Crític Cerca
Transparència

Carta als subscriptors i subscriptores: què fa CRÍTIC amb els meus diners?

Us presentem els números provisionals, a l’espera del tancament de comptes definitiu de 2015

30/01/2016 | 13:28

Trobada amb els subscriptors i subscriptores el passat mes de juny. Foto: CRÍTIC

La transparència hauria de ser un dels punts forts dels mitjans de comunicació (siguin vells o nous). En aquesta casa ens apliquem la recepta amb regularitat. Si fa uns dies us presentàvem el resultat d’una auditoria de gènere de CRÍTIC (estem estudiant mesures per implementar durant 2016), ara és el torn de fer una mica de números. Quines són les fonts de finançament de CRÍTIC? Què fan aquesta gent amb la quota de 30 euros el semestre o 52 euros l’any que pago? En aquesta carta –que hem enviat a tots els subscriptors i subscriptores– fem una mica de números i parlem de previsions de cara aquest 2016. Es tracta encara d’uns números provisionals, a l’espera del tancament de comptes definitiu de 2015.

Primer de tot, una mirada general. CRÍTIC, que com sabeu és una cooperativa de treball, ha ingressat durant tot l’any 2015 un total de 87.235,90 euros, i ha tingut unes despeses de 95.733,83 euros. Així doncs, hem tancat l’any amb pèrdues: 8.497 euros. Cal dir que la previsió inicial de pèrdues era gairebé el doble: com explicàvem en aquest article de principis d’any, en el pressupost de 2015 preveiem perdre entre 15.000 i 20.000 euros. Així doncs, tot i que no hem aconseguit encara el gran repte de fer CRÍTIC viable, estem força satisfets. En el pla d’empresa inicial vam contemplar l’equilibri econòmic del projecte a quatre anys vista, i un any i mig després sembla que som molt més a prop d’aconseguir-ho del que ens pensàvem. Un petit èxit (encara per culminar) que ha estat possible, bàsicament, per la feina i la dedicació de totes les persones que fan possible CRÍTIC i en especial dels subscriptors i subscriptores que, amb el vostre suport, esteu fent realitat aquesta petita bogeria.

Les subscripcions suposen el 53% del total d’ingressos; la publicitat, un 16%

CRÍTIC ha insistit des de l’inici per un nou model de finançament basat en la subscripció del lector en lloc de fiar-ho tot a la publicitat o a les subvencions. Ho creiem com a filosofia per aconseguir ser un mitjà realment independent però també com a model de negoci perquè pensem que el compromís dels lectors és una solució fonamental per la crisi de la premsa. Quan diem que els subscriptors sou la base del projecte, no ho diem per #postureo. Si anem al detall dels ingressos, veiem que el 53% (45.883 euros) corresponen a aportacions de subscriptors, tant de noves altes com de persones que han renovat la seva aposta pel projecte.

CRÍTIC va tancar l’any 2015 amb un total de 1.225 subscriptors i subscriptores, el 75% dels quals anuals (recordeu que són els que tenen dret a la revista en paper!). El ritme de nous subscriptors és bo: de mitjana, durant 2015 vam tenir una trentena de subscriptors nous cada mes, i en mesos d’especial frenesí i ‘drama nacional’ (com setembre o octubre) vam arribar al centenar de subscriptors nous. Quan vam idear el projecte ja vam dir que la subscripció n’havia de ser el pilar, i així ha estat durant aquest any. Això ens obliga també a tocar de peus a terra: el creixement del suport dels lectors és constant, però lent. Ja ens agrada. Però necessitem sumar molts més subscriptors aquest any 2016 per ser sostenibles. El periodisme, o te’l fas o te’l fan uns altres. Si voleu fer la vostra subscripció, des de 30 euros, podeu fer-ho en 3 minuts a la nostra web. Si voleu ajudar-nos, feu difusió entre amics, familiars i coneguts!

A què corresponen la resta d’ingressos? Una part substancial és la publicitat. Durant 2015 vam ingressar 13.714 € en aquesta partida, el 16% del total. Complim, doncs, un dels compromisos filosòfics que ens vam marcar: que la publicitat suposés com a màxim un 25% dels ingressos del projecte. De resultes del resultat de la consulta sobre la publicitat de partits polítics que vam fer a principi d’any no hem tingut publicitat de cap partit, i ens hem hagut de buscar la vida per altres vies. Hem tingut publicitat institucional (de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona) i també d’advocats, d’esdeveniments culturals i cursos de formació o jornades…

A més de la publicitat estricta, CRÍTIC també ha treballat amb diversos actors acords de contingut amb patrocini. Per exemple, el blog Cooperactius (amb el suport de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya), el blog Llibres de Contraban (amb el suport de les editorials de l’Espai Contrabandos, un grup d’editorials independent), el blog La Pitjor Epidèmia (amb el suport de les ONG Medicus Mundi, Farmamundi i Quepo) i el blog de l’Escola d’Estiu de l’IGOPAquests acords per la producció de continguts han suposat en total uns ingressos de 7.297 euros.

Una altra part substancial d’ingressos són els projectes que desenvolupem com a cooperativa però que no sempre tenen una visibilitat directa a la web de CRÍTIC. Sota aquest concepte hem ingressat 18.413 euros, el 21% dels nostres ingressos. Els dos projectes més importants que hem treballat aquest any han estat l’Anuari Mèdia.cat sobre els Silencis Mediàtics (n’hem assumit tasques de producció, redacció i edició, per encàrrec del Grup de Periodistes Ramon Barnils i amb la coordinació de l’Elisenda Rovira) i la beca Dev Reporter, atorgada per LaFede.cat, que ens va servir per finançar una investigació periodística sobre les compres que fa la Generalitat de Catalunya. A més, hem desenvolupat altres projectes editorials, d’infografies i maquetació per encàrrec de tercers. Si teniu projectes entre mans que CRÍTIC pugui elaborar no dubteu en contactar-nos a [email protected]

Una partida encara modesta ha estat la venda en llibreries i on line de revistes en paper del Dossier Monogràfic de CRÍTIC que coeditem cada any amb la gent de la cooperativa Pol·len Edicions (que durant 2015 han suposat 532 euros).

A més, la nostra cooperativa de treball va rebre l’any 2015 la subvenció estructural que la Generalitat atorga a tots els mitjans escrits en català, que va suposar un ingrés de només 1.292 euros (un 1% del total). Cal tenir en compte que aquesta subvenció es calcula en gran part en base a les visites auditades per OJD corresponents a l’any anterior, i com que CRÍTIC durants els mesos de 2014 que va estar operatiu no estava auditat encara, ha rebut l’import mínim.La partida hauria de ser major aquest 2016.

Què fem amb els (vostres) diners?

En què gastem aquests diners? La principal despesa de la cooperativa són els salaris dels seus treballadors, que durant 2015 van suposar 49.693 €, lleugerament per sobre del 50% del total. Aquesta xifra inclou els salaris dels tres socis de treball de CRÍTIC i dels col·laboradors més habituals. Els dos periodistes coordinadors de la web, Roger Palà i Sergi Picazo, que desenvolupen la seva feina a jornada completa, cobren 1.100 euros al mes. El tercer soci, Joan Vila, que la desenvolupa a mitja jornada, ha cobrat 600 euros al mes. La cooperativa cobreix també les quotes d’autònoms dels tres socis. En aquesta partida també s’hi inclou el salari d’en Marc Font (que des del passat mes de juny ha desenvolupat una mitja jornada de redactor) i de l’Anna Gris (que desenvolupa un terç de jornada fent tasques de gestió, també com autònoma).

La segona partida en volum són els col·laboradors de la web (15.917 euros): periodistes, fotògrafs, il·lustradors, dissenyadors, programació… També hem gastat 11.651 euros en infraestructura. El lloguer d’un espai del local al grup de cooperatives Ecos, les comissions bancàries, les quotes a la Federació de Cooperatives, de l’associació de mitjans digitals (AMIC) o per pagar el servei de l’OJD, assegurances, gestoria, despeses diverses… Per cert, us informem que treballem amb dos serveis bancaris, el de Caixa d’Enginyers i el de la banca ètica Fiare.

El Dossier CRÍTIC de 2015 va tenir uns costos associats de 6.864 euros, que inclouen tant els encàrrecs periodístics com el disseny, la impressió i enviaments de la revista. Els diferents projectes que hem realitzat (l’Anuari, la beca Dev Reporter) han tingut uns costos associats de 8.914 euros. I, finalment, hem destinat una partida a promoció de 2.692 euros, que inclou tant els vídeos que hem realitzat per a la campanya de promoció com els costos derivats dels diferents actes que hem organitzat.

Com eixugarem les pèrdues? Els socis col·laboradors, puntal financer

Un dels punts essencials que fa que CRÍTIC sigui una realitat sòlida i amb projecció de futur és l’aposta feta pels socis col·laboradors de la cooperativa. En aquests moments, CRÍTIC té 60 socis col·laboradors, que han fet aportacions de capital per valor de 66.500 euros. Aquests diners són la nostra particular “caixa de resistència”. Aquest capital ens permetrà eixugar els 8.000 euros de pèrdues d’aquest 2015 i afrontar els pròxims exercicis amb viabilitat financera i sense necessitat d’haver de recórrer al crèdit de cap banc. Des de fa gairebé mig any, gran part d’aquest capital està dipositat en el compte que hem obert a Fiare, entitat de banca ètica de la qual ens hem fet socis.

La possibilitat d’esdevenir soci o sòcia col·laboradora de CRÍTIC segueix oberta. Si hi ha algú interessat només ens ho ha de comunicar i en podem parlar. La inversió mínima són 1.000 euros Els socis prenen part dels òrgans de gestió de la cooperativa i dels consells editorials de CRÍTIC, i tenen accés a una sèrie de drets especials pel fet de ser copropietaris de la cooperativa.

Quins són els reptes que ens plantegem de cara l’any 2016?

CRÍTIC va néixer el setembre de 2014, a l’inici d’un cicle polític i social molt intens, marcat per la consulta sobre la independència de Catalunya del 9-N i el triplet electoral català (municipals, autonòmiques i generals). Si 2015 ha estat l’any de la nostra irrupció, l’objectiu de l’any 16 ha de ser la consolidació: que això de CRÍTIC no sigui flor d’un dia sinó un projecte estable i continu en el temps. Aquesta consolidació ha de tenir èxit a diversos nivells, però sobretot en l’àmbit periodístic: hem de fer més i millor periodisme, i això no sempre és fàcil, sobretot si parlem de periodisme d’investigació i periodisme en profunditat. Fan falta hores de feina, contactes i fonts de difícil accés, i això només ho aconseguirem si CRÍTIC esdevé més sòlid i més referencial. I en això invertirem recursos el 2016: reforçant la nostra estrcutura periodística i cooperativa, ampliant hores de feina i buscant mes col·laboradors. Serà un any també políticament molt intens: els tertulians parlen molt, però en realitat ningú sap què pot passar amb el procés, amb la configuració de noves majories a l’Estat espanyol… Volem explicar tot això i fer-ho amb sentit crític.

Si aconseguim ser referencials fent periodisme, serà més fàcil assolir un altre objectiu: fer de CRÍTIC un projecte sòlid, menys precari laboralment i amb més capacitat d’influència, i sense cap mena d’hipoteca amb els poders polítics i econòmics del país. Aquesta és la nostra gran aspiració i esperem que ens acompanyeu molts anys per fer-la possible.

Descarrega aquest article per llegir-lo amb el teu e-reader o imprimir-lo

Aquest article només és possible gràcies a la col·laboració de les persones subscriptores

El periodisme no pot dependre dels grans poders econòmics o polítics, ni de grans anunciants o subvencions.

Subscriu-t'hi ara

Amb la modalitat anual, rebreu a finals d'any el pròxim Dossier CRÍTIC.

Torna a dalt
Aquest web utilitza cookies. Si continues navegant entenem que ho acceptes.
Accepto Més informació