12/02/2024 | 06:00
A Catalunya hi ha 92 grans instal·lacions industrials de sectors contaminants que estan obligades a informar anualment de les seves emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH). L’any 2022, aquestes instal·lacions van contaminar un total de 12,8 milions de tones de CO2eq, és a dir, un terç del total d’emissions de Catalunya. Malgrat la pressió internacional per descarbonitzar l’economia i combatre l’emergència climàtica, els gasos amb efecte d’hivernacle d’aquestes empreses van ser pràcticament idèntics als de l’any 2021, amb una reducció del 0,1%.
Les tres instal·lacions més contaminants són la refineria de Repsol Petróleo a la Pobla de Mafumet; Dow Chemical, a Tarragona, i Repsol Química, al Morell. Totes tres són a pocs quilòmetres de distància i formen part del complex petroquímic de Tarragona. Dues empreses de ciment, Molins Industrial i Portland Valderrivas, completen el top 5 d’indústries contaminants. En aquest mapa interactiu, basat en les dades oficials de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic, pots comprovar les emissions d’aquestes indústries del teu poble o ciutat.
La gran majoria d’emissions es produeix entre Barcelona (47,1%) i Tarragona (40,5%). Les Terres de l’Ebre (6,3%), Lleida (3,4%) i Girona (2,7%) presenten xifres molt menors.
Pel que fa a la distribució per sectors, el més contaminant és la generació d’energia elèctrica (25%), seguit de la fabricació de ciment (20%). A més, el sector de l’energia elèctrica és l’únic que creix amb força respecte a l’any anterior: va contaminar un 53% més que el 2021. Això és a causa que les energies renovables van produir menys electricitat. La sequera va perjudicar les centrals hidroelèctriques i va continuar la paràlisi en la instal·lació de nous parcs eòlics i solars. Per compensar-ho, es va fer un ús més intensiu de les centrals de cicle combinat per fer electricitat, i això va fer pujar les emissions.
Repsol, responsable del 7% de les emissions catalanes
Dues de les tres instal·lacions més contaminants són del grup Repsol. La primera, amb unes emissions d’1,9 milions de tones de CO2eq, és la seva refineria de petroli, situada a la Pobla de Mafumet. L’altra, que pertany a la filial química del grup, està situada al Morell i va emetre 833.472 tones de CO2eq. La suma de totes dues instal·lacions fa que el grup Repsol sigui directament responsable del 7% del total d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de Catalunya l’any 2022.
La segona instal·lació més contaminant és la de Dow Chemical al polígon petroquímic nord de Tarragona, amb 985.000 tones de CO2eq. Dow també té una altra instal·lació entre les 92 analitzades, i entre totes dues sumen el 2,6% del total d’emissions de GEH de Catalunya.

El ‘top 10’ d’empreses contaminants emet el doble que les altres 82 instal·lacions analitzades
La indústria del ciment també té un paper destacat en les emissions: tant Ciments Molins, a Sant Vicenç dels Horts, com Cementos Portland Valderrivas, a Santa Margarida dels Monjos, van emetre 820.000 tones de CO2eq cadascuna. La planta de Cemex a Alcanar, amb 694.000 tones emeses, apareix als registres del 2022 com la setena instal·lació més contaminant.
El top 10 es completa amb quatre instal·lacions dedicades a la generació d’energia elèctrica, tres de les quals se situen a Sant Adrià de Besòs: dues són d’Endesa, i una, de Naturgy. Aquestes tres centrals, situades l’una al costat de l’altra, van contaminar juntes una suma de 2,02 milions de tones de CO2eq. La quarta central està situada a l’Hospitalet de l’Infant, és propietat del grup Alpiq i va emetre 422.000 tones més. En conjunt, les dades mostren xifres molt distants en el volum de contaminació: aquest top 10 emet el doble que les altres 82 instal·lacions analitzades.
Cal tenir en compte que no tots els sectors econòmics estan inclosos en aquestes dades: s’hi inclouen només els que formen part del règim europeu de comerç de drets d’emissions i, per tant, registren amb precisió les seves emissions. Altres sectors amb emissions més difuses com l’aviació, el transport terrestre o la ramaderia intensiva queden fora del recompte. En aquests sectors que sí que s’hi inclouen, les empreses amb grans instal·lacions tenen assignat gratuïtament un nivell d’emissions. Si finalment l’empresa contamina més, ha de comprar els drets d’emissió a una altra empresa europea que no hagi gastat els seus. La idea és que unes instal·lacions compensin les altres, però això no està funcionant a escala catalana: les 92 instal·lacions analitzades van contaminar un 63% més del que preveien inicialment els seus drets d’emissió.