personal de neteja a partir de la reducció d’altres partides, no s’ha enviat material ni productes per desinfectar ordinadors, ni pels estris ni eines de laboratori i taller. Tampoc s’han enviat els dispensadors de gel per posar a les entrades, ni a les parets, ni dispensadors individuals amb el qual el professorat proporcionem gel a l’alumnat entre classe i classe. De la mateixa manera, tampoc s’han posat mampares a les consergeries.
El que sí que prepara el Departament és l’enviament d’ordinadors portàtils, que són una eina molt útil per l’educació a distància i per moltes altres coses, però que no contribueixen a dotar de recursos els centres educatius per mantenir-se oberts. Que cada persona en tregui les seves conclusions.