Els números del 2016: ja som sostenibles i comencem a pensar en el CRÍTIC del futur

12308268_1685826735037590_3957785873875720225_nAra que ja tenim el 2017 encarrilat, toca fer balanç de l’exercici anterior. Aquests dies estem tancant els números del 2016 des del punt de vista comptable i us volíem fer cinc cèntims de com està la cosa. Bàsicament, perquè CRÍTIC és, sobretot, el vostre projecte: sou vosaltres en tant que subscriptors els principals valedors de la iniciativa.

La primera cosa important que us volíem transmetre és aquesta: el 2016, CRÍTIC va esdevenir un projecte viable. Per primera vegada des del seu naixement, al mes de setembre del 2014, la cooperativa editora ha conclòs un exercici sencer amb excedent econòmic. El 2016 vam ingressar 143.047 €, i vam tenir unes despeses de 129.541 €. Això vol dir que, pel que fa al pressupost, vam tancar l’any amb uns guanys de 13.506 €. Sabem que és un resultat modest, però per a nosaltres és molt positiu, perquè els pressupostos amb els quals vam plantejar el 2016 preveien unes pèrdues de 22.000 euros, ja que vam començar l’any ampliant l’equip i els col·laboradors.

Quan diem que CRÍTIC depèn de la gent, no fem postureig. Ens enorgulleix profundament poder dir que gairebé el 40% dels ingressos d’aquest 2016 són les aportacions dels subscriptors i subscriptores, que són la nostra font principal de finançament. Els subscriptors han crescut de forma constant i ara ja som més de 1.400. Tot i que la publicitat i els projectes han crescut substancialment, no hi ha cap altra partida que superi la de subscripcions. Per a nosaltres, les subscripcions són bàsiques, perquè són la font d’ingressos que garanteix la independència i la pluralitat del projecte. CRÍTIC serà més fort i més influent en la mesura que siguin encara moltes més les persones que s’animin a fer el pas. Si encara no en sou, podeu sumar-vos a CRÍTIC en aquest enllaç.

Seguim, a més, ampliant el capital social de la cooperativa, que compta ja amb 62 socis col·laboradors que han aportat capitals per valor de 70.500 euros, la majoria amb capitals de 1.000 euros. Ells i elles, juntament amb els subscriptors i les subscriptores, són el puntal financer del projecte i garanteixen que CRÍTIC pugui ser una realitat quotidiana. Si us interessa el projecte de CRÍTIC i voleu contribuir a fer-lo encara més sòlid i resilient, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres i us explicarem què suposa.

Potser som uns somiatruites, però creiem fermament en allò que explicava l’enyorat Galeano: molta gent petita fent coses petites en llocs petits pot fer canviar les coses. Els subscriptors i les subscriptores, així com els socis de la cooperativa, són bàsics per al projecte i creiem que és la seva gran força. CRÍTIC existirà durant molts i molts anys. Sabem que això inquieta alguna gent. Però és així! Hem vingut per quedar-nos.

2017 també serà #UnAnyCrític.

El 2017 també serà #UnAnyCrític.

Què farem amb els guanys del 2016?

L’excedent de l’exercici del 2016 ens permetrà eixugar les pèrdues de l’exercici anterior (que van vorejar els 8.000 euros) i afrontar el 2017 amb més força i solidesa. El plantejament inicial del projecte, l’any 2014, preveia un CRÍTIC amb un pressupost de 80.000 euros anuals i la viabilitat a quatre anys. La realitat ens ha desmentit: hem estat viables en dos anys i mig i amb un pressupost i un equip més ampli del que prevèiem. Seguim sent guerrilla de la comunicació, però cada cop som més. Hi havia ganes de periodisme amb #sentitcrític, i hem aconseguit omplir un buit.

Què ens plantegem per al 2017? Doncs, en primer lloc, volem que sigui un any de consolidació del projecte. No volem fer més, sinó que volem organitzar-nos millor per fer millor periodisme. Per això hem incorporat tres persones noves a l’equip: les periodistes Laia Soldevila, Laura Aznar i Mar Romero. La Laia Soldevila s’hi ha integrat a temps complet, és la nostra cap de redacció i també assumirà la gestió d’alguns projectes. La coneixem des de fa molts anys i havíem coincidit en múltiples batalles, com el Grup Barnils i l’‘Anuari Mèdia.cat’. Només fa un mes que hem començat a treballar plegats en el projecte de CRÍTIC i la cosa ja va sobre rodes.

Laura Aznar i Mar Romero són dues periodistes de nova fornada. La Laura Aznar és llicenciada en sociologia i graduada en periodisme per la UPF. Ha col·laborat amb mitjans com ‘Públic’ o la Cadena SER, a més de CRÍTIC, on ja ha publicat articles com aquest sobre les escoles de l’Opus o aquest altre sobre els diners públics destinats a Quirón. La seva incorporació a temps complet ens permetrà reforçar l’àrea de redacció i seguir aprofundint en el periodisme que més ens agrada: reportatge, investigació i profunditat.

La Mar Romero és estudiant del quart curs del grau de periodisme de la UPF. Membre impulsora de l’equip de Districte 11, hem treballat plegats durant els últims dos anys amb reportatges com aquest o en el projecte “Radiografia crítica del canvi”. S’ha incorporat a l’equip a temps parcial per donar un nou impuls a les xarxes socials. Segurament ja ho deveu estar notant: a més de Facebook i Twitter, ara estem potenciant Telegram i l’Instagram!

La incorporació d’aquestes tres periodistes ha fet que CRÍTIC passi a ser un projecte no solament paritari, sinó amb majoria de dones. A elles tres s’hi suma l’Anna Gris, la nostra responsable de gestió i autèntic puntal de tota l’arquitectura CRÍTIC. En Joan, en Sergi i en Roger continuem en les nostres tasques. I també consolidem un bon equip de col·laboradors: en Marc Font, que havia estat integrat a la redacció, ha fet el pas a ‘Públic’ i segueix col·laborant amb nosaltres amb articles, entrevistes i reportatges com aquest sobre les empreses espanyoles. També comptarem amb els reportatges i entrevistes de Toni Trobat, Toni Vall o Joan Carbonell. També amb les fotografies, il·lustracions i reportatges de Jordi Borràs, i la col·laboració des del punt de vista fotogràfic d’Ivan Giménez i de Xavi Herrero.

Aquest 2017 també començarem a treballar el vessant audiovisual de CRÍTIC. Volem consolidar el projecte de La Klau Crítica, que tirem endavant conjuntament amb La Klau i ‘Públic’, i al mateix temps començar a produir continguts audiovisuals per completar la nostra oferta.

Sergi Picazo i Mar Romero. Foto: Jordi Borràs

Sergi Picazo i Mar Romero. Foto: Jordi Borràs

El 2017 també serà l’any de repensar CRÍTIC

Però el 2017 també volem que sigui un any per repensar-nos. Aquell CRÍTIC que vam començar a projectar entre ‘birres’ i converses noctàmbules ja és una realitat. Ara toca anar més enllà i pensar en el CRÍTIC del futur. Perquè, si d’una cosa podeu estar segurs, és que això no s’atura. Volem, però, fer-ho sense urgències. No ens agrada el “tenim pressa”. No volem créixer perquè sí. El que necessitem és temps per pensar i per compartir allò que pensem amb vosaltres. Amb la nostra comunitat de subscriptors i subscriptores, i entre els socis col·laboradors, que són puntal financer i garantia de solidesa, tots ells amics i gent estimada. No volem córrer: en un temps accelerat, volem aturar-nos per reflexionar i decidir cap on anirem.

No volem competir: en temps de crisi i de precarietats, des de la nostra personalitat, volem cooperar per tirar endavant idees i projectes. Perquè sabem que res d’això que us expliquem avui no seria possible sense comptar amb la implicació i la força que ens dóna prendre part d’una comunitat activa, implicada en la construcció d’alternatives no solament periodístiques, sinó també en el marc de la consolidació d’una economia social i solidària que posi les persones al centre de la seva raó de ser.

Esperem que ens acompanyeu en tots aquests nous reptes. Això només ha fet que començar.

D’on surten els ingressos de CRÍTIC?

Corren molts mites i rocambolesques teories sobre el finançament de CRÍTIC. Depenent de les persones a qui pregunteu, us trobareu una resposta diferent: que si ens paga la CUP, que si paga Junqueras, que si paga Colau… De fet, fins i tot en alguna ocasió ens han arribat a acusar d’estar finançats per Convergència o Artur Mas! Lamentem dir-vos, però, que aquestes  teories, algunes de les quals molt originals i pintoresques, cal ubicar-les en el camp de la ficció (més o menys reeixida). En aquest gràfic podeu veure d’on van provenir els ingressos de CRÍTIC aquest 2016.

Dels 143.047 € que vam ingressar, 56.478 € provenen de les quotes de subscripció, cosa que representa gairebé el 40% de l’ingrés. Fem una mitjana d’uns 30 subscriptors nous mensuals i tenim una taxa de renovació que s’ubica sobre el 85%. Aquesta va ser l’evolució dels subscriptors de CRÍTIC l’any passat.

evolucio-subscriptors-2016

La partida següent va ser la publicitat, que es va elevar enguany al 27%, un total de 39.125 euros entre el digital i el paper. Hem tingut publicitat institucional de múltiples colors: de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, de la Diputació de Barcelona, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, o dels ajuntaments de Sabadell i de Sant Feliu de Llobregat… En gran part, gràcies al projecte de la revista ‘Mar Crítica’. També hem comptat amb aportacions de múltiples esdeveniments culturals, del Barnasants al Docs Barcelona passant pel Zinemaldia i per les múltiples activitats de l’Euskal Etxea. Editorials, esdeveniments culturals i socials i polítics… El que no trobareu a CRÍTIC és publicitat de la banca que desnona o de les empreses de l’Ibex-35, com marca el codi ètic publicitari de la cooperativa.

Una interessant via que hem explorat el 2016 és l’elaboració de contingut amb patrocini, que ha suposat un ingrés de 12.508 €, és a dir, el 9% del total. A més de blogs com ‘Llibres de Contraban’, sobre llibres i pensament crític, ‘Cooperactives’, sobre persones que fan possible el cooperativisme, o ‘La pitjor epidèmia’, sobre salut i desigualtat, hem engegat la col·laboració amb el Col·lectiu Ronda a través del blog ‘Legítima defensa’ o amb LabCoop a través d’‘Emprenedoria Crítica’. A més d’haver creat l’‘Espai Crític’, on publiquem continguts amb patrocini derivats d’acords puntuals o periòdics amb els nostres ‘partners’. Tot el contingut amb patrocini de CRÍTIC està degudament identificat i, a més, treballat periodísticament. Els continguts amb patrocini són elaborats per periodistes i tenen el mateix valor que qualsevol altre contingut.

Una altra àrea que ha crescut aquest 2016 és la de projectes. Per aquesta via hem ingressat 20.254 euros, cosa que representa el 14% del total. En aquest àmbit hi ha tant projectes que tenen una visibilitat directa en CRÍTIC –per exemple, el patrocini del Consell Social de la UPF al projecte “Radiografia crítica del canvi”– com encàrrecs de tot tipus: disseny editorial, producció de continguts, consultoria de comunicació… Si teniu alguna necessitat que cregueu que CRÍTIC pot cobrir-nos, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres!

Per acabar, hem tingut dues partides destacades més: d’una banda, el patrocini de la Fundació Flama a la revista en paper, un projecte bianual que ha suposat aquest 2016 un ingrés de 6.800 euros (5%) del total. També hem rebut la subvenció estructural que el Departament de Mitjans de Comunicació atorga a tots els mitjans editats en llengua catalana, que s’ha elevat a 7.882 € (6%). Aquesta subvenció es calcula sobre la base d’una sèrie de criteris, entre els quals es prioritza bàsicament l’audiència del mitjà. Cal dir, en aquest sentit, que els mitjans més subvencionats segueixen sent les grans capçaleres.

CRÍTIC està auditat per l’OJD, que el 2016 ens va atorgar una mitjana de 65.806 usuaris únics mensuals. És clar que no som un mitjà de masses, però aquest tampoc no és el nostre objectiu: volem arribar a com més gent millor, però sobretot volem arribar a aquella gent que necessita i valora CRÍTIC fins al punt d’implicar-s’hi.

En què ens hem gastat els diners?

En aquest gràfic podeu veure com es van repartir les despeses de CRÍTIC aquest 2016, quantificades en 129.541 €.

Com podeu comprovar, la principal partida són els salaris, que van elevar-se fins a 73.899 €, cosa que suposa el 57% dels recursos. Això inclou els salaris dels tres socis de treball (el Roger, el Sergi i el Joan), així com les respectives quotes d’autònoms dins de la cooperativa. Es tracta de salaris modestos (1.200 € bruts el mes en el cas del Roger i del Sergi, 1.100 en el cas del Joan, que també fa de professor a la UAB). La partida de salaris també inclou l’aportació de l’’Anna Gris a temps parcial i del Marc Font a jornada completa. Durant el 2016, tots dos van desenvolupar la seva tasca com a col·laboradors  autònoms.

Una de les demandes de socis i de subscriptors des de l’inici ha estat que miréssim de millorar els salaris, demanda òbviament compartida pels interessats però difícilment aplicable en el seu moment. Després del resultat de l’exercici del 2016, però, hem introduït una millora, passant dels 1.200 als 1.400 euros bruts i dels 1.100 als 1.300. També hem aplicat una millora en la remuneració de les col·laboracions. Tot i que segueixen sent quantitats modestes, volem que l’excedent generat per CRÍTIC no solament repercuteixi en les nostres condicions de treball, sinó també en les de tot l’equip amb qui col·laborem més estretament. També tenim l’objectiu de captar nous talents: si teniu propostes (en especial, de periodisme d’investigació), no dubteu a fer-nos-les arribar! Estem orgullosos de poder dir que tothom qui col·labora amb CRÍTIC des de qualsevol punt de vista (redacció, fotografia, disseny, programació…) ho fa de forma remunerada, ni que sigui de forma senzilla. En total, la partida de col·laboradors va suposar 16.217 € el 2016.

Espai de cotreball del Grup Ecos al carrer Casp. Foto: ECOS

Espai de cotreball del Grup Ecos al carrer Casp. Foto: ECOS

La segona despesa pel que fa a importància ha estat la infraestructura: 20.357 euros (16% del total). Això inclou des del lloguer de l’espai de treball que compartim al Grup ECOS fins a tot el que representa la despesa de gestoria, les comissions bancàries i les que ens cobra la nostra passarel·la de pagament (Stripe), així com les despeses diverses de material (compra d’ordinadors) o promoció de CRÍTIC. També les quotes que paguem com a socis de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, de l’Associació de Mitjans Digitals en Català (AMIC) o de l’OJD.

Una altra despesa important va ser la revista ‘Mar Crítica’. Fer-la ens va suposar una despesa d’11.179 € (9%), que inclou des del disseny fins a la coordinació i encàrrecs de redacció, passant per la impressió dels exemplars, que coeditem amb els nostres socis de Pol·len Edicions. Creiem que aquesta ha estat una de les inversions més profitoses de l’any, perquè el producte resultant va ser excel·lent i, a més, ens va permetre obrir portes pel que fa a patrocini i publicitat. De fet, ha estat gràcies al patrocini i la publicitat de la revista que finalment hem acabat donant la volta al pressupost del 2016. Paradoxes de la vida: un mitjà digital com CRÍTIC ha esdevingut sostenible per primer cop gràcies a… una revista en paper monogràfica sobre la crisi de la Mediterrània.

La partida de projectes va suposar també una despesa de 7.889 €, el 6% del total. Això inclou totes les feines de qualsevol tipus que vam externalitzar per a la realització d’aquests projectes (dissenyadors, redactors, tècnics de comunicació…).

Un comentari
  • Antoni 14 de març de 2017 - 11:38

    Molt bé!

Deixa el teu comentari

Sobre aquest blog

Canal dedicat a les aportacions, reflexions, idees, propostes i comentaris dels subscriptors.
Per proposar articles o temes de reflexió, cal que envieu un mail a subscripcions@elcritic.cat.

Cerca al blog