12/02/2026 | 07:00
CRÍTIC ha aconseguit reunir 184.000 euros de capital social per fer realitat el nou espai cooperatiu que compartirem al centre de Barcelona amb Arç Cooperativa, Sostre Cívic i Som Connexió. La campanya de capitalització, que s’ha allargat des del maig fins al desembre de 2025, ha superat l’objectiu inicial de 150.000 euros que ens havíem proposat. Aquesta aportació reforça la capacitat financera de CRÍTIC en un projecte estratègic de patrimonialització i intercooperació a llarg termini. La campanya ha estat un èxit rotund, ja que ens ha permès sumar 35 noves persones sòcies col·laboradores. Amb aquestes incorporacions, el capital de la cooperativa ja arriba als 264.000 euros, aportats per 102 socis i sòcies, comptant-hi les 6 sòcies de treball i les 96 sòcies col·laboradores (persones físiques i jurídiques).
La major part d’aquestes noves sòcies col·laboradores han invertit capitals de 1.000 a 3.000 euros, tot garantint un dels objectius centrals del projecte: la capil·laritat de l’operació. L’aportació més elevada ha estat la de la Fundació Finances Ètiques, vinculada a Fiare Banca Ètica, que hi ha participat amb 22.500 euros, en el marc del Fons d’Impacte de l’Economia Social i Solidària de Barcelona, promogut en col·laboració amb l ‘Ajuntament de Barcelona.
L’objectiu és reforçar el periodisme crític i cooperatiu amb eines pròpies de finançament, alineades amb els valors de l’ESS
Mecanisme d’inversió cooperativa
Més enllà del suport al projecte, la campanya consolida també un mecanisme d’inversió cooperativa: les persones i les entitats que s’hi han sumat, a més de contribuir a l’impuls patrimonial i col·lectiu de CRÍTIC, reben una remuneració anual del 2,5% sobre el capital voluntari aportat, que és aquell que supera els 1.000 euros inicials per cada sòcia (segons l’acord aprovat per l’Assemblea General de la cooperativa, revisable any per any). L’objectiu és reforçar el periodisme crític i cooperatiu amb eines pròpies de finançament, alineades amb els valors de l’economia social i solidària (ESS).
En aquest procés, la campanya ha comptat amb l’acompanyament de la Fundació Seira, especialitzada en suport a la capitalització i l’enfortiment de cooperatives. L’operació hipotecària per a la compra del global de l’espai de Trafalgar ha estat possible gràcies a la participació conjunta de Fiare Banca Ètica i Coop57.
Pressupost global de 4,5 milions d’euros
La campanya d’ampliació de capital s’emmarca en la compra conjunta d’un nou local cooperatiu situat entre els carrers de Trafalgar i d’Ortigosa, al centre de Barcelona (districte de Ciutat Vella, tocant a l’Eixample), que acollirà les seus i els equips de treball de les quatre cooperatives esmentades, així com espais comunitaris, oberts a l’activitat social i cultural. El projecte global —la compra i la rehabilitació integral del local— té un pressupost de 4,5 milions d’euros. CRÍTIC n’assumeix el 10%, i la resta de les cooperatives participants, el 30% cadascuna.
És un salt cap a un ecosistema cooperatiu més fort, que intensifica la presència al centre de la capital catalana
Compra del local compartit del Grup ECOS
El nou espai cooperatiu és una iniciativa col·lectiva que busca crear patrimoni cooperatiu i reforçar la intercooperació entre entitats de l’economia social i solidària. CRÍTIC, Arç Cooperativa i Sostre Cívic ja comparteixen des de fa anys experiència d’intercooperació en el si del Grup ECOS. En la mateixa línia, ECOS ha adquirit també recentment la seva seu històrica del carrer de Casp, 43, que, des de fa més d’una dècada, compartim amb moltes altres entitats. S’ha pogut dur a terme gràcies a una operació financera similar a la del local de Trafalgar-Ortigosa i, igualment, s’hi farà una reforma integral en els pròxims mesos. Tot plegat és un salt cap a un ecosistema cooperatiu més fort, que intensifica la presència de l’economia social i solidària al centre de Barcelona