Crític Cerca
Novetats sobre Crític

‘Com ens mourem?’, el nou dossier digital de CRÍTIC

Un monogràfic de 85 pàgines amb reportatges i entrevistes amb profunditat i anàlisis crítiques que parlen sobre els 'lobbies' del transport, la mobilitat urbana i rural i les alternatives més sostenibles

15/10/2021 | 06:00

Com ens mourem? Aquest és el títol del segon dossier monogràfic digital que publica CRÍTIC. Al llarg de 85 pàgines s’hi recullen reportatges i entrevistes amb profunditat i anàlisis crítiques que parlen sobre els lobbies del transport, radiografien la mobilitat urbana, rural i la xarxa de transport públic i les alternatives per moure’ns de forma més sostenible. El dossier recopila els articles publicats al web de CRÍTIC durant la setmana monogràfica que vam dedicar a aquesta qüestió al mes de setembre de 2021 i ho complementa amb altres continguts publicats els últims mesos en la mateixa direcció. La revista és gratuïta per a les persones subscriptores de CRÍTIC i té un cost de 4 euros per a les que no ho són. En ambdós casos, es pot comprar/reservar des d’aquest enllaç de la botiga de CRÍTIC.

Per què cal parlar de mobilitat enmig d’una crisi climàtica?

L’últim informe de l’IPCC, el grup d’experts vinculats a l’ONU que estudia els efectes del canvi climàtic, considera que la humanitat ha provocat “canvis irreversibles” al planeta “durant segles i mil·lennis”. En una conjuntura on el canvi climàtic pot condicionar totes les esferes de la nostra vida, repensar la mobilitat pot ser clau per mitigar-ne els efectes. Per això, com explicàvem a l’article que obria la Setmana de la Mobilitat a CRÍTIC, en un moment en què la indústria i els grans lobbies han defensat l’ampliació de l’aeroport del Prat, cal que subratllem que un avió contamina fins a set vegades més que els trens. Ara que s’ha aixecat el pagament d’alguns peatges històrics de Catalunya, cal que expliquem també que els cotxes, els camions i els autobusos són els causants del 70% dels gasos d’efecte d’hivernacle produïts pels transports. O que el descens del 50% en la producció de petroli els pròxims anys tindrà un impacte en la mobilitat a Catalunya sense tenir en compte si la xarxa de transports públics cobreix la demanda d’un territori divers com el nostre.

A CRÍTIC ja fa temps que la crisi climàtica i totes les seves derivades tenen un espai preeminent i una secció pròpia. En aquest apartat ens fem preguntes i també busquem les respostes i les alternatives. Fa temps que parlem sobre la fi dels combustibles fòssils, els canvis mediambientals que patim, o les indústries més contaminants a Catalunya. Fa pocs mesos dedicàvem una setmana sencera a la crisi energètica, a partir de la qual vam publicar el primer dossier digital de CRÍTIC sobre aquesta qüestió. Ara en publiquem un de nou sobre mobilitat i esperem poder-vos oferir més espais monogràfics de pensament i de reflexió en aquesta línia.

Quins continguts hi ha en aquest dossier de mobilitat?

El dossier es pot descarregar en format PDF i conté un total de 12 articles en 85 pàgines. L’obertura de la revista és un reportatge exhaustiu sobre els grans projectes de mobilitat previstos a Catalunya que promouen contaminació i beneficis milionaris per a grans empreses. Aquesta peça, l’acompanyen tres reportatges més que radiografien diferents aspectes de la mobilitat arreu del territori. D’una banda, hi recollim les denúncies que es fan des del món rural pel que fa a la planificació de la mobilitat per aquestes zones. De l’altra, fem un retrat sobre la xarxa ferroviària a Catalunya i la falta d’inversió que pateix. Finalment, també hi trobareu un reportatge sobre quins són els obstacles dels treballadors per arribar als seus llocs de feina.

La revista també compta amb la veu de dues de les personalitats més rellevants de l’àmbit de la mobilitat. Hi entrevistem l’enginyer danès Ole Thorson i la geògrafa Carme Miralles. La revista es reforça amb cinc articles més d’anàlisi crítica. El primer, el signa el periodista Sergi Picazo i detalla alguns dels canvis que es podrien implementar des d’ara mateix en entorns urbans per millorar-ne la mobilitat. L’enginyera Nel·la Saborit parla de planificar la xarxa per tal de donar prioritat als trajectes amb vehicles no contaminats i transport públic. L’ambientòloga Sílvia Casorrán detalla tots els avantatges d’un ús més extensiu de la bicicleta en zones com Barcelona. I, finalment, els investigadors Marc Cerdà, Anna Pérez Català i Olga Margalef fan propostes cap al que hauria de ser la mobilitat del futur.

Ens hem pogut dedicar a treballar tots aquests temes principalment perquè comptem amb el suport de persones subscriptores que, dia a dia, ens ajuden a finançar-lo. Són el motor del periodisme que fem. Si encara no formes part de la comunitat de CRÍTIC però t’agradaria ser-ne, pots subscriure-t’hi aquí i t’enviarem el dossier gratuïtament! Tenim subscripcions des de 6 euros el mes.

Alguns dels articles que trobareu en aquest dossier, però, també han estat possibles gràcies al suport econòmic de companys de viatge com el Museu de la Vida RuralComissions Obreres, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la cooperativa Som MobilitatIntra, Consultors de Mobilitat i TRAM.

Si els pica... Que es rasquin!

Suma't al periodisme contra el poder

Subscriu-t'hi ara!

Amb la quota solidària, rebràs a casa la revista 'Temps' i la pròxima que publiquem (juny 2024)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Pot acceptar totes les cookies prement el botó “Accepto” o configurar-les o rebutjar-ne l'ús fent clic a “Configuració de Cookies”. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies