Crític Cerca
Novetats sobre Crític

L’enquesta sobre la monarquia espanyola que el CIS no vol fer

Setze mitjans independents, entre els quals CRÍTIC, s'uneixen en una campanya de micromecenatge que permetrà fer un gran estudi sociològic sobre la monarquia espanyola

08/09/2020 | 13:59

CRÍTIC és un dels setze mitjans independents de l’Estat que ens hem unit per tirar endavant un projecte trencador: un estudi sociològic potent i rigoròs sobre la monarquia espanyola. Per fer-lo, cal la col·laboració de molta gent a través de la campanya de micromecenatge a la plataforma Goteo, que s’ha obert avui mateix. L’objectiu és recaptar entre 27.000 i 32.000 euros en els pròxims 40 dies i tenir la base econòmica suficient per realitzar l’enquesta sobre la monarquia que el Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), l’organisme depenent de l’Estat que elabora periòdicament enquestes d’opinió pública, es nega a fer.

Els mitjans que formem la Plataforma de Mitjans Independents som ‘Alternativas económicas‘, ‘Carne cruda‘, ‘Catalunya Plural‘, CRÍTIC, ‘Ctxt‘, ‘Cuartopoder‘, ‘El Salto‘, ‘La Marea‘, ‘La Voz del Sur‘, ‘Luzes‘, ‘Mongolia‘, ‘Norte‘, ‘Nueva Tribuna‘, ‘Pikara Magazine‘, ‘Praza‘ i ‘Público‘. El que volem saber, entre altres coses, és què opinen els ciutadans i ciutadanes del regne d’Espanya sobre el rei. I què en pensen de la fugida del país del rei emèrit? Què votarien en cas de ser consultats sobre la seva preferència entre monarquia o república? Quins grups socials s’inclinen més per la República i quins per mantenir la monarquia? I el mateix per comunitats autònomes. En un moment de discussió sense precedents sobre el paper de la Casa Reial, totes aquestes són les preguntes que hauria d’estar fent-nos el CIS cada vegada que llança el seu baròmetre.

Una enquesta amb totes les garanties

L’enquesta ha estat dissenyada pels sociòlegs i investigadors Marga Torre, Quique Hernández i Antoni Moragas, i s’encarregarà a dues empreses de sondejos de total solvència. El nostre propòsit és fer l’estudi sociològic més complet fins avui sobre la valoració de la monarquia a Espanya, que distingirà els resultats per edat, gènere, classe social, territori, ideologia política o record de vot. Per obtenir tota aquesta informació de la manera més precisa i detallada possible, cal fer un exhaustiu panell online de 4.000 / 5.000 entrevistes, complementades amb 800 enquestes telefòniques a persones que el 1978 tenien més de 18 anys, i per tant podien votar en el referèndum constitucional. La combinació d’aquestes dues metodologies d’enquesta, així com l’ús d’un mostreig per quotes, garanteixen que el qüestionari arribi a persones de totes les edats, nivells educatius i estrats socioeconòmics, i que la mostra final sigui representativa de la població espanyola.

En el text que acompanya la presentació del projecte a la plataforma ‘Goteo’ es diu: “Volem fer una enquesta amb preguntes clares i directes. Sense malabarismes retòrics, maquillatge ni contestacions dirigides a obtenir respostes complaents amb els interessos de l’enquestador. Volem també posar en evidència la capacitat de la nostra societat per autoorganitzar-se i fer-se ella mateixa les preguntes que un organisme públic com el CIS ha renunciat a fer. Davant de l’obscurantisme i l’ús partidista d’institucions públiques que haurien d’estar al servei d’un coneixement més objectiu i rigorós de la nostra societat, els mitjans independents i la ciutadania activa que els dóna suport hem de complir aquesta funció. No ens queda una altra sortida“.

Aquesta iniciativa suposa una experiència inèdita a l’Estat espanyol de col·laboració entre mitjans diferents. La campanya i els resultats de l’enquesta es publicaran de manera simultània a totes les capçaleres que la impulsem. Volem, a més, garantir la transparència del nostre treball. Per a això, una vegada acabat el període d’anàlisi, posarem les dades a disposició de la societat perquè puguin ser analitzades per tota la ciutadania, els mitjans o els investigadors interessats.

Actualització el 9 de setembre: assolit l’objectiu

Amb només dos dies, la campanya ha assolit l’objectiu de recaptar 32.000 euros. En total, hi han participat 1.965 micromecenes de tot l’Estat espanyol. L’èxit ha sorprès fins i tot els mitjans impulsors. És una molt bona notícia: entre la ciutadania hi ha moltes ganes de saber com està el pols social entre monarquia i república. En els pròxims dies, donarem més detalls sobre com serà la macro enquesta que s’ha preparat i quan es durà a terme.

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

En plena pandèmia, volem continuar fent un periodisme rigorós i que aposti per la profunditat. Et necessitem més que mai.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebreu el pròxim Dossier CRÍTIC 'Crisi o vida' (novembre 2020)

Torna a dalt
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers d'anàlisi per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les cookies. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador per tal que, si així ho desitja, impedexi que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Accepto Configuració de cookies