30/06/2021 | 06:00
Cada matinada, els 20 vaixells que queden actius a Barcelona surten a pescar. Els darrers anys, a la ciutat, la gentrificació als barris costaners, l’augment dels lloguers i la falta de relleu generacional han provocat la reducció dràstica del nombre d’embarcacions i de persones que es dediquen a la pesca. I, tanmateix, la pesca tradicional i de proximitat és l’única garant de la sostenibilitat en els mètodes, la cura i el respecte pel medi marí, explica Cristina Caparrós, filla i neta de pescadors i responsable de sostenibilitat de l’entitat Cap a Mar. Precisament, per fomentar un consum de peix responsable en el futur i reforçar la pesca de proximitat i el sector del peix a Barcelona, l’entitat ha desenvolupat el projecte “Barceloneta: marinera i sostenible”, una sèrie d’activitats i de tallers que apropen la pesca a infants de primària i a estudiants d’hostaleria i turisme.
Aquesta és una de les iniciatives que s’han finançat a través de les subvencions que, des de fa cinc anys, convoca l’Ajuntament de Barcelona amb l’epígraf “Impulsem el que fas“ per donar suport a l’economia als barris i districtes de la ciutat. Entre altres projectes, la convocatòria del 2020 ha ajudat 24 iniciatives dedicades al circuit de proveïment d’aliments per a la ciutadania, com el projecte d’Àgora Pagesa o el supermercat Foodcoop; la xarxa d’iniciatives com Alimentem el Besòs Maresme 2.0, o la promoció de la sostenibilitat en la restauració.
Recuperació dels sabers mariners
Cap a Mar va néixer l’any 2015 per donar a conèixer l’ofici pesquer a través d’experiències de lleure per sensibilitzar sobre el valor i la importància tant econòmica com mediambiental i social de la pesca artesanal. La seva activitat més emblemàtica són les sortides a pescar (que els van merèixer un premi de Turisme Innovador del CETT de la Universitat de Barcelona), que s’han vist afectades per la pandèmia i les restriccions derivades, com els sopars i degustacions. Ara, a les xerrades, als tallers i a les visites al moll que ja realitzaven hi han sumat “Barceloneta: marinera i sostenible”, una línia formativa que s’ha iniciat gràcies a la subvenció d'”Impulsem el que fas”.
La formació s’adreça a infants d’escoles de primària i a estudiants d’hostaleria i turisme, dos col·lectius molt allunyats de la pesca que es practica a la seva pròpia ciutat i que són estratègics per a un futur marí més sostenible, segons explica Caparrós. Es tracta no solament de proporcionar-los eines essencials per al consum responsable quan tinguin capacitat per escollir, sinó també un enriquiment en el currículum: “Els més petits es poden emmirallar en l’ofici i recuperar el patrimoni de la Barceloneta marinera; per als futurs cuiners, que ja han fet una elecció professional, és molt interessant veure circuits, agents, processos, com es cuina, com es conserva, quan arriba i com”, diu Caparrós.
A Cap a Mar ensenyen a manipular el peix a les escoles de primària i a les d’hostaleria formen estudiants per conèixer el producte
Les activitats s’han adaptat a cadascun dels públics. A les escoles de primària s’ensenya manipulació del peix, mentre que, a les escoles d’hostaleria, la formació se centra a conèixer el producte. Els recursos de la subvenció els han permès provar diferents formats d’activitats i incloure-hi elements innovadors, com ara la creació d’una sortida virtual per pescar la gamba, l’elaboració de vídeos sobre les activitats i l’estandardització de les formacions per poder-les oferir amb regularitat. El repte serà la continuïtat del finançament, tant per part de les escoles com de l’entitat, per continuar oferint aquests continguts.
Continuar la conversa entre la ciutat i el camp
La web d’Àgora Pagesa és un altre dels projectes que han obtingut el finançament del consistori barceloní per desenvolupar el projecte al llarg d’aquest any. Es tracta d’una iniciativa sorgida arran de l’experiència del Mercat de Pagès de la Sagrera, iniciat a l’octubre del 2019 per la cooperativa Menjador de Ca la Rosa, dedicada a la restauració per a col·lectius amb l’eix de l’agroecologia i impulsada per Rosa Batalla. Amb BitLab, una cooperativa de projectes de cultura digital i innovació comunitària vinculada també a la Xarxa d’Economia Solidària de Sant Andreu, i juntament amb paradistes del mercat, van idear una plataforma digital per mantenir el contacte que s’iniciava entre els productors i la ciutadania al mercat.
A partir d’una sessió participativa amb productores i persones expertes vinculades al mercat de pagès des de diversos àmbits s’han plantejat els continguts i apartats que formen la web agorapagesa.cat, que es llança a finals d’aquest mes de juny i està dissenyada amb codi obert. “No és un espai per comprar, sinó per intercanviar idees, coneixements, trucs; amb la mirada global de millora per al planeta i alhora una perspectiva molt local del que podem fer cada dia a casa nostra per alimentar-nos de manera més sostenible”, explica Rosa Batalla.
A la web d’Àgora Pagesa s’hi donaran a conèixer productes del mercat i també s’hi publicaran trucs de cuina
En diferents apartats s’hi recolliran continguts generats a partir de les interaccions entre la ciutadania i els productors i les productores; s’hi donaran a conèixer productes i s’hi explicaran conceptes de vegades confusos i també s’hi publicaran trucs de cuina. Precisament aquest aspecte és el que Batalla intueix que tindrà més èxit, perquè interessa molt a les persones que estan comprant al mercat productes de proximitat i de temporada que sovint no coneixien. “És molt important apropar el discurs sobre agroecologia al nostre dia a dia”, afirma. En definitiva, es tracta d’apropar el camp a la ciutat a través dels continguts, informació, converses, anècdotes, que continuïn les relacions que s’originen als mercats. De fet, tenen oberta l’opció perquè altres mercats de pagès de Barcelona se sumin a incloure els seus continguts.
Empoderament ciutadà per cooperar en la distribució alimentària
En el cas del Foodcoop, els recursos de la subvenció d'”Impulsem el que fas” han permès finançar un procés d’empoderament ciutadà: la creació des de zero d’un projecte autogestionat en què les persones sòcies són al mateix temps propietàries i consumidores d’un supermercat i que, per tant, permet l’accés a una alimentació saludable, de qualitat i de proximitat, a un preu assequible per a qui consumeix i just per a qui produeix. El projecte es troba en un moment clau perquè ja són més de 250 sòcies, tenen el local (situat al passatge Aragó, a l’Eixample) i estan en campanya oberta per arribar a ser 500 persones per arrencar.
El projecte va començar a caminar el 2018, junt amb altres iniciatives semblants que també estaven brotant a Manresa (Supercoop) o a l’Ebre (l’Enllaç de l’Ebre). Al llarg d’aquest temps, les persones que s’han sumat a Foodcoop han treballat a l’ombra i s’han format en economia social i solidària i en la realitat cooperativa; han conegut altres iniciatives, tant a escala estatal com europees, per identificar i concretar el model possible a Barcelona.
A Foodcoop són més de 250 sòcies que, al mateix temps, són les propietàries i les consumidores del supermercat
Giulio Cappadona, soci fundador de la cooperativa i responsable de compres i logística del supermercat des del gener del 2021, fa una crida a unir-se al projecte. Les persones sòcies de consum són les úniques que tenen dret a comprar, a més de veu i vot a l’assemblea. Explica que, inspirant-se en projectes que ja tenen una massa social més àmplia, han establert mecanismes per facilitar-hi la participació; per exemple, en la possibilitat de flexibilitzar les tres hores de dedicació que es requereix a les sòcies.
Per això convida a participar en aquest projecte que és, assegura, a més d’una opció de consum més responsable i saludable, una oportunitat de pertànyer i participar en l’entramat social en un barri, com és l’Eixample, on hi ha poques possibilitats de formar part d’algun col·lectiu. Actualment hi ha oberta una altra via de finançament: la venda de participacions. Des de la cooperativa han emès 150 títols a 500 euros cadascun per a les persones que vulguin invertir en el projecte amb un retorn d’entre l’1,5% i el 2,5% d’interès anual i participar amb veu a l’assemblea.
Altres experiències alimentàries
Mercats de pagès, de proximitat i ecològics que es despleguen per Barcelona; un projecte participatiu sobre l’alimentació del barri del Besòs; una proposta de certificació per a la restauració sostenible de la ciutat enmig de la postpandèmia, són algunes de les iniciatives en relació amb l’alimentació sostenible que també s’han finançat a través de la subvenció “Impulsem el que fas” del 2020 i que s’estan duent a terme al llarg de tot aquest any.
La convocatòria del 2021 d'”Impulsem el que fas” ha inclòs una modalitat específica, anomenada Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible, i s’ha dotat de 500.000 euros per donar suport a projectes o iniciatives socials i empresarials que comparteixin objectius amb la Capitalitat de Barcelona, és a dir, que impulsin dietes més saludables i sostenibles i facilitin que tothom pugui accedir-hi; generin més oportunitats econòmiques per als sectors de proximitat; que combatin l’emergència climàtica a la metròpoli de Barcelona i facilitin una transició agroecològica a la ciutat, i generin resiliència davant els riscos globals i les desigualtats socials. Les sol·licituds es van tancar el 5 de maig i se n’espera la resolució.